Blistrat med Cedar oil.

N

Najtan Tabac

Jag blistrade min unghäst igår efter ett provlopp.
Blistrade runt om. Framknän, gaffelbandsfästen, bakknän.
Idag när jag var ut så var hon väldigt svälld i höger framben (mellan knä och kota) och höger bakknä. Ändå blistrade jag henne väldigt "snällt". Har inte varit med om att dom har svullnat upp tidigare. Vad ska man göra och vad betyder det? Nån som kan hjälpa mig?

Sv: Blistrat med Cedar oil.

Ingen som har erfarenhet av blister??

Jag vet inte om det ligger nån direkt sanning i det men det sägs ju att "behövs" det så kan man få såna reaktioner... jag har inte blistrat en häst på säkert 15 år nu...men på den tiden sas det så....

Ja, jag hörde det av en tjej idag med. Att om det behövs så svullnar dom upp. Men hon är fan RIKTIGT tjock :confused: . Bleb rädd nästan när jag var ut. Värst var det över hö. framkota. Som en boll nästan. Hur ont har inte hon då isf? Jag har ju en kille osm går igenom henne regelbundet. Behandlar med laser och böjer henne. Och då har hon inte visat nåt.

Jag förstår inte VARFÖR du envisas med att blistra när modern forskning visat att det är helt fel tänkt det man försöker uppnå med blister och i värsta fall ger noll och i värsta fall ger negativa effekter?

Men det är jag det. Och frågar du mig vad du ska göra så är det sluta blistra, och varför hon svullnar upp för att du fått en lokal vävnadsretning, men större än du tänkt dig.

Nyfiken fråga men du verkar inte riktigt vara klar på VAD du vill vill UPPNÅ med blistringen, dvs hur det är TÄNKT att fungera? Om du inte gör det så ta och skärskåda tanken bakom lite och se om du fortfarande 'tror' på det..

Alexandra_W skrev:
Jag förstår inte VARFÖR du envisas med att blistra när modern forskning visat att det är helt fel tänkt det man försöker uppnå med blister och i värsta fall ger noll och i värsta fall ger negativa effekter?
Har jag aldrig hört? :confused:
Varför är det helt fel tänkt? :confused:
Betyder det att man numera inte heller tänkter punkbränna hästar för t ex. har has?

Jag har inte blistrat häst på flera år. Min equiterapeut har föreslagit det på min häst flera gånger pga hennes framknän och gaffelbanden. Jag har hållit på med sk 3-dagars liniment helt utan resultat och köpte då cedar oilen ist. Mitt syfte med att blistra är att sätta igång en läkningsprocess på dom svaga ställena. Har dock aldrig varit med om att dom har svullnat upp efter en blistring. Visst kan blistret ta ojämt beroende på framkallning. Men det blev mycket svullnad om man ser till den lilla mängd som användes. Vet många som fortfarande rek blister. Har låtit mitt varmblod underhudsblistras ett par gånger i bakknänen med mycket gott resultat.

Blistrar glör man ju för att skapa en lokal irritation i huden, genom att reta vävnaden och på så sätt få igång hästens kropps försvar mot inflammation. T ex genom att blistra huden över en led få ökad inflammationsförsvarsaktivitet i leden. Man får även en ökad blodgenomsträmning på det aktuella stället när kroppen reagerar på skadan (därför det blir varmt).

Problemet är att det inte alltid fungerar i praktiken som i teorin. Blistrar du tillräckligt milt får du en viss lokal smärta som dövas av endorfiner, och en ökad blodgenomströmning. Men den ökade blodgenomströmningen/cirkulationen går att åstadkomma utan blister och utan smärta/irritation.

Blistrar man för hårt får man en alldeles för stor vävnadsretning och man har skapat sig mer problem än man hade innan.

Och har man fått stora svullnader har det uppenbarligen blivit lite för mycket.

Mild blistring är knppast skadlig, men eftersom det man uppnår (ökad blodgenomströmning/blodcirkulation) går att uppnå ändå, så anser jag det onödigt.

Det är startkarens på blistring förresten.

Underhusblistring är en liten annan femma dock.. och där är det annorlunda.

Vill man veta lite mer kan man ju blistra sig själv lite lagom och känna hur det känns, jag har faktiskt provat med flit. Och min led (en fingerled btw) gjorde lika jäkla ont ändå, bara det att det gjorde ont av den liindrig 'brännskada' som blistringen orsakade med, så jag föredrog att ha ont i leden.

Oki. Hörde om en brottare som fått rådet att smeta på cedar oil på ett ont ben av någon.. han gör inte om det kan jag säga... Han blev skinnflådd. Och jag var jätte försiktig igår just av den anledningen.. Att jag inte ville göra nån sk "fransk blistring".. Därför tyckte jag att det var så konstigt att hon reagerade som hon gjorde. Hade på jättelite. Hon är dessutom ett kallblod med mycket benbehåring. Men man gör alla våra tabbar. Så nu vet man till nästa gång.
Det är långt kvar till start i vårat fall :cry: . Men hon får ta den tid hon behöver. Just nu funderar jag på att göra henne till cirkus häst ist för trav häst ;) .. Hon är mycket bättre på att lära sig konster än att trava.. Kanske ett ämne för cirkus scott :D

Att det inte alltid funkar i praktiken är inte det samma som det du tidigare sa att det var hellt fel tänkt och att det inte funkar... :smirk:

Jag har oxå blistrar mig själv och led inte nämnvärt av blistringen och dessutom läkte Skadan ut snabbare än vad den brukar göra..

Men blistra ska man göra med försiktighet och helst undvika typ "fredags blistring" på alla leder, bäst resultat bli om man blistrar sällan o håller sig till de ställen som behöver blistras...
Min veterinär rekommenderar oxå blistring i mellan åt. :angel:

Humelibumlan skrev:
Att det inte alltid funkar i praktiken är inte det samma som det du tidigare sa att det var hellt fel tänkt och att det inte funkar... :smirk:

Jag har oxå blistrar mig själv och led inte nämnvärt av blistringen och dessutom läkte Skadan ut snabbare än vad den brukar göra..

Men blistra ska man göra med försiktighet och helst undvika typ "fredags blistring" på alla leder, bäst resultat bli om man blistrar sällan o håller sig till de ställen som behöver blistras...
Min veterinär rekommenderar oxå blistring i mellan åt. :angel:

Fast enligt den forskning som finns ÄR det fel tänkt, dvs det fungerar inte så att man genom att skapa lokal irritation får snabbre/bättre läkning i en led.

Alexandra_W skrev:
Fast enligt den forskning som finns ÄR det fel tänkt, dvs det fungerar inte så att man genom att skapa lokal irritation får snabbre/bättre läkning i en led.
I led må vara sant, däremot så blistrar man ju snarare ligament och sen fästen...
en Ledinflammation går inte att blista bort...

har blistrat mig med cedaroil, och jag förstår inte hur det är lagligt.. Låt veterinär sköta sånt som gör ont!
Hade rodnad flera dagar efter, dessutom domnade huden lite och sen kliade o sved det. En viss känd kallblodstravare blistrades varje dag.. han bet sönder lindorna varje natt.. hade lika gärna kunnat satt taggtråd runt benen, lika schysst.
/jenny

Humelibumlan skrev:
I led må vara sant, däremot så blistrar man ju snarare ligament och sen fästen...
en Ledinflammation går inte att blista bort...

Och ändå blistrar folk för att få effekt i led..

Senor och ligamentsfästen har jag ingen aning om vad ev forskning säger dock, bara läst den kopplad till led/er.

Alexandra_W skrev:
Och ändå blistrar folk för att få effekt i led..

Senor och ligamentsfästen har jag ingen aning om vad ev forskning säger dock, bara läst den kopplad till led/er.
Jag tror snarare man blistrar för att få effekt runt led och inte i ledkapsel.. Lokal vävnadsretnig o vila kan ge goda effekter på affekterade områden..
Däremot får duinte bort en 2 gradig hälta, men det tror jag ingen tror heller?

Finns ingen forskning som stöder det där heller såvitt jag vet, oftast mer skada än nytta att dömma av alla blistringsskador. Det är väl 20 år sen det klart deklarerades att blistring inte gör ngn påvisbar nytta ändå fortsätter folk.
PL

peter_lundin skrev:
Finns ingen forskning som stöder det där heller såvitt jag vet, oftast mer skada än nytta att dömma av alla blistringsskador. Det är väl 20 år sen det klart deklarerades att blistring inte gör ngn påvisbar nytta ändå fortsätter folk.
PL
Vi som märker skillnaden då? Är vi dumma i huvudet o blinda? :confused:

Att blistra med cedar oil är, när man kan det, bra. Däremot så finns det hästar som är överkänsliga. Jag antar att din häst kanske tillhör dom. Mitt råd är att tvätta bort så mycket du kan med rikligt med Lactacy(oparfymerad) och skölja med mycket vatten (ljummet).

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag har ett tolvårigt D-Ponny sto som jag tävlar dressyrklasser på, det finns nog några som sett mina inlägg här på Buke. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
4 455
Senast: mackan
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 295
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Har ett litet problem med den ena hästen. Han är 8 år, väldigt snäll men har attityd, är känslig och uppmärksam, både när det gäller...
Svar
18
· Visningar
2 320
Senast: Jealle
·
Gravid - 1år Detta blir ett skamfyllt inlägg med förmodligen bland det mest provocerande (har googlat och sett andra stackare be om hjälp o sen bli...
4 5 6
Svar
110
· Visningar
24 367
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka