Blir så arg på mig själv!

L

Laylin

Jag rider på ridskola tre gånger i veckan, samt har två medryttar/sköt- hästar som jag får rida så mkt jag vill. Den ena är jätteduktig och den andra är, jao jätteduktig för att vara fd travare. På ridskolan rider jag i en av de mest avancerade grupperna, får mkt beröm och jag vet att många ser upp till mig. På tävling tävlar jag bara LC:1 2008 tror jag det är, är ej helt hundra procent på vilket år det är i slutet bara för att jag hellre tävlar en lägre klass med bra resultat än tävlar högre klasser med dåliga resultat. Till saken då är att det alltid skiter sig på tävlingarna, jag blir stressad över publiken, kan inte koncentrera mig och lyckas inte ens få 60%. Orkar snart inte tävla mer och vet inte vad jag ska göra längre, kanske borde lägga av? Men det är ju så roligt ändå :confused:

Sv: Blir så arg på mig själv!

Vad är det som gör att du får låga poäng? Vad skriver dommaren? Är hästen spänd, rider du dåliga vägar?
Om du känner att du vill sluta tävla så kanske du ska ta en paus och focusera på träningen. Det ska vara roligt att tävla, varför annars vara med? Om du har möjlighet så öva mycket på att rida dressyrprogrammen. Det brukar vara ett bra sätt att öva på koncentrationen och det är lättare att slappna av om man vet precis vad och när och hur man ska göra saker inne på banan.
Och publiken? Brukar det inte sitta folk och titta på när du rider på ridskolan? Eller vad är det som stör?

Jag förstår ditt problem. Och jag håller med föregående, öva på programmen. Ofta så kan det bli så att när du kommer på tävlingen så tänker du bara på vägen och glömmer att rida. Låtsas att det är träning. Rid som om det vore en träning. Strunta i att det är en domare, strunta i att det är publik. Tänk på hästen, hur känns det? Vad är nästa moment? RID! Strunta i att le mot domaren, skit i om du kollar ner ibland eller inte sitter perfekt. Inverka på hästen, så gör du rätt. Detta har funkat för mig!

Jag försöker att inte bry mig om domaren och publiken och allt sånt. Många gånger skriver domaren typ, går ej mot handen, lyssnar inte, rid hårdare, du måste våga trycka till hästen m.m Även ridläraren säger att när jag kommer till tävlingar så blir jag spänd och liksom glömmer att rida, att jag bara styr runt. Jag försöker verkligen att rida som jag gör annars men när självförtroendet sviktar och man ser alla som tittar, det brukar vara överfullt på läktarna, blir ja spänd, vilket resuulterar i att hästen spänner sig, ej går i rätt form och det blir obalanserat. Jag har även märkt att min pålle gärna saktar ner lite när balansen rubbas.

Du reagerar precis som de flesta! Man måste träna på att tävla. Man ändrar sitt sätt att rida och man behöver få rutin för att verkligen rida och inte sitta och åka häst på tävlingsbanan. Det är helt normalt :) Och det enda som hjälper är att tävla, tävla och tävla lite mer! Lycka till!

Men det kan väl inte vara överfullt på läktarna i LC? Inte ens på MSV-nivå brukar det vara mer än 20 pers på läktaren?

Jag tror som alla andra - öva på att tävla är ett måste. För det är nervöst och annorlunda.

Håller med övriga om att detta nog är dina egna hjärnspöken :). Var med på så många "snälla" små klubbtävlingar du kan för att öva på själva tävlingsmomentet, och tänk inte så mycket, bara rid på.

Alla blir nervösa, det är helt normalt, och helt ok. Precis som alla rider illa på tävlingar någongång ibland och kanske just då känner "aldrig mer". ;)

Jag är inte någon tävlingsmänniska alls, har aldrig varit och kommer nog aldrig bli.
Sist "glömde" jag bort att rida och åkte bara med och försökte komma ihåg vägarna, vilket resulterade i en häst med öppen form och rak i sidorna.
Varför ska man ut och tävla när det är roligare och går bättre när man tränar hemma? =)

Jag försöker att inte bry mig om domaren och publiken och allt sånt. Många gånger skriver domaren typ, går ej mot handen, lyssnar inte, rid hårdare, du måste våga trycka till hästen m.m Även ridläraren säger att när jag kommer till tävlingar så blir jag spänd och liksom glömmer att rida, att jag bara styr runt. Jag försöker verkligen att rida som jag gör annars men när självförtroendet sviktar och man ser alla som tittar, det brukar vara överfullt på läktarna, blir ja spänd, vilket resuulterar i att hästen spänner sig, ej går i rätt form och det blir obalanserat. Jag har även märkt att min pålle gärna saktar ner lite när balansen rubbas.

Jag känner igen mig något fruktansvärt! Jag blir också super spänd när jag tävlar och glömmer bort allt jag har lärt mig och tränat på. Jag tror att man måste helt enkelt tävla mer, så man blir mer van och försöka att inte ha så höga krav på sig. Mitt mål är alltid att vinna.. men målet till nästa tävling blir att jag endast ska tänka på mig själv, visa vad jag kan och sen gå ut från banan.. och strunta i alla andra och i vad jag får för resultat.

Tänk inte att publiken är där för att döma dig, utan beundra dig! Jag får en kick av att tävla och visa vilken fin häst jag har:)

Ett annat tips är att fokusera på en sak i början. Skit i formen fokusera exempelvis på vägarna, tänk på att rida ut i hörnen, ställa igenom ordentligt i volterna, osv. Då kommer resten komma såsmåningom. Men det tar tid. Du behöver rutin.

Sluta genast upp med att vara arg på dig själv. Nervositeten är ett sätt för sinnet att koncentrera sig och fokusera på sin uppgift, det är när annat "stör" som du blir nervös. Alla människor blir nervösa - det är inget konstigt men jag förstår hur du känner dig.
Testa med att låta nervositeten överväldiga dig - låt den komma bara. Tänk; hit me! bara fyll hela kroppen med nervositet, darra, skaka och låt dig pinas i den en liten stund. Sedan märker du att det inte är så farligt egentligen, att du kan handskas med den och göra vad du vill med den.
Testa nästa gång du är på en tävling och se vad som händer.

Förstår precis hur du känner dig! Första tävlingen jag åkte på var jag stel som en pinne, red som en kratta och hästen var rädd för dressyrstaketen. Det blir inte mycket värre liksom. Jag kom sist, men vet du vad, jag gav inte upp för det! Andra tävlingen visste jag vad som väntade mig, och då blev det hela inte så farligt längre. Jag sket i vad domaren skrev, placerar de mig sist så visst! Då kan det bara gå bättre nästa gång. Numera är jag lugn i mig själv och tänker att "det är bara träning, det är bara träning" och nu går det mycket bättre! Som många andra säger, åk på ex. programridningar, små klubbtävlingar o.s.v. det hjälper så otroligt mycket. Du blir van vid "pressen" och tillslut så finns det inte mycket press kvar! :idea:

Liknande trådar

Hästhantering Jag rider på en ridskola där om man är stallvärd får åka och tävla med ridskolehäst samt tävla på lokala tävlingar som klubben anordnar...
Svar
18
· Visningar
3 640
Senast: Cambrie
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 768
Senast: Ramona
·
Dressyr hej! nu är det såhär att i närheten av oss är det en tävling om drygt 5 veckor, samt en två v efter det. föra att sedan vara paus på en...
Svar
14
· Visningar
3 371
Senast: shia
·
Hästmänniskan Okej, detta kan nog bli ett ganska långt inlägg, men du väljer själv om du vill läsa hela eller ej. Hästar, ridning, trav, har varit...
2
Svar
22
· Visningar
4 331
Senast: shia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar