blir väldigt bukig av mkt hö/fri tillgång

Linnea_

Trådstartare
Hur är det med er som har fri tillgång, ger väldigt mkt hö ? Jag har nog aldrig hört någon säga att man INTE ska ge för mycket hö, men min 26åriga b-ponny blev extremt bukig förra vintern. Hon hade i princip fri tillgång och åt 8-10 kg per dygn :o och lite betfor och pellets, var smal men inte mager. Nu vill jag tvärt emot vad man hör ge mindre hö och mer annat foder. Vad tror ni om det? För att försöka få lagom hull utan att hon ser ut att vara högdräktig med tvillingar:cautious:

Sv: blir väldigt bukig av mkt hö/fri tillgång

Hur är det med er som har fri tillgång, ger väldigt mkt hö ? Jag har nog aldrig hört någon säga att man INTE ska ge för mycket hö, men min 26åriga b-ponny blev extremt bukig förra vintern. Hon hade i princip fri tillgång och åt 8-10 kg per dygn :o och lite betfor och pellets, var smal men inte mager. Nu vill jag tvärt emot vad man hör ge mindre hö och mer annat foder. Vad tror ni om det? För att försöka få lagom hull utan att hon ser ut att vara högdräktig med tvillingar:cautious:

Det du måste göra, är att se på din höanalys om vilket värde det har, för att utifrån det kunna göra en OK foderstat. Hö skiftar näringsmässigt beroende på vilket gärde det är taget ifrån.

Min häst stod på fri tillgång på hö tyvärr var det flera olika leverantörer, med skiftande kvalitet, plus 6-8 kg lucern per dag i vintras ett tag pga att hon var tunn och på den foderstaten, blev hon i stället bukig. Nu i sommar, betar hon, får så mkt hö hon orkar äta inne, plus 3 kg lucern och 1.5 kg kraftfoder per dag och är proportionerligt rund, fin för sin ålder, blank och välmående.

Att hästen blir bukig kan bero på olika saker. Dels att grovfodret innehåller för lite protein som behövs för att hålla musklerna i trim. För lite protein => för lite muskler som inte orkar hålla upp och ihop tarmarna och då blir hästen bukig.
Hästen kan också bli bukig om grovfodret är väldigt grovt. Då tar det sån tid för maten att brytas ned i tarmarna att de blir väldigt välfyllda och då spänner ut buken.

För att komma i från detta så måste du ha analys på höet så du har koll på vad hästen får i sig.

Okej, jag ska göra analys på det i år, det blir också hösilage istället för hö (hon är hosthäst). Är det proteiner en gammal pensionär behöver? Har kollat på lucernpellets.

En gammal häst kan ha svårare att hålla hullet och protein från lusern är mycket bra att ge eftersom det är ett grovfoder.

Okej, jag ska göra analys på det i år, det blir också hösilage istället för hö (hon är hosthäst). Är det proteiner en gammal pensionär behöver? Har kollat på lucernpellets.

En gammal häst kan ha svårare att hålla hullet och protein från lusern är mycket bra att ge eftersom det är ett grovfoder.

Som MonteRose säger, en gammal häst har ofta lång ättid på stråfoder. Min dam blev "mätt" av hösilage och åt mindre hösilage än vad hon äter hö idag. vilket gjorde att min dam var skinn och ben på lösdriften där hon stod. Utan jag tycker nog att du ska se till att fodra på med lucernpellets och gärna något seniorkraftfoder, då man ofta stirrar sig blind på att det enbart är protein en äldre häst behöver. Men den behöver massa annat också.

Gamla hästar får ofta dåliga tänder, så om du inte gjort det redan bör du kolla tandstatus på henne. Ju sämre tänder ju större krav på grovfodret. Är tänderna riktigt dåliga kan man få ge hela mängden i form av luserngröt ev med betfor istället för vanligt hö/ensilage.
Äldre hästar vill ofta också ha lite finare strån på sitt grovfoder och sorterar ofta bort lite grövre strån. Så det bra om man kan få tag i ett foder med finare strån i.
Dessutom ställer hög ålder på hästen också krav mer av fodret så de har ofta liknade behov som en växande unghäst. Vilket då innebär mer av det mesta jämfört med en "vanlig" vuxen häst.

Jag ska ha ut veterinären och kolla över hela henne, bl.a tänderna. Men så dåliga tror jag inte at de är. (Och är de det tror jag inte att det blir någon vinter för hennes del.....).

Kl. Tack för alla bra svar! Men posta gärna om ni har något mer tips! :)

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 936
Senast: Roheryn
·
Foder & Strö Jag har lite bryderier med att välja hösilage i år till våra normalfödda ponnysar ( D ponny) .De är ute mycket, 14 timmar på dagen på...
Svar
10
· Visningar
642
Senast: Sesca
·
Foder & Strö Hej! Jag undrar lite om dethär med s.k begränsad fri tillgång av grovfoder för häst. Nu när jag har eget stall och går i skolan har jag...
Svar
8
· Visningar
2 077
Senast: Kristall10
·
Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 509
Senast: Irival
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Träning och hälsa del 12
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur