Blir rädd för saker!

F

Fladde

Hej.

Jag har ägt min häst nu i 5 månader och tyvärr var hon skaddad dom 3 första:(
När jag har skrittat henne ut och så under tiden när hon var skaddad så har hon gått snällt och varit coollugn när vi ridigt ut. Men nu har hon börjat bli tittig hoppa för saker som hon sett 100 gånger innan utan att regera.
Kan det vara så att hon testar mig?
Nya hästar brukar ju testa nya ryttare och i böjan red jag inte så mycket ut och så pga skaddan.

Sv: Blir rädd för saker!

Ja det är nog troligt att hon testar dig lite nu när skadan (inte skaddan) är utläkt.

Har du inte en annan tråd också om att hästen stegrar sig och är allmänt stökig dessutom?
Hon testar säkert, samt om hon tillfrisknat och känner sig bättre i kroppen så kan det ju vara så att mer energi tar sig uttryck än när hon var sjuk dessutom. jag antar att du fått en frisk förklaring på henne efter sjukdiagnosen etc.

a vi har förhoppningsvis bara ett återbeökkvar då hon skulle vara i normal träning.
Ja för hon blir rädd för saker hon aldrig bryt sig om innan men de är nog som hon testar.

jag ser det inte som nåt särskilt konstigt att en häst som vilat så länge blir tittig och hoppig när den sedan sätts igång. det är nog något du får vara beredd på att det kan vara så under tiden det tar att få igång henne normalt igen. Mest troligt har hon en massa överskottsenergi och passar på att testa lite samtidigt. se till att du dragit ner kraftfodret ordentligt för att inte bidra ytterligare till oredan.

Det är nog en kombination av testning och överskottsenergi pga hon stått så länge.

Liknande trådar

Träning Hej! Jag ska köpa en häst som stått i ca 1 år pga privata anledningar hos ägaren. Den är riden kanske 5-10 ggr under ett år och lite...
Svar
19
· Visningar
1 674
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 758
Senast: fixi
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 889
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama