Blir rädd när jag tar fram glansspray :S

Ragge_

Trådstartare
Min ena ponny blir rädd när jag tar fram glans spray flaskan.
Hon är en rätt säker ponny men blir rädd för det mesta hehe
Någon som har tips på hur jag ska göra för att göra henne "orädd" för det på ett lätt sätt ?

Sv: Blir rädd när jag tar fram glansspray :S

Ragge_ skrev:
Min ena ponny blir rädd när jag tar fram glans spray flaskan.
Hon är en rätt säker ponny men blir rädd för det mesta hehe
Någon som har tips på hur jag ska göra för att göra henne "orädd" för det på ett lätt sätt ?
Jag antar hon reagerar på "Sprutet" som kan vara ganska obehagligt, eller iallafall låta farligt...
Ta dig tid och spruta på tills hon märker at det inte är farligt, prata lugnande och beröm henne...
Se till att du har henne på en plats där hon inte kan göra sig illa...

Fegvarianten är att du sprutar glana sprayen på en handuk eller liknande och för den över henne...

Ragge_ skrev:
Okej..tack för tipset :D
Så gör iallafall jag och mina är inte ett dugg rädda, utan jag sprutar på dem överallt (även huvudet)... Precis som allt annat, så vänjer de sig om man fortsätter och de märker att det inte var farligt! ;)
Fast om hon är mycket rädd kan det bli dyrt med glansen, du kanske har nån tom flaska du kan ha vatten i och spraya henne med? :idea:

Testade på henne nu. Först tog jag lite och sprutade på en handduk utanför boxen men så hon ändå skulle se...Hon tyckte det var lite otäckt. Sen gick jag in och sprutade lite på marken och sen gick jag närmare henne såhon fick nosa på den sen klappade jag henne o tog den mot manen och sprutade lite försiktigt, först var det inte alls läskigt men sen blev de jätte farligt. Sen väntade jag lite klappade och provade på svansen. Gick super bra första gången sen var det oxå läskigt..provar imorron igen !!

Om du ska ha i glansspray i tex man och svans bara och det inte går att spraya direkt på hästen, kan du ju börja träningen med att en tid spraya i borsten som du ska använda där. Då vänjer hon sig vid ljudet och du får nåt gjort samtidigt, liksom. När hon inte reagerar på ljudet längre kan du prova att försiktigt spraya i tex svansen och ta det stegvis.

Ja, det gjorde jag också igår. reagerade lite på ljudet i början och när jag tog fram borsten men sen var det lugnt.. :)

Ta det lugnt bara och tänk på att inte jäkta.
Kör på så och låt henne bli trygg i situationen innan du går på nästa steg. Det lär ju ta ett tag innan du kan spraya henne i pannluggen, men även små framsteg är framsteg! :)

Jadå !! Idag hoppar vid nog övningen eftersom hon är lite skrajj eftersom det blåser så in i !!

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 633
Senast: Freazer
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 721
Senast: Grazing
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Utrustning Hejsan! Jag har en 2-åring som jag ska börja vänja in med bett. Veterinären var och tog 2 vargtänder i april så hon är undersökt i...
Svar
14
· Visningar
1 680
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama