Blir lite trött på alla fördomar

Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Oj, jag har också hästar och för den delen även TV-spel/gaming som hobby, men det hindrar inte mig från att tycka att få saker går upp mot lyckan över att hitta ett par drömskor eller att lägga hela återbäringen på kläder, skor och väskor. De flesta av mina hästintresserade väninnor (och även ett par manliga vänner) har också ett någorlunda stort intresse för shopping eller mode, dvs. utanför ridutrustning.

Likt dobbis avskyr jag dock att shoppa i butiker - det finns inget jag finner så uttråkande och frustrerande, oavsett om jag köper åt mig själv eller följer med en vän - så tack gud jag inte tror på för nätshopping.
 
Senast ändrad:
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

jag tycker att utgå ifrån att anledningen till att man inte känner "sådana" kvinnor (kvinnor som gillar att shoppa? kvinnor som gillar skor? kvinnor som gillar väskor?) är för att man känner folk som har hästar som sin hobby är en fördom. Då utgår man enkelt sett från att folk som har hästar som hobby inte gillar ovanstående. det är väl ändå en fördom? för det är väl inget som säger att folk som håller på med hästar inte gillar att shoppa även om just TS och de TS har träffat inte gör det.

vad anser du en fördom vara? även om det oftast används i negativ bemärkelse är det inte nödvändigtvis alltid så.

Vi tolkar det hela olika. Jag tolkar det hela som att TS bara jämför med sin referensram utan att lägga något på folk som inte ingår där. Framförallt tolkar jag TS som att hon är trött på fördommen att kvinnor är obegripliga aliens som inte har några tankar bakom sina handlingar.

Fördom anser jag nog alltid används i negativ bemärkelse och jag ser nog fördomar som något negativt. Därmed inte sagt att jag inte är nerlusad av dem själv ;-)
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Vi tolkar det hela olika. Jag tolkar det hela som att TS bara jämför med sin referensram utan att lägga något på folk som inte ingår där. Framförallt tolkar jag TS som att hon är trött på fördommen att kvinnor är obegripliga aliens som inte har några tankar bakom sina handlingar.

Fördom anser jag nog alltid används i negativ bemärkelse och jag ser nog fördomar som något negativt. Därmed inte sagt att jag inte är nerlusad av dem själv ;-)

fast jag förstår inte var den biten kommer ifrån i trådstarten (förutom rubriken)? Jag uppfattade det är att personen som skrev inlägget på FB skriver om sig själv. Isåfall är det ju TS som anser att personen som skrev inlägget inte har några tankar bakom sina handlingar?
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Jag tycker också illa om generaliseringar eftersom jag inte kan påstå att kvinnor handlar mer skor och väskor än män. Däremot har jag hundratals skor och väskor och skrev senast idag på fejjan om min nyaste väska som jag köpte igår. Ser inte vad som är fel i det heller. Jag brukar skriva ditt och datt om allt möjligt. Det finns många som skriver om mindre saker än en ny fin handväska från Desigual!!!
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

En kvinnlig internetvän skrev precis på fejan "Det är antagligen enklare att förklara kvantumteorier än att förklara en kvinnas relation till skor och handväskor"

Mmm.. det var väl ungefär det dummaste jag läst på länge.
Exakt vad är det som är svårt att förstå eller förklara med att en del kvinnor gillar snygga skor och handväskor?

Nu har jag inga hyllmeter fyllda med olika skor och massor med handväskor - men jag gillar i alla fall att kunna matcha olika kläder med olika skor. Och för all del - olika aktiviteter med olika skor.
Om jag är i stallet har jag en typ av skor, om jag spelar baseboll har jag en annan typ av skor, om jag ska gå ut på krogen har jag ytterligare en annan typ av skor och om jag ska gå runt och turista i Milano så väljer jag skor som passar till den aktiviteten...
Om jag har en kort kjol väljer jag ett par skor som kanske inte passar jättebra till jeans och tvärt om osv...

Samma sak med handväskor.
En snygg handväska gör i alla fall att jag känner mig lite finare...
Och även där väljer jag ju handväska efter situation - ska jag gå på stan, åka på jobbet, gå mycket, behöver jag ha med mycket grejer eller bara lite osv....
Och jag föredrar även att matcha min väska hyfsat väl till kläderna jag har på mig.

Sådär - nu när jag har förklarat det här så är det varsågod för nån att förklara "kvantumteorier" (vad det nu är)! :p:p
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

En kvinnlig internetvän skrev precis på fejan "Det är antagligen enklare att förklara kvantumteorier än att förklara en kvinnas relation till skor och handväskor"

Spysmiley. Är det så illa? Jag känner ärligt talat ingen sådan kvinna, det kanske beror på att mina vänner har hästar som sin hobby. Eller så är jag precis så konstig som min omgivning alltid har talat om för mig. KUF.

Jag äger ingen handväska! Bara ryggsäckar! Och det värsta jag vet är att köpa skor! Min man får köpa skor med dottern för jag hatar det så mycket.

Snälla, säj att vi är flera som inte instämmer i uttalandet?

Ja vi är fler...:D
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Jag är som du. Jag tycker det är pinsamt att förknippas med den sortens människor som beskrivs i den statusen.

Vad menar du med "den sortens människor?" Tillhör man en speciell sort för att man gillar skor och handväskor?

Jag vill nog påstå att jag ser en ganska stor spridning inom denna tämligen löst definierade grupp...
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Proppfull ryggsäck som måste med överallt och alltid med massor av livsviktiga saker som kan komma att behövas på färden !! Hur skulle det få plats i en handväska ??
Älskar skor .. men då menar jag alla sorters skor , det kan lika gärna vara kängor , gummistövlar och stålhätte-skor ..
Jag har noll koll på moderiktiga märken .. :O
Jag köper det jag tycker är snyggt .. och praktiskt.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Sådana uttalande är ju jobbiga att läsa och höra, jag äger själv bara några handväskor för att jag typ måste, till aftonbruk när kläderna inte passar med min vanliga ryggsäck och kläderna saknar fickor.

Däremot sparar jag inget krut på saker jag vill ha till hästen och andra idrotter. Då vill jag ha bra och gärna snygga saker.

Kan det vara så att du, jag och andra reagerar på att den som säger sig ha shopping som hobby verkar ha det utan mål? Att det är ett självändamål med att handla och säga sig ha det som hobby? Det känns ju i mina ögon som lite tomt. Alltså, jag köper en svindyr sadel för att hästen rör sig bättre och jag sitter som en gudinna. Inte för att lägga ut det på fb för att få likes.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Kl
Jag blir trött på bukefalisternas attityd om att det på något sätt skulle vara bättre att inte bry sig om sitt utseende. Det kommer alltid trådar med "Jag sminkar mig aaaaldrig. Slöseri med tid!" /"Jag klär mig bara i det som är bekvämt!"

Se ut som ni vill, använd vilka kläder ni vill och sminka er inte om ni inte vill, men hacka inte på de som gör tvärtom!

Och det där antagandet om att man är en annan sorts människa för att man lägger mer tid på sitt utseende... Jag tycker om att testa nytt smink, köpa fina och opraktiska kläder, ha skor som kanske inte är bekväma men ser gudomliga ut. Inte betyder det att jag inte äger ett par gummistövlar eller inte kan skita ner mig?

Sluta upp med dessa trådar där någon skulle vara en. Bättre människa för att hen inte vill lägga tio minuter på smink varje morgon!
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Kl
Jag blir trött på bukefalisternas attityd om att det på något sätt skulle vara bättre att inte bry sig om sitt utseende. Det kommer alltid trådar med "Jag sminkar mig aaaaldrig. Slöseri med tid!" /"Jag klär mig bara i det som är bekvämt!"

Se ut som ni vill, använd vilka kläder ni vill och sminka er inte om ni inte vill, men hacka inte på de som gör tvärtom!

Och det där antagandet om att man är en annan sorts människa för att man lägger mer tid på sitt utseende... Jag tycker om att testa nytt smink, köpa fina och opraktiska kläder, ha skor som kanske inte är bekväma men ser gudomliga ut. Inte betyder det att jag inte äger ett par gummistövlar eller inte kan skita ner mig?

Sluta upp med dessa trådar där någon skulle vara en. Bättre människa för att hen inte vill lägga tio minuter på smink varje morgon!
Fast nu hackar du ju på de som säger att smink är slöseri med tid och att de bara klär sig bekvämt?
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Oj, jag är inget fan av varken väskor eller skor. Jag har två par gympaskor och ett par stallskor för vintern (vanliga gympadojjor men fodrade sådana). På jobbet har jag sandaler. Det är vad jag har i skoväg, klackskor har jag aldrig använt och skulle nog aldrig göra heller, inte utan att stå på näsan och bryta alla ben i min kropp....:o

Jag ÄLSKAR att bära på ryggen, kan bära hur mycket som helst :D Har ingen handväska, dock har jag en axelremsväska/skolväska som jag också använder i skolan. Min ryggsäck är rätt stor, men tyvärr inte hel så jag har fått överge den till förmån för axelremsväskan :(
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Läs inöägget igen och citera vart exakt jag antyder det... var det i delen där jag skriver att man får se ut och klä sig hur man vill bara man inte gnäller på hur andra ser ut?
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Du är "trött på bukefalisternas attityd" och vi ska "sluta upp med dessa trådar" o.s.v.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Orkar inte ens argumentera med dig för du vill tydligen bara hitta fel. Läs vad som står några gånger till så hoppas jag det går bättre för dig med förståelsen denna gång :-)
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Tja, jag tror inte det är speciellt svårt att förklara fenomenet. Man har med sig det man behöver, väl?

Själv har jag alltid en väska/bag med mig. Den innehåller en massa bra-att-ha. Grundkravet är att den ska svälja A4-mappar. Har några olika väskor att välja mellan, efter humör.

En "handväska" till har jag. Den har fyra hjul, kommer från Korea och heter Hyundai. I den förvarar jag allt man kan tänkas behöva. Kniv, sked och gaffel, våtservetter, morakniv, penna och papper, värmeljus och tändstickor i tät plastpåse, arbetshandskar, nagelfil, tandpetare, fleecefiltar, småmynt, mobilladdare, parkeringsskivor, karta över Varberg (?), konstkataloger, några affischer, paraplyer, sittunderlag, reflexväst - har jag glömt nåt?
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Själv har jag en religion som religion, och noll intresse för shopping.

Alltså ingen shopping alls?

Inte goda och lite utvalda matvaror (ostar, goda marmelader, lite för dyra jordgubbar), inte krukväxter eller tex frön på våren? Inte böcker, inte skivor? Ingen shopping?

Jag shoppar gärna särskilt mat, frön och växter, fast jag kallar det inte för "intresse för shopping", men om jag är lite uppriktig tror jag ju att det handlar om ungefär samma saker för mig som shopping av kläder, väskor och skor gör för en del andra.

Och jag ser inte det som en alternativ religion, utan en annan sorts nöje.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Alltså, enda anledningen till att jag stör mig på sånt där är för att det är så tramsigt att göra det till en kvinnlig grej. Känner asmånga killar som shoppar som faaaaaan men neeeej då, det är bara tjejer som gör sånt. Killar bryr sig ju minsann inte om kläder eller grejer.

Däremot är jag lite less på folk som ska dissa kvinnor som shoppar och gillar skor och kläder och väskor. Jag är jobbigt feministisk och tuff men tycker ändå om att köpa skor. So shoot me.
 
Sv: Blir lite trött på alla fördomar

Jag är som du. Jag tycker det är pinsamt att förknippas med den sortens människor som beskrivs i den statusen.

Jag tillhör "den där sortens människor" :D

Äääääälskar snygga skor och snygga underkläder :love: och inhandlar dylika tingestar lite nu och då när jag ser nått jag bara "måste" ha :angel:

Men jag klafsar också omkring i skogen, jagar, slaktar, styckar, kletar in varje bit bar hud med tjärdoftande myggmedel och trasslar mig genom snår och ris för att komma till bästa fiskestället och jag har ju några hundar som ska aktiveras med både spår och annat, så då knatar jag omkring och droppar blod och släpar nån form av klöv.

Jag är också fullt kapabel att dra ut föl, lamm, valpar och kattungar som inte riktigt vill komma ut som de ska. Been there, done that fler gånger än jag kan räkna

Lika mycket som jag älskar snygga skor och snygga underkläder, lika mycket älskar jag att vara en sån där "den där sortens människor" som vissa här tycks förakta enbart pga att de tycker om fina saker (skor, underkläder, väskor, kläder, bling osv) och bara pga att vissa tycker om fina saker,så verkar det som att ni tror att de är ytliga och tomma :confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp