Blir hästarna halta pga utfodring i nät?

Immakim

Trådstartare
Jag vill minnas att någon person vid något tillfälle pratat om en veterinär/forskare som gjort en studie/rapporterat om problemet ovan. Denne någon hade reagerat över att hon/han fick in så många hästar med märkliga hältor och den gemensamma nämnaren var att de utfodrades i nät. (hönät, slow feeding net som blivit så populära).

Jag kan inte minnas vem eller var?? Är det någon som vet vad jag pratar om?

Att de blev halta skulle bero på att de knycker/drar/rycker med huvud och nacke på ett onaturligt sätt och ofta står i en onaturlig ställning och äter (dvs huvud upp och ej huvud i backen).

Spontana reaktioner/erfarenheter eller någon som vet?

(Självklart finns det många fördelar så som att de äter under längre tid mm, och jag förstår att många ser dessa fördelar.)

Jag vill minnas att någon person vid något tillfälle pratat om en veterinär/forskare som gjort en studie/rapporterat om problemet ovan. Denne någon hade reagerat över att hon/han fick in så många hästar med märkliga hältor och den gemensamma nämnaren var att de utfodrades i nät. (hönät, slow feeding net som blivit så populära).

Jag kan inte minnas vem eller var?? Är det någon som vet vad jag pratar om?

Att de blev halta skulle bero på att de knycker/drar/rycker med huvud och nacke på ett onaturligt sätt och ofta står i en onaturlig ställning och äter (dvs huvud upp och ej huvud i backen).

Spontana reaktioner/erfarenheter eller någon som vet?

(Självklart finns det många fördelar så som att de äter under längre tid mm, och jag förstår att många ser dessa fördelar.)

"Du skola söka i forumet innan du skapar en ny tråd"
Men om någon har fler åsikter så dela gärna med er!
http://www.bukefalos.com/threads/negativt-om-slowfeeding-nat.1212622/

Är det ingen som har en länk till någon artikel/rapport eller mer "vetenskapligt" bevis än alla blogginlägg som går att hitta...?

Är det ingen som har en länk till någon artikel/rapport eller mer "vetenskapligt" bevis än alla blogginlägg som går att hitta...?
Nu har du nog rört till det ? Jag vet ingen som påstått att hästar blir halta av att äta ur slowfeedingnät ? Däremot finns det mycket ang problem det kan skapa i övrigt fysiskt både i spänningar , tänder och skadeaspekt osv .

Nu har du nog rört till det ? Jag vet ingen som påstått att hästar blir halta av att äta ur slowfeedingnät ? Däremot finns det mycket ang problem det kan skapa i övrigt fysiskt både i spänningar , tänder och skadeaspekt osv .

Googlar och googlar, och visst verkar det vara de problem som du beskriver som anges. Dock kan de förstås synas i rörelsestörning eller hur man skall säga. Men några källor på spänningar/tänder mm?

Googlar och googlar, och visst verkar det vara de problem som du beskriver som anges. Dock kan de förstås synas i rörelsestörning eller hur man skall säga. Men några källor på spänningar/tänder mm?

Sluta googla ;) Varför öht har du fått för dig att ngn påstår att hästar blir halta pga slowfeedingnät ? ;) såklart du bara får upp bloggar och knappast källor om du googlar utifrån det ???

Källor på problem i nacke/onaturligt slitage på tänder osv är ju däremot en annan sak och där finns det många veterinära och equiterapeutiska uttalanden men sällan du hittar dem via Google så det bästa är ju att prata med veterinärer/ET's isåfall . Det har skrivits ganska mycket om dessas noteringar/iakttagelser/farhågor utifrån att slowfeedingnät i högläge blivit senaste årens högtrend . Men ngn forskningsrapport lär du inte hitta än, trenden är för ny och för att en forskningsrapport ska vara trovärdig ur forsknings perspektiv räcker det inte att ngn drar ngn slutsats eller gör ngn studie på typ 20 hästar , än mindre 5-10 ;)

Senast ändrad:
Men det är ju ganska gammal skåpmat det där om att det inte är bra för hästar att äta ur hönät som sitter högt uppe. Det var väl iallafall 20 år sen som många travtränars lutade med det pga att hästarna fick problem av det

Bara att observera hur de står och rycker, det kan omöjligt vara bra för nacken.
Och ändå har jag två hästar som ätit ur nät flera år nu, och de har faktiskt fått MINDRE spänningar i ryggen på sistone. Eftersom vi börjat träna på ett annat sätt. Så, jag tror nog "dålig" ridning är värre för hästen är att käka i hönät några månader per år.

Och ändå har jag två hästar som ätit ur nät flera år nu, och de har faktiskt fått MINDRE spänningar i ryggen på sistone. Eftersom vi börjat träna på ett annat sätt. Så, jag tror nog "dålig" ridning är värre för hästen är att käka i hönät några månader per år.
Eller så är väl allt relativt ?

Om dina hästar fått mindre spänningar totalt så betyder det ju inte att därmed innebär hönät inga spänningar i sig eller hur ?

Tycker inte ditt resonemang öht tillfaller tråden ?

Eller så är väl allt relativt ?

Om dina hästar fått mindre spänningar totalt så betyder det ju inte att därmed innebär hönät inga spänningar i sig eller hur ?

Tycker inte ditt resonemang öht tillfaller tråden ?

Det är rätt ofta du tycker att mina inlägg inte är relevanta, håller du alltid på såhär med alla? Det är verkligen drygt.

Man kan väl säga att inga som helst personliga erfarenheter kring detta med hönät är relevanta i så fall, för alla hästar är unika, alla situationer är unika och det är alltid summan av kardemumman som avgör.

Men svaret på frågan i rubriken blir ju oavsett:

Nej, hästar blir inte halta av att äta ur hönät.

Vissa hästar kan säkert få spänningar och de kanske kan orsaka hältor, å andra sidan vet man inte om dessa spänningar till största delen kommit av dålig ridning, för kalla täcken eller dåligt underlag i hagen, eller av hönäten.
Min unghäst hade ganska mycket spänningar i hals/nacke förut, naturligt kan man tycka då han luftsnappar utöver att han äter ur nät. Nu hittade massören INGA spänningar uppe i nacken på honom som han brukar + bara otroligt lite spänningar i underhalsen som släppte snabbare än hon någonsin varit med om. Trots att han fortfarande både luftsnappar och äter ur nät.
Så, det kanske är så att man helt oavsett bör se över sin träning om hästen har mycket spänningar, och kanske extra mycket om det är så att olika omständigheter gör att hästen är mer utsatt för spänningar, som tex att den äter ur hönät.

Skulle dock tippa på att långt fler hästar blir halta av spänningar pga dålig ridning än av att de äter ur hönät.

@skuggi vilket konstigt svar . Har du öht läst vad jag svarar ? Dina eventuella problem med vad du anser om mig hör knappast till tråden och tror du att ngt svar är tilldelat dig personligen blir det ju jättemycket märkligare . Läs gärna tråden i sitt sammanhang inkl mina svar utan att läsa att det handlar om ngt riktat vilket det bekymmersamt nog verkar göra för din del . Det är tråkigt !

@skuggi vilket konstigt svar . Har du öht läst vad jag svarar ? Dina eventuella problem med vad du anser om mig hör knappast till tråden och tror du att ngt svar är tilldelat dig personligen blir det ju jättemycket märkligare . Läs gärna tråden i sitt sammanhang inkl mina svar utan att läsa att det handlar om ngt riktat vilket det bekymmersamt nog verkar göra för din del . Det är tråkigt !
Ja, jag har läst vad du svarar samt övriga inlägg.

Du citerade mig och skrev att mitt svar inte "tillfaller tråden" vilket jag tolkade som att du inte tyckte att mitt inlägg var relevant i sammanhanget. Var det svaret inte till mig alltså? I så fall har du ett lite märkligt sätt att svara andra...

Ja, jag har läst vad du svarar samt övriga inlägg.

Du citerade mig och skrev att mitt svar inte "tillfaller tråden" vilket jag tolkade som att du inte tyckte att mitt inlägg var relevant i sammanhanget. Var det svaret inte till mig alltså? I så fall har du ett lite märkligt sätt att svara andra...

Jo svaret var självklart till dig och det blev märkligt utifrån det jag skriver och det du själv konstaterat att nej - hönät i sig gör inga hästar halta . Däremot enl mitt svar till dig så har det ju inget att göra med att dina hästar trots hönät känns fräschare än på länge osv . Det är väl inga konstigheter öht ang mitt svar , minus ditt personliga utspel ? :(

Jo svaret var självklart till dig och det blev märkligt utifrån det jag skriver och det du själv konstaterat att nej - hönät i sig gör inga hästar halta . Däremot enl mitt svar till dig så har det ju inget att göra med att dina hästar trots hönät känns fräschare än på länge osv . Det är väl inga konstigheter öht ang mitt svar , minus ditt personliga utspel ? :(
You lost me...? Hänger inte med i ditt resonemang, men skit i det, jag skrev det jag ville ha sagt, nog med det.

Sjävklart är det en förenkling och ett "slarvigt" uttryck att hästar rakt upp och ned blir halta av hönät, alla aktiva inser säkert att det är summan av kardemumman som avgör, men nu undrar jag över just den faktorn.

@mackan Jag har tror att det var en vet. som frågade om vi använde nät vid hältundersökning, har svaga minnen av det. Nu används näten i nya stallet, inne och ute, och jag är tveksam. Det är därför jag frågar:)
Jag vill ha svart på vitt och bra på benen i ämnet och är nyfiken på vilka fakta som finns, inte "bara" -"jag vet en som sa att..." Jag inser att just slowfeeding net är för nya men kanske finns det vetenskapliga belägg för hönät/höhäckar?

@tolksele Tack!

@Djurjouren Jag är för ung för den skåpmaten ;) Men mycket intressant! Har dock sökt efter hönät/höhäck/position mm utan att hitta "fakta". Har du nått?

@skuggi Jag håller med, och spänningarna finns redan i min häst, vilket är något som man säkert alltid kommer arbeta med. Därför känns det dumt att lägga till ytterligare en faktor när jag inte upplever problem som att han äter för snabbt/foderstrupsförstoppning/sprider ut höt eller liknande. Tycker att det är intressant att läsa mer om det nu finns belägg för att det skapar spänning/stelhet/slitage på tänder mm.

Sjävklart är det en förenkling och ett "slarvigt" uttryck att hästar rakt upp och ned blir halta av hönät, alla aktiva inser säkert att det är summan av kardemumman som avgör, men nu undrar jag över just den faktorn.

@mackan Jag har tror att det var en vet. som frågade om vi använde nät vid hältundersökning, har svaga minnen av det. Nu används näten i nya stallet, inne och ute, och jag är tveksam. Det är därför jag frågar:)
Jag vill ha svart på vitt och bra på benen i ämnet och är nyfiken på vilka fakta som finns, inte "bara" -"jag vet en som sa att..." Jag inser att just slowfeeding net är för nya men kanske finns det vetenskapliga belägg för hönät/höhäckar?

@tolksele Tack!

@Djurjouren Jag är för ung för den skåpmaten ;) Men mycket intressant! Har dock sökt efter hönät/höhäck/position mm utan att hitta "fakta". Har du nått? mm.

Jag förstår hur du menar . Jag skulle fortfarande anse att för att hästen ska bli HALT av utfodring i hönät så ska det isåfall till ngt oerhört mycket och problem hos hästen borde upptäckas lååångt innan det leder till ngn hälta i sak . Men visst - förstår man inte bättre eller är lite grön och har svårt att känna av hur hästen känns osv så ....:(

Däremot är det som både jag och flera påtalat i tråden etablerat sen länge att utfodring kontinuerligt på sätt som inte ger hästen en ätställning som den är skapad för (dvs äta långa många timmar från marken) ger onaturliga påfrestningar på dess kropp . Man har lite som @Djurjouren påpekat, sen årtrettionden tex påtalat att hästar som fodras högt ur höhäckar, inte sällan behöver tand kontrolleras oftare , då käkarna i högläge hanterar fodret annorlunda än vad hästen är avsedd att hantera det. (Och nej - även om de sliter av en tugga och sen tar ner huvudet och tuggar så är det inte samma sak som naturligt läge att hantera foder med käkarna , ibland argumenterar folk utifrån det att det gör inget att de måste slita av varje tugga från högläge ).

Med de småmaskiga näten som ofta nu blivit en trend för att till varje pris förlänga själva ättiden, har även tillkommit att många hänger dessa i friläge , de sitter ofta både högt och svänger fritt . Belastningen som blir för hästarna att då få till sig fodret blir ytterligare extra ansträngande på deras fysik .

Som sagt, det finns inte så mkt studier att hitta på nätet och ffa inte ang Smhn då de är så nya.
Här finns en mindre studie från SLU ang höhäckar, och även om den inte fokuserar på själva ämnet specifikt behandlar den en del av dem, med källhänvisningar . Du kanske kan ha lite nytta av den ?

ex-epsilon.slu.se:8080/archive/00001635/01/slutversion_12april.pdf

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka