Blir hästarna halta pga utfodring i nät?

Hälta har jag aldrig hört, någonstans alls. Däremot finns det hästar som får problem med nacke, underhals (bygger), slitage på tänder etc. Det är också det jag läst när det gäller risker.

Min egen fick förslitningar på framtänderna på några månader (åt ur nät i boxen, dvs kväll/natt. "Fritt" i hagen.), samt byggde underhals (vilket han tenderar att göra, då han lätt spänner halsen och därmed sedan tidigare hade/har underhals. Den var dock under arbete, och blev synbart större igen). Oavsett hur högt/lågt nätet hängde. Ja, var han hungrig så ryckte han i sig en del i början av måltiden, men generellt åt han faktiskt riktigt duktigt.

//Liten, som väntar på mer forskning på effekterna av just slowfeedingnäten (som ju är ganska unga än så länge).

@Immakim Nej, det var lite bittert. Att underhalsen eventuellt skulle öka lite hade jag halvt om halvt räknat med, men tänderna känns jobbigare (och var orsaken till att jag tog ner nätet). Ättiden ökade mycket dock, vilket hästen verkade må bra av (hästen har tidigare visat att han har ett stort tuggbehov, och att han inte mår helt bra av att stå för många timmar helt utan stråfoder, och jag hade ingen möjlighet att dryga ut det på annat sätt). Oh well, that's life in the box.

Beror det helt enkelt inte då på hur individen äter ur nätet, hur den använder nätet som avgör om just den individen tar skada av nät eller inte. Min häst hade nät under nätterna större delen av sitt liv och hade jättefina tänder, aldrig något slitage, ingen underhalls heller.

Det är inte antingen eller, det finns hästar som fungerar med nät, det finns hästar som inte fungerar med nät. Däremot är det bra att veta att man bör vara medveten om att det kan bli problem, att man får ha lite uppsikt hur hästen tar sig an nätet innan man bedömer huruvida just individen tar skada eller inte.

Hönät när dom fungerar bra för hästen är en väldigt bra uppfinning av många anledningar. Man får testa helt enkelt, har hästen samma spänningar utan nät som med nät så är det inte nätet som är boven tex.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka