Blir smått galen på folk....

Skogstrollet

Trådstartare
En till gnälltråd... :angel: Men jag funderar på hur jag ska kunna göra om min ultrasöta lilla golden till en ful och motbjudande jycke? Läder och nitar, måla tänderna svarta, sätta på henne en gucci-parkas...?

Varje gång jag är ute och rör mig med hunden är det MINST en person (oftast 2-3) som objudna kommer fram och piper glatt "sicken söööööööööt liten vovve då..???". Folk kastar sig över henne, folk släpper fram sina hundar hur som helst och föräldrar puttar fram sina barn (:eek: ) för att hälsa på "den fina hunden".

Eftersom jag saknar körkort rör jag mig mycket med hjälp av tunnelbana och pendeltåg och jag AVSKYR när jag inte får sitta ifred... Ser så tjurig ut som jag bara kan men hundkräket är ju lika gullig och tydligen oemotståndlig iaf.... I början när hon var valp var det trevligt och jag hade inget emot det, men nu har jag tröttnat.

Vi har nu kommit så långt att vi kan röra oss i täta folkmassor på slakt koppel utan att Billie kastar sig hejvilt åt alla håll och kanter för att hinna slicka på så många människor som möjligt :p men när folk kliver fram så där så hinner jag oftast inte säga "nej tyvärr du får inte hälsa" utan måste bara kasta mig över kopplet, köra ner hälarna i marken och sakta försöka ta mig därifrån (något överdrivet).
Sen när jag väl lyckas ta mig därifrån så har det flera gånger hänt att jag fått kommentarer som "men du borde kanske försöka uppfostra den där lite..."

Jag är inte road av offentliga dragkamper med min hund och ja, det är något vi jobbar på. Återkom när jag är färdig så kan du få hälsa på henne, om du frågar snällt först. :cool:
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Sätt på henne munkorg - för du vet väl att hundar med munkorg är farliga!! Oavsett varför dom har munkorg....
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Ja det där är ju hopplöst... Min vovve är ju också grymt söt OCH älskar folk. Så allt går ju bra så länge folk inte ska stanna och säga... "Åhh vad söt", då ska ju han också hälsa... Men som någon sa, Gör ett täcke, skriv varning kamphund/aggresiv hund el. liknande, folk kommer väl undra varför du över huvudtaget har den bland folk, men du vet ju att din hund är snäll...
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Jag både känner igen mig, och inte. Har också en söt hund, en kortbent en som ofta väcker folks lust att böja sig ner och klappa innan man hinner säga flasklock. Min hund som inte för inte går under beteckningen Huliganen, kommer då med sin vanliga hälsningsfras som fritt översatt lyder ungefär "åh vad fan vill du då, människojävel?!" Detta är ungefär liktydigt med "tjena, jag är egentligen inte intresserad", men det begriper ju inte folk utan de studsar bakåt och ser förorättade ut.

Jag kan ju då önska att folk lät honom vara ifred, han är ingen social hund utom mot de människor han känner och älskar, så får han bara vara ifred säger han inget.

Å andra sidan gör folk sällan om misstaget.

Jag vet inte om jag hade tyckt det varit lättare om han varit mer människokär som din och alltså inte fräst ifrån.
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Haha, ja, guuud vad det är typiskt!!
Jag har samma problem med Midas, såå jobbigt!
Han går, precis som Billie, att ha på slakt koppel bland folk. Han har egentligen aldrig varit sådär överdrivet intresserad.
Däremot så OM någon hälsar oförberett på honom blir han rätt tokig..

För ett par helger sedan hade vi marknad här i stan, varpå jag tar med mej hunden, bra träning att röra sej bland så mkt folk och hundar :)
Det kom vid flera tillfällen fram folk och bara "åååå, en kelpie" och kastade sej över honom.
I vanligt ordning blev han ju helt skogstokig och hoppade, pussade och gjorde sej till.
Och då får jag höra "NEEEJ, du fååår inte hoppa, du är så smutsig" varpå dom tittar anklagande på mej?!?!
Då blir man bara SÅ arg, för det första, hur vet dom vad min hund får och inte får?
Sen får dom då skylla sej själv när dom gör på det viset...

Har också funderat ett par gånger på hur man skulle få honom att se mindre kramvänlig ut..
Men kanske munkorg, nithalsband osv skulle vara nåt för oss som har hundar som helt uppenbart tillhör allmänheten :devil:
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Jag råkar faktiskt ut för samma sak.. Brukar ta nithalsband om jag inte orkar att någon ska komma fram och hälsa, vill de göra det ändå så blir jag tvungen att be dem låta bli så de inte sticker sig på taggarna :D
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Säg snabbt har valpen har loppor :devil: då brukar folk vara snabba på att dra tillbaka händerna.

Loppor och löss är för övrigt något jag brukar ropa när jag vill att folk skall kalla in sin lösspringade hund när jag inte vill att lösa hundar skall springa fram till min kopplade jycke. Otroligt vad ägarna blir ivriga på inkallning :p
 
Sv: Blir smått galen på folk....

*kl*

Hojta snabbt att hunden har skabb.

Var snabb som attan på att hinna se när folk riktat in sig på hunden.
Då brukar man hinna meddela att man inte vill att hunden hälsar på folk när ni tex åker kommunalt.
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Säg snabbt har valpen har loppor :devil: då brukar folk vara snabba på att dra tillbaka händerna.

Loppor och löss är för övrigt något jag brukar ropa när jag vill att folk skall kalla in sin lösspringade hund när jag inte vill att lösa hundar skall springa fram till min kopplade jycke. Otroligt vad ägarna blir ivriga på inkallning :p

Ja, de va faktiskt himla smart :idea:
jag ska ropa LOPPOR, LÖSS och SKABB så kanske hunden får vara ifred :p
Och om någon redan hälsat och man säger att den har skabb kanske dom tänker efter nästa gång INNAN dom hälsar på en främmande hund:bump: :bump:
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Ja det är bra förslag alla kommer med... Men jag tror en golden med nithalsband bara skulle se fånig ut och locka till ännu värre kommentarer (min apporterar gärna tomma alu.burkar vi hittar ute och blir oftast kallad "fyllehund- hö hö hö...!").

Loppor/löss/skabb pallar jag nog inte med att sitta och gapa om. Jag skulle likna en något mentalsjuk gammal torgarbetare isf... "Loppor'å'löss.... loppor'å'löööss!!" :p

Däremot undrar jag om folk skulle respektera om man satte en scarf el. likn. runt halsen på henne med texten: "stör ej - jag tränar" (alt. arbetar)? För det är vad jag ändå säger när folk hoppar på oss, att hon får inte hälsa osv för "vi tränar". Det brukar accepteras faktiskt. Hon ser ju väldigt valpig ut dessutom.
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Känner igen mig... min labbe älskar folk och skulle nog helst vilja hälsa på hela världen.
Vi har jobbat mycket med att övht kunna vara bland folk utan att han ska försöka hälsa på alla, det fungerar bra nu så länge de inte börjar prata med gulligullröst. Men hur lätt är det när det kommer fram folk "vilken söööt vovve... bla bla (med gulligullröst såklart!)...". Sedan tycker de man ska uppfostra hunden när han vill hoppa upp och pussa dem :confused: .

Man får kanske fila till några huggtänder och sätta på hunden linser så han ser galen ut på ögonen? ;)
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Som barn hade jag en papillontik som var mycket mycket söt. Men också en dam med skinn på näsan. Och hon tyckte INTE om att folk dök på henne och klappade när hon var i famnen på husfolket - och speciellt husse.Inte speciellt annars heller men allmänt hälsande var OK.

Många gånger höll man på att få en mindre hjärtinfarkt när någon kom bakifrån och strök hunden över ryggen och hon blixtsnabbt vände på huvudet och sa på skarpen vad hon tyckte - eller rättare sagt inte tyckte - om sådana framfusiga fasoner.
Det kan komma mycket morr och gläfs från en liten vovve.
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Jag upplever precis samma med min goldentjej. Folk frågar om de får hälsa och jag förklarar att det inte är någon bra idé då hon hoppar och hälsar ganska våldsamt. Får till svar att det gör minsann ingenting för de ääälskar hundar och vips har de kommit fram till min hund som ÖVERFALLER med kärlek. De backar ganska snabbt och ser på mig med en blick som undrar hur man kan ha en så ouppfostrad hund (jag har alltid kört med att hon är så ung men nu är hon ju över året så det känns som om hon borde lärt sig:crazy: ). Varför i h*lvete förstår inte folk vad man säger???

Jag förstår att det blir ännu svårare för dig där det är så mycket människor (och att du inte ens hinner svara), jag bor ändå på "landet" och hinner föra en dialog. Kanske ska jag svara att "NEJ, det går inte för min hund är folkilsken" nästa gång!!

Vi får kämpa på!!!
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Folk frågar om de får hälsa och jag förklarar att det inte är någon bra idé då hon hoppar och hälsar ganska våldsamt. Får till svar att det gör minsann ingenting för de ääälskar hundar och vips har de kommit fram till min hund som ÖVERFALLER med kärlek. De backar ganska snabbt och ser på mig med en blick som undrar hur man kan ha en så ouppfostrad hund.

EXAKT!!!
Och så måste JAG/VI be om ursäkt sen...??

Jag kör fortfarande med att min är valp och hon är snart 21 mån så fortsätt du... :D En golden blir för övrigt vuxen strax efter åttaårsdagen har jag förstått.
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Det problemet har jag också:p

Med en liten näpen cockertjej är det svårt att få folk att tro att hon inte är lämplig att hälsa på...
Jag är inte spec glad i det eftersom en grej vi tränar mkt på just nu är att kunna gå förbi folk utan att hälsa (hon är ju en sån som är helt hysteriskt glad i allt som rör sig)
Jag blir lite trött när man ser att man är påväg att möta någon, tar upp kontakten med hunden, hon för en gångs skull är duktig och håller kontakten utan att föröka slänga sig fram och pussas med den vi möter, och så vänder sig den förbipasserande och lockar henne till sig med "ojojoj, duu var en sööt vovve":p
Då var liksom den träningen förjäves.

Visst, det är jätteroligt att folk tycker hon är söt, men man kan väl fråga innan man böjer sig ner och klappar?
Folk får gärna hälsa på henne men då vill jag få säga varsågod först.
 
Sv: Blir smått galen på folk....

Eller döp om den till attack ...:angel:

Kan ge ganska bra effekt på tunnelbanan om du ropar ATTACK ! ...:devil:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp