blir så trött!!

Q

Qudexco

kan inte ni som kallar er "bar fota förespråkare" förstå att alla hästar inte kan gå utan skor när de blir ridna??
min häst kan inte gå utan skor överhuvudtaget han förstör hovarna totalt!! + att det är en stor risk vid halka!
hade en häst som DOG förra veckan eftersom han gick utan skor! han halkade och bröt benet. jag tycker kanske att man borde läsa lite fakta först! jag skulle aldrig ALDRIG kunna ha min häst utan skor. jag tror inte att någon tävlings häst kan det! i sommras tappade min häst en sko på betet och fick klara sig utan i 1 vecka då hade han förstört hoven så mycket att han blev halt. så alla hästar kan inte gå brafota det är bara att inse!

:rofl:

Det är väl inte många som säger att ALLA hästar kan gå utan skor?

Frågan är däremot hur många som skor "bara för att"? Istället för att testa och se om det går utan.

Visst är det konstigt att alla föl och unghästar växer upp utan att bryta benen när de är oskodda...

mitt sto är ju ungpålla och går barfota.
inget fel med det (förutom att hon blir ömfotad när allt fryser på och blir svinhårt, men hon rids inte så ingen nöd på det..hon väljer ju själv vart hon sätter sina fossingar)
nåja.

däremot blir jag skraj att hon snart bryter benen till och från hagen. hon har ramlat omkull flera ggr när vi lett henne nu och vart bambi på hal is. det är rätt otäckt..

Det finns hästar med skor som bryter benen också. :smirk:

Min personliga åsikt är att alla hästar kan gå barfota, men det kan krävas så mycket som 1-2 års övergångstid, när man måste rida på mjukt underlag eller med någon typ av "toffla" på hästen. Man kan inte bara slita av skorna och tro att "nu är min häst barfotahäst".

Anledningen till att vissa hästar får trasiga hovar av att inte ha skor är antagligen att hovkvaliteten blir så försämrad av att hoven skos, blodcirkulationen blir så mycket sämre med sko på hoven.

Enda gången min häst halkar utan skor på hovarna är när det är blankis, men då rider jag i ridhus i vilket fall. :p

mvh Jessica

ja unghästar går ju utan skor och det ska dom ju men dom rids ju inte!! det är ju det som är grejen. men det är ju just det att det kan bli otäckt på vintern med unghöstar näör dom busar och halkar och gud vet vad.

Det är en trend. :smirk: Precis som det också talas om: alla hästar mår bättre av att gå på lösdrift -oavsett om alla har tak över huvudet...
Allt bör modifieras, anpassas efter hästens behov, inte ändras bara för att man läst något i en tidning eller på nätet. Tanken är inte alla gånger lika god i praktiken, sunt hästvett behövs också. ;)

min första ponny var barfotahäst.
han va väldigt gammal dessutom. runt 23 år...
så ont av att gå barfota hade han inte. men det var halkigt att rida! vi hade varken paddock eller ridhus då. utan endast en bilväg samt en liten grusväg att rida på.
så det var sådär...

sedan hade jag en foderhäst som gick att sko fram men var alltid barfota bak. mest pga att hon helt enkelt inte vart bra hanterad så ingen hovis kunde direkt få på skor bak utan att kämpa länge samt riskera en sparkolycka.
(verka gick bra efter ett par ggr som tur var!)
det gick dock bra att rida så--eftersom man iaf hade fäste fram med brodd. men visst halkade hon flera ggr med bakbenen när man red. man fick försöka hela tiden välja lämpligast underlag för att undvika detta. Men det gick bra iaf..red bara ut en hel vinter.

:bow:
Håller med!

Vår shettis går barfota men är ändå öm i hovarna, men de andra hästarna måste vara skodda när de rids.
använder man hästarna till onaturliga saker som att rida på dem kan man inte försöka göra de till vildhästar samtidigt. :smirk:

Alla hästar kan nog inte gå barfota MEN även tävlingshästar kan. ELLER så är mitt förra halvblod ingen tävlingshäst, hon hoppar ju bara 125-130 på tävlingsbanorna.............
Har alla mina hästar barfota oavsett ålder, slår bara på skor om jag vill kunna köra på vintern (guldskor med 6 brodd) eller inför maratontävlingarna då man inte får dispans

Mmm....

Kanske, kanske inte.. Det beror faktiskt på hur hästens hornkvalité ser ut !!
En del - eller de flesta - som växt upp utan att blivit skodda brukar faktiskt klara sej väldigt bra, och en del som blivit skodda, men börjat gå barfota efter en tid bör få vänja sej vid det SUCCESSIVT...
Jag har ju gjort det för min märr, hon var ju van att gå barfota innan då hade hon fölet och gick barfota i drygt 2 år, och dom slet väldigt FINT.
Sedan köpte jag henne för att ha henne som ridhäst ibörjan, men började travträna henne efter ett par månader och då gick hon med skor, visserligen var dom jättefina, men INTE lika fina som hon har nu alltså barfotahovarna har förbättrats ENORMT. Hon hade bara gått med skor i ett år, och sedan har hon fått gå barfota igen, och det har funkat jättebra.
Jag red inte så MKT på henne, skorna togs av april-månaden i år för hon skulle då skickas iväg på sommarbete.
Sedan dess har hon gått utan skor ända tills nu, och så jag har frågat min hovslagare (han är ju känd för travfolket och blivit anlitad av många när dom fått problem med hästarnas hovar etc..) och han säger att märrens hovar har otroligt bra hovkvalité och hon kan lika gärna gå utan eller med skor, det har ingen betydelse.
Dessutom är hon INTE ömfotad, hon är van och trivs bra med det. Det tänker jag fortsätta med.
Dessutom fryser barfotahästarna MINDRE än vad skodda gör.

Men det är väl klart att ALLA hästar inte kan gå barfota, det beror helt på hur deras hornkvalité ser ut, det är viktigt att man ser det och inte bara tar av skorna och sen låter hästen kanske lida i onödan för den är van att gå med skor och blir ömfotad när den börjat gå barfota.

Den får lov att vänja sej successivt, helst upp till 1-1½ år innan hästen helt och hållet är VAN och inte ÖMfotad.

//Carolrita

DÅ jag köpte min häst var han 5 år och hade aldrig haft skor. Jag hade en önskan att ha honom utan skor så länge som möjligt. Det tog 2 månader så hade hovarna slitits så mycket och blivit så små att det inte fanns någon annan utväg än att sko.

Med dethär vill jag säga att det är väldigt stor skillnad på vad det är för jordmån på stället där hästen bor (slitaget större på grova jordar) + förstås hurudana hagar hästen går i. Gräshagarna i Danmark gick bra men grushagarna + ridning i ridhus och på grusvägar här i Sverige gick inte.

Jag har sett hästar som blivit utsatta för övergång från skor till barfota enligt dendär tyska kommer-inte-ihåg-vad- hon-heter-metoden och enligt mig kan övergången vara rent djurplågeri. Hästar som inte kan röra sig p.g.a sådana otroliga "hovbölder" på ballarna men "det är bara att hålla ut - det blir snart bra"...
Elak som jag är så antar jag att anhängare av den metoden förmodligen skulle ha låtit min hästs hovar nötas ännu mera för "dom vänjer sig nog och hornet blir starkt så småningom"...men till vilket pris ???

I djurskyddslagen står det att man inte får utsätta djur för onödigt lidande och flera månaders hälta pga nya mirakelmetoder tycker åtminstone jag är HELT ONÖDIGT och OFÖRSVARBART.

...och visst, kan en häst gå barfota UTAN ATT HA ONT så är det förstås drömmen för både hov och ägarens plånbok.

de tar ju tid för att de ska vänja sig vid att gå utan skor-men de ju så olika från äst till precis som den eviga diskussionen om att de behövet täcken lr inte ;)

Men varför är det ingen som kommenterar det här med "tofflor", typ Old Mac's till barfotahästar?

Hästen slipper skor och de behöver inte bli ömfotade, alltså inget hästplågeri. Som jag redan nämnt, man kan inte bara slita av skorna och tro att allt är frid och fröjd.

Alla som är motståndare till barfota-hästar gnäller om att det är synd om hästen och att hovarna fläks sönder, men har ni provat Easy-boots eller liknande? Har ni inte det har jag ingen lust att diskutera vidare.

mvh Jessica

määh vilket dumt inlägg

Du kan ju inte döma alla andra efter dig själv och dina erfarenheter? Hur många väl verkade barfotahästar har du stött på?

Jag vill gärna säga att var och en blir saliga på sin egen tro, så låt min tro vara ifred, jag klankar väl inte på vad du tycker?

jag har stött på ett 50 tal skodda hästar som skulle må bra av ett alternativ, höga trakter, dålig hovkvalité (som din häst ??) hovar som flyter ut, osv osv

Bara för att din häst inte kan gå barfota betyder det inte att alla hästar bryter benen, trasar sönder hovarna,
Min häst var en sån som trasade hovarna, hon gick 2 dagar utan skor, sedan var hoven så liten att det knappt gick att sko henne mer.

Istället för att sitta och klanka och säga : "jaha, fattar ni inte att det inte går att ha hästen oskodd"
" jag tycker kanske att man borde läsa lite fakta först!"

så ägnade jag långa stunder åt att fundera över VAD JAG KUNDE GÖRA åt min hästs dåliga hovar.

Om du nu har en häst med dåliga hovar, VAD beror det på? Har du funderat över detta, istället för att starta upp ett inlägg som detta, som dessutom har diskuterats till leda och inte leder någon vart?

Jag påstår inte att precis ALLA hästar kan eller bör gå barfota. Däremot tycker jag att man som hästägare har ett ansvar för hästens välmående.

Och när man testat biotion, enzion, alger, kisel, mfl olika fodermedel, testat smörja med olivolja, cornucrescine, blöta hovarna i vatten, verka osv osv i flera års tid utan resultat så kanske man skall ge barfotagången en chans.

Och då måste man förstå att man inte kan vänta 1 vecka och sedan konstatera att det inte fungerar, för det tar runt 1 år innan barfotagången ger resultat.

Därför skulle jag gärna vilja veta hur stor erfarenhet DU har av 1 års väntan på barfotahovar??

Jag har snurrat i denna cirkel med dåliga hovar under 6 års tid.
Vill du se riktigt dåliga hovar så säg till, jag kan maila bilder från i somras, och bilder från nu, så kan du nog se en skillnad, och kanske slutar dumförklara dem som försöker hitta nya vägar när dte mesta redan provats
:smirk:

Ang tävlingshästars barfota gångs vara eller icke vara lämnar jag därhän då jag inte tävlar min häst.

Däremot rider jag i snitt 6 mil per vecka, 24 mil i månaden barfota, på varierat underlag.

Usch vad less jag blir på såna här inlägg som inte har något vettigt att säga

:crazy:

Men precis,

att ta av skorna , att verka ned hoven, hålla efter hovens kanter med rasp varje dag så hoven inte fläks upp, rida med old mac´s, easyboots, marquis supergrip, eller likn

Quedexo, : har du testat, sett någon som gör detta?

Istället för att slänga ut hästen på ett 4 veckor långt bete, med overkade hovar och försöka rida på grusvägar utan skor?

Håller med.. :bow:

Man kan inte bara dra av skorna på alla hästar därför att man läst det i nån bok. Klart att det är bäst om hästen kan vara utan sko, men då ska den hälst aldrig ha haft sko hellre. Och inte alla har ridhus att vara i, eller massor med snö på vintern. Skulle aldrig aldrig rida ut med en oskodd häst på isig väg! :eek:

Både marquis supergrip och easybootsen kan man brodda.

Klart man inte skall rida ut på isgator.

Problemet såsom jag ser det är att ni som propagerar mot barfotagång har för lite kunskap om ämnet, ber om ursäkt om jag har fel.

Vadå ni?? :confused:
Jag är INTE emot barfota hästar! Mår hästen bättre med det, så är det ju utmärkt! T.ex. ridskolahästar skulle säkert kunne gå oskodda, dom rids ju nästan bara på mjukt underlag.
Vissa hästar är dock såpass gammla och har haft skor så länge att det gör mer skada än nytta att plocka av skorna.

MEN jag är :devil:-ligt trött på den där "skor är elakt" attityden som vissa har. :mad:

Det går inte att säga att det ena är bättre än det andra för ALLA hästar. Så svart/vitt är inte världen...

Tilläggar att de fall som JAG känner till, så används inga easyboots vid halka, då får hästen stå inne eller halka runt.... :crazy: Och inte verkas det spec ofta hellre.

Problemet är att även om ni som skriver här är kunniga, så finns det en uppsjö av människor som får höra att hästar inte ska ha skor, och sen tar av dom och bara låter det va så. Så får hästen gå där med sina overkade hovar, vare sig det är halt, hårt eller torrt... :crazy:

Men jag skulle tro att om alla hästägare *utopi* skulle göra ett ärligt försök med barfotagång så skulle fördelningen skodd/barfotahäst vara tvärtemot vad den är idag.

Det skulle antagligen visa sig att en mycket liten del av hästarna verkligen, absolut, måste ha skor och majoriteten skulle kunna vara utan.

Jag jämför skor på hästen med att sätta ett gummiband löst om ett finger. Fingret går fortfarande att använda men det blir en konstig/kall känsla i det när blodcirkulationen blir sämre. Så tror jag det känns i hästens ben/hovar när den har skor. :crazy:

Jag tycker det är skrämmande när hästen anses sjuk när blodcirkulationen i hovar och ben kommer igång och de blir varma, precis som resten av kroppen. Jag tycker det är tråkigt att jag får kommentarer som exempelvis "Vet du om att hästen är varm i hovarna?" Klart att jag vet!!!!! :mad:

Jessica

Liknande trådar

Hästvård Hej! För tre veckor sedan tappade min häst en sko under en ridtur, hon har ganska kass hovkvalite.. hovslagaren kom dagen efter och...
Svar
6
· Visningar
719
Senast: Ajda
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 977
Senast: animalasia
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 958
Senast: muslidag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Höjda elpriser
  • Julklappar 2024!
  • Valet i USA

Hund, Katt, Andra Djur