Blir så trött....

Tweety1985A

Trådstartare
Har pållen inhyrd i ett stall som från början verkade så himla bra, men nu känns d inte alls roligt längre.... :cry:
Hästarna får inget hö ute i hagen :mad: (får alltså inget hö mellan 8 då de får frukost, å ca 18-19 på kvällen) o d e snö å minusgrader ute. Pållen min e van vid å kunna äta för å hålla sig varm (e frusen) och går dessutom ensam i hagen (just nu) så d borde inte va nåra problem å slänga till honom hö på morronen så att han klarar sig under dan.... Sen har saker börjat försvinna oxå... Bl a en hovrasp och en hel del hö. Märkte senast igår att jag fattades minst 3 balar hö... *suck* Pållen min (som e en ensamvarg, har blivit mobbad förut å trivs oftast inte bra med andra) har dessutom fått byta hage o hagkompisar ett antal gånger de senaste veckorna, å hinner aldrig riktigt komma till ro . När jag flyttade min pålle till detta stallet var d meningen att jag skulle få mockning två dagar i veckan, men då stallägaren inte längre har tid får jag endå köra dit varje dag (har två mil till stallet, å studentekonomi...) för å mocka :( (har inget emot d, men överenskommet e överenskommet tycker jag!
Alternativet är att hjälpas åt me mockningen me en annan inhyrning, men då hon mockat min box är den jättegrisig, å jag tycker inte att pållen ska behöva ha d så!Dessutom hängde hon in (fast hon va me å flyttade in d nya höet) ett helt hönät (8 kg) av d nya höet som pållen aldrig ätit av . Ska ju så småningom sakta vänja honom vid d, men inte förräns mitt gamla hö börjar ta slut. Men där fick han alltså ett helt hönät fullt av d nya... Kunde ju blitt dålig jue... Å hon VISSTE vilket hö hon skulle ge av, d e stor skillnad på balarna( löspressade på 7-8 kg vs. riktigt hårdpressade på 10-12 kg) :mad:
Stäminingen i stallet är just nu så trist (mkt pga av stallägaren har verkar redigt sur ett tag nu) att man inte har nån större lust å åka dit.... Blir så trött.... :cry:
Funderar på å flytta.... :confused: :Var bara tvungen å skriva av mej!

Sv: Blir så trött....

flytta direkt! att inte få mat från 8-18/19 är ju hemskt!
har dom inte en storbal i hagen eller ngt?

Se till att få ett skriftligt avtal på vad som gäller i stallet (fodringstider, vilka dagar du ska gödsla och vilka dagar som stallägaren ska göra det osv)
Sen är det viktigt för hästen att få känna trygghet och det gör den inte om den ständigt flyttas runt mellan hagarna.

Fodring bör ske 4 gånger per dag fördelat så jämnt som möjligt över dygnet.

Jag hade flyttat hästen till ett ställe som verkar mer strukturerat.

Ska jag vara ärlig tycker jag nog du är lite väl kinkig.
Inte med stallägaren dock.

Nej, jag anser inte att hon är kinkig?!

Det jag hade gjort skulle då vara att tala med stallägaren, och blev det inte förbättring (och det fort!) så skulle jag sett mig om efter ett annat stall!

Mvh

Jag tycker verkligen inte Tweety är kinkig!! Det är ju jättelång tid för pållen att vara utan hö, och det är ju bra att ha vettigt folk runt omkring sig som kan se skillnad på hö och håller överenskommelser!

Flytta!!!!! :eek:

Dessutom är ju hästen VAN vid att få mat i hagen! :smirk:

Skrev ju att det inte var stallägaren utan det var stallkompisen jag menade :smirk:
Hon måste ju snacka med berörda annnars blir det bara pannkaka.
Och inte bara skriva på ngn tavla för det misstolkas så lätt.
Annars är det väl bara att flytta.

Åh.... Vet ju inte vad jag ska göra.... Känns som om d bara blir värre å värre... Ännu fler saker har dykt upp, bla att min kompis som oxå har sin häst inhyrd i samma stall (vi e tre inhyrda) har blivit av med hö, å vi har hittat hennes balsnören (hon e den enda som har blåa snören) i de andra hästarnas boxar, samt en hel klyfta av hennes hö MED balsnöre i kaninernas bur! :mad: Kan folk inte använda sitt eget hö att fodra med??? :mad: :mad: :mad:
Dessutom har min kompis blivit av med en massa pälsglans(någon har tömt halva hennes flaska utan å fråga...), å då vet man ju inte när nästa sak försvinner.....
Dessutom, igår när jag kom upp var pållen flyttad igen... Helt utan anledning... Hagen han brukar stå i var tom, å han stod i en annan, exakt lika stor... Varför flytta på honom????? Fattar nada....
Idag ska han va i den vanliga hagen igen...
Vill helst inte flytta honom heller, han ska endå gå på bete på ett annat ställe (där stallet ej e färdigbyggt...så där kan han ej stå...), men d här känns ju hopplöst...Varken jag eller pållen mår ju vidare bra (inte min kompis heller för den delen...)
Står faktiskt i stallkontraktet att hästarna ska ha mat 3-4 ggr, men inte vad för sorts mat. Hon ger kraftfoder 2 ggrpå kvällen, så därigenom kommer hon ju upp i tre gånger...
Vet inte vad jag ska göra.... En sak e säker iaf, han står INTE kvar där till hösten!!! :mad: Om inte förr så hittar jag annat stall då! :devil:

Usch vad jobbigt sånt där är alltså... Lycka till iallafall!!

Pillan6 skrev:
Se till att få ett skriftligt avtal på vad som gäller i stallet (fodringstider, vilka dagar du ska gödsla och vilka dagar som stallägaren ska göra det osv)
Sen är det viktigt för hästen att få känna trygghet och det gör den inte om den ständigt flyttas runt mellan hagarna.

Fodring bör ske 4 gånger per dag fördelat så jämnt som möjligt över dygnet.

Jag hade flyttat hästen till ett ställe som verkar mer strukturerat.

Visst är det optimalt att fodra fyra gånger/dag... men snälla du vakna upp - På hur många ställen tror du det är så??? Många hästar får vara glada om de får tre gånger/dag...

ancan skrev:
Visst är det optimalt att fodra fyra gånger/dag... men snälla du vakna upp - På hur många ställen tror du det är så??? Många hästar får vara glada om de får tre gånger/dag...

Jag tror det är så på många ställen! Där jag har min häst nu får han fyra fodringar om jag inte är där, om jag är där och rider får han ett par mål till. I alla stall jag stått i har hästarna fått mat minst 3 gånger per dag, oftast fyra eller fem.

ancan skrev:

På de ställen jag har stått så har fordergivan varit uppdelad på mellan 4-6 ggr dalgingen så det är inte alls ovanligt.

ancan skrev:

Tycker inte alls det är ovanligt.
På de ställen jag stått har fodringen vart uppdelad på minst 4 tillfällen och fri tillgång på grovfoder hela dagen.

Det låter som om du har det jobbigt i ditt stall just nu. Det är ganska lång tid utan mat på vintern när det ligger snö på marken. Det kan ju inte vara kostnaden som stallägaren hänger upp sig på när det gäller hö under dagen för det verkar som om du själv står för höet. Varför placerar du inte en plasttunna med lock vid hagen (lägg ett par tegelstenar i bottnen så att den inte blåser bort) så kan du ju fylla den med hö på kvällen. Då kan det ju inte vara så svårt för stallägaren att lyfta på locket och slänga in höet i hagen för det måste ju vara extra jobbet att gå tillbaks till stallet och hämta hö som verkar vara det jobbiga för henne. Lycka yill.

Tack för alla svar! :bow:
Har bestämt mej nu, JAG FLYTTAR!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :mad:
Tänker inte stå kvar me ett sånt rötägg till stallägare (+ en inhyrning som oxå håller samma "klass") å d har de VERKLIGEN bevisat att de e nu!!! :mad: Har hittat ett supermysigt stall :love: nära där min styvpappa bor, så han kan fodra, byta täcke å släppa ut mm på morrnarna! Pållen kommer nu att få så mkt hö han behöver, å dessutom inte behöva hålla på å byta hagar hela tiden. Behöver heller inte oroa mej för att saker o hö ska bli stulet, eftersom d bara blir jag o en när kompis + min styvpappa som kommer att vistas i stallet! :banana: Har dessutom bara 100 m bort till bonden jag hämtar hö ifrån!!!!! Känns super!!!!!
:bump: :bump:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 687
Senast: Lhas
·
Anläggning Jag börjar känna mig ganska uppgiven. Vi har inte lyckats hitta ett enda stall som passar våra önskemål. Stallet vi står nu i är...
4 5 6
Svar
116
· Visningar
14 793
Senast: lizzie
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 632
Senast: Karamello30
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 351

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka