Blir så himla glad!

M

miisen80

Fick under mycket tråkiga omständigheter avliva min häst för bara två veckor sedan :cry:
Hittade en ny liten donna efter bara någon dag, snacka om beslutsångest ock skuldkänslor gentemot min förra häst. Men jag köpte henne, 3 årigt fullblod som precis avslutat sin galoppkarriär.

Fick reda på att hon varit såld ca en månad tidigare men dessa påstod att hästen inte gick att rida, gick inte att böja, kunde bara gå i en galopp, var så trött så hon höll på att somna, snublade osv, osv. Så dom lämnade tillbaka henne.

Första dagen när vi skulle försöka oss på att lära henne lite om vanlig ridning tog det ca 30 min innan hon förstod att man inte skulle leka stjärnkikare så fort man tog lite i tyglen, gick därefter bra stundtals i både skritt och trav. (min duktiga väninna som red) Nästa dag red vi lite båda två, hästen helt med på noterna. Och i dag red bara jag (med hjälp av min väninna) Hon är så himla mjuk och fin, samarbetsvillig, lagom framåt, inte stressad, helt enkelt jätte go :love: Hon kommer att bli en så himla trevlig ridhäst.

Köpte henne lite på vinst eller förlust med tanke på omständigheterna men efter i dag så känner jag verkligen att jag gjorde rätt.
Ville bara dela med mig lite av min glädje :D

Min lilla Ellen.
14410708.jpg

Sv: Blir så himla glad!

Vad kan vara ett lämpligt veckoschema för denna pållen? Hon är ju riden i ca 1,5 år redan, stark och välmusklad.

Nu ska hon i alla fall ta det lugnt ett par dagar med lite vila och uteritt innan vi tar nya tag med dressyren.

Veckoschema exempel:
mån: lång uteritt utan krav
tis: kort dressyrpass på bana ca 30 min
ons: vila
Tors: uteritt med klättring 1 h
Fre: arbete från marken, long./tömk./liknande
Lör: dressyrpass 50 min med framridning och avskrittning ute.
Sön: Uteritt med trav (och så småningom galopp-)intervaller. 1 h

Grattis föresten till superfin häst! Vi vill gärna se mer bilder och höra om er utveckling! :)

Gud va roligt!

JAg skulle ngn gång under vintern ge henne en välförtjänt vila! Det ger jag alltid mina hästar och man får en possitiv och samarbetsvillig häst av det.

Annars skulle jag nog låta henne gå varannan dag, hon är ju trotts allt bara 3 i vilket fall.

Hoppas allt går bra!:bump:

Vad kan vara ett lämpligt veckoschema för denna pållen? Hon är ju riden i ca 1,5 år redan, stark och välmusklad.

Nu ska hon i alla fall ta det lugnt ett par dagar med lite vila och uteritt innan vi tar nya tag med dressyren.

MITT RÅD....Låt henne vara bebis.Bara för att hon redan är riden i 1,5 år så har hon ju knapp vuxit i sitt eget skinn.Jag skulel ta det väldigt varligt.Lycka till.

Veckoschema exempel:

Grattis föresten till superfin häst! Vi vill gärna se mer bilder och höra om er utveckling! :)

En treåring brukar inte dressyrridas i 50 minuter, utan högst 20, den har ju inga ryggmuskler. Och klättring EN TIMME? :eek:

Vad kul!
Det känns så bra när man hittar son "drömhäst" på en gång. När jag köpte min häst så var han den första jag provred. Bara när jag spåg honom i boxen så blev jag förälskad! Lycka till med din häst nu! Hoppas det går bra!

LÅter som att det var väldigt okunniga människor som köpte hästen först. Tur att denna fina lilla häst fick komma till dig istället.

Som sagts förut, 6 dagars arbete i veckan är på tok för mkt för en 3 åring. Även om hon är riden så är det inte på samma sätt som en ridhäst. Låt henne vara unghäst, ta det med ro, ni har framtiden för er och ni har gott om tid :)

Veckoschema exempel:

du skämtar va?? :eek::eek::eek: skulle du vilja att ditt 7 åriga barn går i skolan 6 dar i veckan???

Senast ändrad:

Du kan ju inte jämföra på det där sättet. En sjuåring går skola 5 dagar i veckan, kring 5 (?) timmar om dagen, vilket inte alls är passande för en 3-årig häst. Jag håller med om att schemat var alldeles för mycket, men det funkar inte att jämföra med människor.

Visst ska hon få vara bebis!
Var ute och red en ganska lång tur med en kompis i dag, hon är verkligen hur snäll som helst! Nästan så att man tror att hon är tio år i stället för tre.
Tror liksom inte riktigt att det är sant men det är det bevisligen :banana: Hoppas det håller i sig.

det är säkert inte bara den timmen o dan som är jobbig för hästen om den "tas" för hårt.:mad:

ursäkta trådkapet TS din häst är verkligen jättefin o jag hoppas ni får många fina år tillsammans:)

Senast ändrad:

jag menar att om hästen får för mkt o tänka på på en gång kommer den inte kunna varva ner ordentligt mellan gångerna men men det är ju bara min åsikt, och inte ens vad tråden handlade om.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 129
Senast: Freazer
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 618
Senast: Shaggy
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 154
Senast: valy
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 463
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar