Blir inte klok på min häst!!Hjälp!!

S

Sentenced

Både jag och alla i stallet står som handfallna över vad sjutton som är fel med min häst! Allting är så luddigt och konstigt så det inte är klokt!

Allting började egentligen förra helgen, då ringde medryttaren och sa att Rossi verkade lite halt och var ömfotad.
Vi tänkte inte så mycket mer på det för hon hade blivit skodd dagen innan och var troligen lite ömfotad efter det och hältan var knappt märkbar.
Hon blev bättre, tills i torsdags kväll då vi såg att hon stod och avlastade ett framben och var öm i bogmuskulaturen på höger sida(halt).
Då gick tankarna till att hon antingen sträckt sig eller fått en spark över bogböjarmuskeln.. Liniment på och stretching!
Bättre nästa dag.

Igår kväll när jag kom till stallet så var hon JÄTTEsvullen över höger bog och hade ont! :(
Linimentade, satte på stödlindor fram.
I morse när jag hade utsläpp så hade svullnaden gått ner till nästan ingenting och hon gick så gott som rent!:)

Lyckan blev kortvarig för nu ikväll så ringde de som hade insläppet och sa att hon helt plötsligt hade haltat på VÄNSTER framben istället! :confused:
Varit varm i hovarna, hade iof stått i solen & myst och var varm hela hästen sa de..

Eftersom hon var så bra i morse så täntke man ju att det var väl ingen fara.. Men nu jäklar. *FÅNGRÄDD* :crazy:

Jag börjar tro att hon kanske hållet på att få fång för första gången i sitt liv, 14 år nu..
Men det verkar så konstigt att hon är bra en dag och så sämre nästa!Ska ut igen kl 0600 imorgon och är hon bra igen då, då blir jag ju knäpp! :p

Vi ska ringa veterinär imorgon så får de komma ut och kolla vad som är fel med min lilla gumma!
Hon är så tapper och snäll med matte som är så orolig!:love:

1956615.jpg
 
Sv: Blir inte klok på min häst!!Hjälp!!

Kom på en fråga!

Säkert individuellt men ändå..

När era hästar stått och avlastat ett framben, har de då svullnat upp i just bogmuskulaturen för att det blir så ansträngt?
 
Sv: Blir inte klok på min häst!!Hjälp!!

Svullnad i muskler kommer sig oftast av en blödning pga kross-skada eller muskelbristning. Var i bogen var hästen svullen?
 
Sv: Blir inte klok på min häst!!Hjälp!!

Jag hade omedelbart tagit ut hovslagaren igen och kollat att hästen inte blivit sömstucken och fått en hovböld. Hovbölder kan ta sig märkliga uttryck ibland och bör därför uteslutas innan man grunnar på annat ...
 
Sv: Blir inte klok på min häst!!Hjälp!!

Jo blödning är det ju antagligen eftersom det är svullet.
Det sitter i bogböjarmuskeln, ovanför armbågen kan man säga..

Hm, hovböld.. OK.
Men hur kommer det sig att hon är halt på ibland ett, sen två och ibland t.o.m tre ben??
Men som du sa.. kan ta sig märkliga uttryck.
 
Sv: Blir inte klok på min häst!!Hjälp!!

I "bästa fall" så har hon en hovböld på vänster fram, har avlastat på alla möjliga sätt hon kan komma på och ser därför ut att vara halt på fler ben?? Att hon är öm och sned pga snedbelastningen alltså..

:confused: :confused:

Vet. kommer hur som helst ut tidigt imorgon, jag har dragit in allt kraftfoder för att vara på den säkra sidan.
Nu får hon stå inne med stöd på båda fram, på jättemjukt underlag.
 

Liknande trådar

L
Hästvård Hej alla bukefalister! :) Precis som rubriken säger handlar den här tråden om en halt häst. Det är nämligen så att en av mina två...
Svar
4
· Visningar
1 087
Senast: LeRoi2006
·
M
Hästvård Igår när jag red visade min häst hälta i vänster framben. Det började förra söndagen då jag tyckte hon var lite matt och ojämn i traven...
Svar
4
· Visningar
803
Senast: mackan
·
Hästvård För två dagar sen (söndag) så blev min D-ponny plötsligt väldigt halt. Det syntes tydligt i skritten men han hade inga större problem...
Svar
7
· Visningar
1 122
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp