Blir ruinerad på tugget

Märgben kan man ju fylla och frysa ner igen också.

Precis! Margben ar det som haller min lilla marodor's intresse langst. Nar de ar tomma fyller jag dem med sotpotatis mos, pumpa mos eller liknande och kanner jag mig riktigt snall blandar jag in lite (LITE!) godis eller rent av kattmat innan jag fryser dem, men det ar nog mer for min skull an for hundarna ... de ater benen lika garna med bara mos.:p

Vad är lämpligt att ge till valp första gången? Funkar revben? Eller vad skall jag rikta in mig på?

Hur stor är valpen? Jag tycker att revben från nöt splittrar sig till väldigt vassa flisor, så det vågar inte jag ge. Revben från gris (spare ribs) är däremot mjukare. Nackar från lamm ska man inte ge till glupska mellanstora hundar upptäckte jag. Blev varnad av butiksägaren som har beauceron, men jag tänkte att min lille kelpie kunde väl inte svälja så stora bitar hela. Det kunde han… Och kräktes upp vassa bitar tillsammans med blod :(. Den andra som tuggar ordentligt funkar det bra med. Nacke från hjort och kalkonhalsar är bättre, det är mer kött på dem. Så det blir svårt att svälja stora bitar ben.

Hur stor är valpen? Jag tycker att revben från nöt splittrar sig till väldigt vassa flisor, så det vågar inte jag ge. Revben från gris (spare ribs) är däremot mjukare. Nackar från lamm ska man inte ge till glupska mellanstora hundar upptäckte jag. Blev varnad av butiksägaren som har beauceron, men jag tänkte att min lille kelpie kunde väl inte svälja så stora bitar hela. Det kunde han… Och kräktes upp vassa bitar tillsammans med blod :(. Den andra som tuggar ordentligt funkar det bra med. Nacke från hjort och kalkonhalsar är bättre, det är mer kött på dem. Så det blir svårt att svälja stora bitar ben.
Han väger 8,5 kg nu och är 10 veckor, det är en eurasier så han blir väl kring 60 hög o 25-30 kg som vuxen.
Tack för tipset, ska kolla om jag kan få tag på nacke! Han är väldigt glad i mat.

Han väger 8,5 kg nu och är 10 veckor, det är en eurasier så han blir väl kring 60 hög o 25-30 kg som vuxen.
Tack för tipset, ska kolla om jag kan få tag på nacke! Han är väldigt glad i mat.

Har för mig att du bor i Umeå. Såg att dom fått in nötnacke, och lite annat, på djurmagazinet, mariedal.

Jag fick tag pa en hjort som blivit pakord I vintras.
Styckade rent det for att anvanda kottet sjalva men maken har bakterie skrack sa det blev inget av det. Sparade alla ben och gav bort de storsta till en van som ville ha margben (har ju last har sa skulle saklart inte ge min nagra sadana...)
Trodde ju saklart att ett rejalt hjortrevben skulle vara roligt en stund men de var ju borta pa mindre an en minut. Provade fryst ocksa - ingen skillnad. Det enda som racket var nacken men den var full med kott och jag begransade till 10 min x 3 dagen han fick den, sen var det slut (ratt mycket kott).
Ar det normalt att de ater sa jakla fort? (CC, mastiff, dobe korsning pa 36kg)

Det enda jag hittat som han far kampa med ar ko klovar. Snorbilliga och verkar inte paverka magen alls.
Grannen har lovat att ta med lite vilt horn fran stugan I sommar sa det ska bli kul att prova (jag har helt arligt inte rad med de I affaren).

Vad fasen jag ska gora med allt hjortkottet vete tusan.
Undrar forresten hur det kommer sig att han klarade raa ben men blir urdalig I magen av kottet. Har provat att ge det vid olika tillfallen, blanda med morotter/pumpa/ris. Koka det lite/mycket/ratt (saklart)/fruset och varje gang kraschar han totalt.

Min stora tjej trottnar ganska fort nar benen ar "fardig atna" medan den lilla har ett enormt tuggbehov och maste ha nagot att tugga pa alltid. Da den lilla ocksa svaljer ner allt hon far loss ar det egentligen bara ben som galler, och da ar langa margben bast. De kan fa ut innehallet med lite jobb och sedan tar jag bort benen ett par ganger sa jag "drar ut" pa de "nya" benen som alltid ar frusna nar jag ger dem. Sedan blir de kvar pa golvet hur lange som helst och den lilla gar fran ben till ben och tuggar lite pa dom alla. Da och da fyller jag nagra som kommer tillbaka i frusen form nar jag maste lamna dem ensamna mer an nagra minuter eller om det ar daligt vader sa vi ar inne mer an vanligt. Om jag inte ger henne nagot att tugga pa tuggar hon pa allt fran mobler till sin egen svans. Hon MASTE sysselsattas hela tiden.

Tyvarr kan hon inte halla ben som Miss Mandy sa hon skjuter benen framfor sig pa golvet tills hon lessnar och skjuter in det mot Mandy (da jag vagrar ha henne skjuta fast det i lader moblerna) sa toleranta Miss Mandy blir hennes "ben hallare".

tjejernaochben_zps69c995c8.jpg

@ Hastflicka
Den hunden maste vara en av de storsta personligheterna pa buke!

Min tuggar aldrig *peppar, peppar* pa saker som inte ar hans inomhus. Utomhus daremot strimlar han allt han kommer over, inclusive rejala grenar, trafikkoner och sina leksaker.
Nar vi forst skaffade honom gjorde vi misstaget att kopa ett tug rope av modell rejal som jag fick dammsuga upp tva dagar senare...

Förutom att ge revben, nackar, kycklingvingar osv. brukar jag också ge älghudsben. De är dyra men betydligt segare och hållbarare än vanliga råhudsben.
algben-25cm_3294.jpg
algben-25cm_3294.jpg
26-70.jpg

Om du ger torrfoder tipsar jag även att svälla maten i vatten och sen frysa in det så det blir en stor klump, håller mina sysselsatta en bra stund :)

Annars tänker jag samma som dom andra, olika typer av ben som ger sysselsättning. Och kanske även lite passivitetsträning? Det ska vara okej att ha tråkigt ibland också :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Annonsera mera hundar 2
  • Kattbilder #10
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka