blir så trött....

H

hemligtnick

som om det inte vore nog att vara gravid o behöva lämna ut hästen på foder, nee, det ska krångla när allt är bestämmt oxå...

Jag skrev ihop ett kontrakt o tog lite hjälp utav ett jag hittade här..
skrev dit lite xtra saker, såsom att jag inte ville att ngn annan än just fodervärden o den ev medryttaren skulle rida hästen eftersom hon är som hon är min pålla o eg en enmanshäst, o jag tycker inte att det var ngt konstigt med det, o sen ville jag gärna veta vem som skulle rida henne mer.
jag hade även med att jag ville att hon skulle rapportera till mej hur min häst hade det om det nu var så att vi inte ha kontinuerlig kontakt, o då med minst 1månads mellanrum...
Inget konstigt med det heller enligt mej.

men nu ringde hon o menade på att hon tyckte att kontraktet var oseriöst o att en fodervärd minsann inte alls behövde höra av sej o berätta hur hästen hade det, samt att jag väl inte skulle bry mej om vem hon hade som medryttare osv osv...
o att man som ägare avsa sej ansvaret.. o visst det kan jag köpa, men jag vill ju ändå veta hur min häst har det.

Hon menade även på att detta kontrakt inte var riktigt o ville använda sej utav ett som man köper.
men ett eget skrivet kontrakt är väl detsamma som ett köpt?? så länge båda skriver på så är det ju nog?
Köpekontraktet på hästen är handskrivet, o det gäller mej vetligen :)

hon tycker jag är oeriös som vill ha med många saker, men vad hon vill ha på kontraktet vet jag inte... Att nu får du min häst ,gör vad du vill. tack o hej!

Nu känns det inte alls lika kul längre, om vi redan nu ska börja tjafsa om saker o ting så tror jag faktikst inte att jag vill låna ut henne till den här tjejen.
jag talade om för henne innan jag slrev ihop kontraktet att jag förmodligen kommer ha en hel del "onödiga" saker med, just för att jag tidigare blivit rejält lurad av oklara kontrakt o det vill jag inte ska hända nu....

åhh, jag vet inte hur jag ska göra nu, men det lutar åt att jag säger att hon inte får ta henne, så får jag försöka hitta ngn annan som vill ha henne på foder under min graviditet... suuck!

Sv: blir så trött....

Jag hade inte lämnat ut hästen till henne. Jag skrev in i mitt kontrakt att hästen inte fick lånas ut. Jag har dessutom skrivit in att vid misstanke om vanvård får jag plocka hem hästen direkt. Jag önskar att jag skrev in att de skulle höra av sig med jämna mellanrum. Ett kontrakt som man skriver själv är lika giltigt. Jag skrev mitt själv.

Då skulle hon se det två sidor långa kontaktet jag har med min medryttare :angel:

Hur kan hon tycka att du är oseriös när du är noggrann med att skriva ett bra kontrakt? Jag skulle bli väldigt tveksam att låna ut min häst till någon som så uppenbart inte vill ha någon kontakt med ägaren och att ägaren inte ska ha något att säga till om.

nee, o det är ju inga direkta konstigeheter...

hon får träna o så, främst dressyr eftersom hästen inte är så mkt hoppad,
tävla får hon göra, men då i samråd med mej..

jag har läst kontraktet säkert 1000grr o kan för min värld inte se vad som skulle vara oseriöst..

jag har läst kontraktet säkert 1000grr o kan för min värld inte se vad som skulle vara oseriöst..

Jag tycker det är mer seriöst om man har krav. Det visar ju att man bryr sig om sin häst. Nej jag hade helt klart backat om fodervärden inte vill ha krav på sig. Hon känns väldigt oseriös.

Om hon tjafsar redan hur blir det i fortsättningen? Glöm henne och välj ngn som går med på dina självklara krav! Lycka till. Tant Ylva

hon säger att det känns inte som att jag litar på henne bara för att jag skrivit allt det där..
men det handlar inte alls om det....

Tycer att det visar att du är mån om din häst men eftersom hon tjafsar och ifrågasätter så får jag känslan av att det inte är hon som är seriös.Om jag var du så skulle jag försöka hitta en annan fodervärd.

Inga konstigheter ?? Hon får träna först och främst DRESSYR eftersom hästen inte är SÅ mycket HOPPAD :confused:

Och sen ska DU vara med och bestämma om hon ska tävla eller inte ?
Gör man inte det i samråd med sin tränare om man är färdig för det ?

Lägg ut kontraktet här så får du veta om du ställt för höga krav :)

Mia

Du som ägare har all rätt att ställa krav. Ställer fodervärden inte upp på det får h*n söka en annan häst, med en mindre nogräknad ägare. Du har det yttersta ansvaret för att hästen har det bra, oavsett om den står hos en fodervärd eller ej.

När jag haft andras hästar här så har rapportering regelbundet varit en självklarhet. Det kontrakt som vi haft här har varit 3 sidor långt;)...använt samma på hästar som jag lämnat ut på foder och de jag haft här på foder.

Som du själv skriver, har det redan börjat att kärva mellan Er så bör du nog INTE låna ut din pålle till denna tjej...

Ärligt tarlat, som fodervärd får man rätta sig efter vad ägaren vill...
Är själv fodervärd, ringer ägaren titt som tätt och berättar hur det går (det är nästen så att jag blir rädd att hon ska tycka att jag ringer för ofta:angel:)
Iaf har vi en superkontakt och jag är så nöjd!

Nej, det finns många andra som vill ha foderhäst och som rättar sig efter ägarens villkor!
Lycka till!

Du är inte oseriös - hon är det däremot!

Klarar man inte av att höra av sig till ägaren till hästen klarar man inte av att ha häst i huvudtaget! Ett mail eller ett telefonsamtal emellanåt är inget högt krav.

Jag har både haft och varit (är) fodervärd och har haft bra kontakt åt båda hållen, det är inte krävande på något vis! Det är levande varelser man hanterar, inte ett bord man ställer ifrån sig och ägaren till hästen har rätt att ha känslor för sin vän, det vore mycket värre om du inte brydde dig alls!

Om jag äger en häst så är det jag som bestämmer, som fodervärd har man att följa vad ägaren tycker eller helt enkelt välja en annan foderhäst.

Ingen tränare i världen har något med att göra om hästen ska hoppa eller ej.

Inga konstigheter ?? Hon får träna först och främst DRESSYR eftersom hästen inte är SÅ mycket HOPPAD :confused:

Lägg ut kontraktet här så får du veta om du ställt för höga krav :)

Mia

hon vill främst rida dressyr, hästen är inte hoppad på många många år det står att ska hon börja med det så ska det göras försiktigt o inte så ofta.
ja, min häst gillar inte att åka transport o är väldigt nervig av sej, så om hon ska åka iväg o tävla så vill jag vara med o bestämma lite...

hon vill främst rida dressyr, hästen är inte hoppad på många många år det står att ska hon börja med det så ska det göras försiktigt o inte så ofta.

Fast sånt här är svårt att ha med i ett kontrakt skulle jag tro.
Och är liite på omdömesnivå, det känns nog lite ifrågasättande av omdömet skulle jag kunna tänka mig.
En viktig sak som gäller det här är hur ni gör om hästen blir halt/skadad. Har man med det i kontraktet så är det upp till fodervärden att se till att den inte blir det så långt det går. Skadestånd om skadan kan relateras till vårdslöshet? Kan man ha sånt i ett kontrakt tro? :p

Säger som flera andra, lämna inte ut hästen till henne! Detta kan vara "väntrummet till helvetet", så jag skulle dra öronen åt mig direkt.

Kicki :)

Det är ju hästägaren som bestämmer inte en tränare! Den som ska ha hästen på foder får ju finna sig i hästägarens önskemål eller avstå och ta en annan häst. Det är ju helt upp till ägaren vilka krav som ska ställas och då i slutändan upp till den påtänkta fodervärden att acceptera eller avstå.

Kicki :)

Jag personligen hade aldrig lämnat ut en häst till en människa som inte förstår att hästägaren fortfarande vill ha lite koll på sin häst. Har människan ingenting att dölja så förstår jag inte varför det ska behöva tjafsas om ett kontrakt. Hitta en annan fodervärd är mitt råd!!

Hitta en annan fodervärd, bara det att hon tycker att man avsäger sig ansvaret när man lämnar ut en häst på foder:confused:

Det gör man enligt mej inte alls, det är alltid ägaren som har det yttersta ansvaret och bestämmer, tex om /hur hästen ska vara skodd.

Då skulle hon se de kontrakt som en stor uthyrare i Sverige har, där står det tex vilka borstar man får använda på hästen;) och att det måste vara någon utbildad som klipper/rycker man och svans, har man ingen tillgänglig så får man ändå inte göra det själv.

Nä hon verkar väldigt oseriös som inte ens vill berätta hur hästen mår, skaffa en annan fodervärd, det finns mängder som vill ha häst på foder:)

Lycka till:)

Instämmer med de (flesta) andra, ta en annan fodervärd. Du behöver inte sådana människor omkring dig när du är gravid(och inte annars heller).

Liknande trådar

Hästmänniskan Hoppas tråden hamnade i rätt kat. Varning för långt inlägg. Ska skriva om mitt dilemma men vill helst lämna allt för avslöjande...
2 3
Svar
57
· Visningar
7 807
Senast: Jerseyite
·
Ekonomi & Juridik Behöver verkligen era tips och erfarenheter gällande detta ärende. Min vän lånade ut sin häst sep 16 - sep 17. Jag och min vän har...
Svar
7
· Visningar
1 249
Senast: Pudlan
·
Ekonomi & Juridik Lånade ut min häst på foder för en månad sen. Läst många skräckhistorier vad gäller fodervärdar så jag var verkligen noga och tydlig i...
Svar
15
· Visningar
2 723
Senast: hoppeloppe
·
Ekonomi & Juridik Jag ska låna ut en häst på foder. Som sällskap/mkt lätt promenadridning. Jag kommer stå på försäkringen. Den kostar knappt 200 kr per...
Svar
10
· Visningar
1 518
Senast: Efwa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama