Blir galen på dessa jävla veterinärer!

Haukur

Trådstartare
Min unghäst har haft återkommande problem med sårskador på frambenen ända sen i julas. Spec ett sår som tog två månader, två vet. besök å en natt på strömsholm innan d läkte... Nu har detta sår gått upp igen (över 1 mån sen d läkte) å ser fult, stort å inflamerat ut... Ringer till veterinärhelvetet å får till svar "d är väl bara å göra rent å se hur d artar sig", jag blir skogstokig efter alla turer å kräver att dom kommer ut å gör något SENAST imorron, vilket dom går med på å börjar prata om å bränna sårkanter å sy ihop! BRA! D kunde dom jävla idioterna gjort i julas så hade jag sluppit allt djävulskap å min unghäst hade inte behövt vara på så många stressande turer å min plånbok kanske överlevt!

Jag blir så trött på alla veterinärer som tror att man överdriver å hönsmammar sig å sen när dom väl kommer säger "oj, va d så illa, det här ser inte bra ut"! Gwah! Sliter mitt hår!!

Varför sitta här och gnälla?? Byt veterinär!!

Till ALLA hästägare;

Är jag den enda i detta land som råkar ha B R A veterinärer i närheten?!
Hur mycket kräver vi egentligen av de stackarna som får ränna runt som idioter för att vi ska få våra djur behandlade? Vet ni egentligen hur STORA områden distriktarna Har?! :confused:
Är hästägarna för kräsna?
Vill och behöver man ha veterinärer som är spec. på hästar får man åka till klinik (ja, jag vet om avstånd osv, men det är tyvärr så det ligger till).

Veterinärerna gör så gott de kan, vi har BRA vet.vård om man jämför med många andra länder!!
Visst finns det rötägg även inom den kåren, men så är det inom alla yrken. Är man så jäkla missnöjd får man väl gå vidare med saken.

/Jenny ~ som fn. är trött på gnälliga hästägare

Åh nej inte alls.. jag har ju min "egen" vettis... som är super duktig och har hon fel talar jag om det för henne .. :D
*ödmjuk idag*

Det är viktig att ha en dialog med veterinären och inte bara nicka och godta allt...

Vill även påpeka att jag även har sveriges SÄMSTA veterinär i närheten!! :mad:

:rofl: :rofl:

Så sant, man måste faktiskt våga ifrågasätta! Det gör jag, och det har jag rätt till - det är jag som är kund och den som betalar kalaset :smirk:.

Vi har också veterinärer här som är Fruktansvärt dåliga, men de får man undvika helt enkelt ;).

Tyvärr finns det många som inte är bra.

Jag har 13 mil enkel väg till närmsta bra vet (klinik). Som tur är så åker han även ut till stall ibland så lyckas man tajma in det så kan man slippa resan. :)

Det finns en bra distriktare här. Tyvärr är hon bara vikarie och slutar till sommaren. Det finns en till som är bra, tyvärr jobbar han inte alls med djur längre pga sjukdom.

Med distriktarna är det ju så att alla faktiskt inte gillar el har nåt intresse för hästar. Därför ser inte jag det som konstigt att de inte heller alltid är så positiva-hjälpsamma-trevliga osv.

Och så tror jag att hästägare ställer större krav på veterinärerna än ex bönder. Vi hästägare har ofta bara en häst som är ögonstenen framför andra, bönder har 40 kor till.

Jo men när man bytt veterinär 3 gånger på ett år så är d inte så lätt å hitta fler... Här uppe i ingenstans finns d inte SÅÅÅ mycke å välja bland!!

Till ALLA hästägare;

Hur mycket kräver vi egentligen av de stackarna som får ränna runt som idioter för att vi ska få våra djur behandlade? Vet ni egentligen hur STORA områden distriktarna Har?!
Är hästägarna för kräsna?
Vill och behöver man ha veterinärer som är spec. på hästar får man åka till klinik (ja, jag vet om avstånd osv, men det är tyvärr så det ligger till).

Veterinärerna gör så gott de kan, vi har BRA vet.vård om man jämför med många andra länder!!
Visst finns det rötägg även inom den kåren, men så är det inom alla yrken. Är man så jäkla missnöjd får man väl gå vidare med saken.

Nej, men var medveten om att det FINNS områden där bra veterinärer är en utdöd art.

Jag bodde i Gävle kommun förr. De har SUPERBA veterinärer på distriktsveterinärstationen där. Hur underbart bra som helst, och det finns bra privatpraktiserande med.

Samma sak när jag bodde i en annan kommun här ikring. Inga problem med veterinärer och BRA sådana, två stycken dessutom. Super - super.

Sen flyttade jag hit och hamnade i angränsande distriktsveterinärsområdet. Och det finns INTE bra veterinärer här. Vad vi har att tillgå är en distriktsveterinär som är HÄSTRÄDD och dessutom allmänt dum i huvudet när det gäller hästar. Han åker nämligen inte ut. Oavsett vad det gäller så åker han inte på häst annat än för vaccination. Spelar ingen roll vad du vill ha ut honom för. Första gången jag ringde var när valacken var blockhalt och kokhet i en hov. Han hade fått in en pinne. Vet sa ring hovis, det fanns inte en hovis att tillgå men vet vägrade komma. Jag fick sent omsider ut en hovis på em som verkade upp och skakade på huvudet och sa 'åk till klinik'. Jag ringde Ultuna som sa att vänta över natten men kom in direkt imorgon bitti. Hästen är på kvällen så halt att han hoppar på tre ben och jag vill att vet ska ge smärtstillande inför resan. vet säger nej. Jag ber att få HÄMTA smärtstillande hos vet - vet säger nej. Hästen hoppar in i transporten och hamnar på ultuna i en vecka. Kommer hem, får någon spel efter en vecka hemma och sopar sönder en box och får träsplitter i en massa sår. Jag ringer Ultuna som säger att det där ska du ringa DV om. Jag ringer DV som säger det där är tarmvred. Jag försöker förklara för DV att det finns inga tecken på tarmvred eller kolik men jag vill att han ska kolla så det inte är splitter i såren eller något sår måste sys/är farligt nära sena etc. DV vägrar. Jag ringer Ultuna som säger att vi tar inte emot utan remiss från DV. Jag ringer DV och det slutar med att jag ber honom komma hit, ställa sig utanför boxen och TITTA på hästen och skriva remissen då. DV vägrar komma ut och hänvisar till Ultuna. Jag ringer Ultuna och förklarar att jag komemr in. Sen fick jag processa med försäkringsbolaget om jouravgiften..

Nästa gång är det ett tre veckors föl med feber, gult snor och väsande andning. Ultuna tar inte emot fö de kan inte behålla över natt. Strömsholm vill INTE att fölet ska stå tre h på transport utan vill att hon ska undersökas hemma först eftersom hon är pigg och glad och äter. Men att hon ska ha behandling NU. DV säger 'jag ringer in Hippotrim, ge det i fem dagar och ring efter helgen om hon inte är bättre'. jag i princip gråter i telefonen och ber honom komma ut och undersöka fölet och lyssna på lungorna. DV slutar svara i telefonen. Jag sitter och biter på naglarna i flera timmar tills det blir jour och angränsande distrik tar över. Jag ringde, de säger '3veckorsföl med feber, ful andning och snor - vi är påväg'. Fölis har begynnande lunginflammation som dock hävs hemma.

Sen vid fyra mån ålder får fölis en luftvägsinfektion med hosta och gult snor. DV säger på telefon att ge Hippotrim. Jag blir förbannad och tycker att han måste komma UT och titta på henne. Han vägrar. Jag ringer angränsande distrikt och vet där säger att det är inte hennes distrikt men ringer 'min' DV och säger till honom att komma ut. Som tur är ringer grannen (som har kor) om en akutgrej och vet går med på att gå 50 meter och kolla fölet med när han ändå är här. Han kommer, tittar på fölet, lyssnar på lungorna och säger 'vad var det jag sa, hippotrim' Fölet får Hippotrim i 10 dagar men blir inte bra. DV säger att 'det sista klarar hon själv'. Jag lyckas tillslut få tag i en annan veterinär som är här några dagar/vecka (men inte tar akutgrejer) som kommer ut och konstaterar rejäl luftvägsinfektion och trol. bihåle infl och PC sätts in. Under denna tid hade närmsta djursjukhus (8 mil) stängt..

Nästa gång blev jag förbannad. Fölis (ett halvår drygt) kör vansinnesrejs i hagen och slår sönder benen. Jag vill att vet ska komma ut och spruta stelkramp. Vet kommer ut, och jag undrar var han vills pruta, i box eller stallgång. han säger att han vill se det djupaste såret först. Jag börjar linda av frambenet där såret är och DV säger 'äh, struntsamma, det där har jag inte tid med, jag ska hem och göra kväll'...

Och när jag ringde när fölis var sjuk vid tre veckors ålder så var det (tackochlov) en fredag, det FÖRSTA vet säger när jag berättat symptomen är 'och på en fredagseftermiddag och allt, jag hade inte tänkt åka ut mer idag'..och åker heller inte ut.

Han är ÖKÄND här i trakterna. Vi är i HIMMELRIKET på sommaren när sommarvikarierna kommer och man kan få hjälp.

Det hjälper inte att anmäla honom, då hittar han på (med stöd av bönderna som han jobbar lite svart åt) att han varit hos någon fiktiv kossa. Och JSV kan inte göra något, lantbrukets djur ska prioriteras.

Och det är honom vi har att tillgå när det krisar. Har man tur så är det jourtid och angränsande distrikt har jour. Har man otur har gubbjäveln dygnet runt jour i en vecka och det är kört. Och det är inte alltid det är lämpligt eller ens går att traila dem 2 - 3 h till djursjukhus. Den privatpraktiserande finns ju alltid för mindre akuta grejer, men det kan ta 2 v innan man får tid hos honom eftersom han bara är här vissa dagar/vecka. Han är dock BRA, jättebra. Angränsande distrikt är också bra. Sen finns en till privpraktiserande 4 mil härifrån som är bra men bara har mottagning hemma, lååång väntetid och INTE jour.

Så, man ska vara medveten om attd et faktiskt FINNS veterinärer som inte borde få vara veterinär (iaf inte DV).

Men på alla platser jag bott (det är ett antal) UTOM här så har det utan problem funnits BRA veterinärer (både DV och privpraktiserande) ett telefonsamtal bort!

usch .. nu blir jag verkigen rädd. att det faktiskt FINNS sånna idioter till veterinärer, man kan ju fråga sig varför de egentligen har utbildat sig när de tydligen inte vill djurens bästa .. fy och blä!!!!

sånn tur är har jag bra DV (lite virriga bara ibland ..) klinik inom 1.5 mil och en KANON privatveterinär, verkar som jag är lyckligt lottad ..

Jag vet hur du känner dig men jag kan även förstå veterinären.

Vi hade senast för två år sen en fölunge som fick väldigt svåra magkramper, vi ringde våran förra veterinär som sa åt oss att vänta och se, sen punkterade han att det var fredagskväll och han inte hade någon barnvakt.
Eftersom vi gjorde som han sa och det vart bara värre så att tillslut fick vi ringa distriktsveterinären som då var på en skada som skett i hagen så han kom inte förräns efter 1½ timma, tyvärr var det försent så vi fick ta bort fölungen.

Visst var det en klumpighet av oss att vänta, men man kan ju undra hur veterinärerna tänker och framför allt hur man framför det, vi har inte kvar den veterinären idag.
Även så tänker man om distriktsveterinären åkt direkt ifrån sårskadan till vårat akutfall så kunde fölungen överlevt? :confused:

man kan ju fråga sig varför de egentligen har utbildat sig

Om de nu är utbildade på häst... När den var som kortast tror jag utbildningen på häst var sådär 1-2 veckor. Hästar, getter och slika djur var utdöende släkten man inte behövde lära sig så mycket om...

Om jag var du skulle jag ge hästen nåt som hjälper med utrensning, det finns massa olika preparat som hjälper....
Ofta är det nåt skit i kroppen som gör att sår inte läker.

Precis,man måste våga ifrågasätta och fråga 100o frågor.Många vågar knappt andas utan "köper allt" rakt av och då är det så lätt att det blir fel.Frågar man hela tiden om saker och ting,så måste ju vetten tänka,vilket kanske gör att de lyckas få ihop 1+1 :D

Själv har jag två bra vet'tar hemma omkring och inte alltför långt till Strömsholm,Sundbyholm,Solvalla och Täby.

Jodå visst finns det både bra ch dåliga veterinärer. Stött på båda sorter, det värsta varväl en kvinnlig sådan som missade ett brutet ben :confused:
Häromkring så är problemet snarare för få veterinärer på alldeles för stort område. När min märr (R.I.P Bulan)för ett år sedan fick akut förgiftning tog det fyra timmar innan en veterinär kunde komma ut. Hästen var då väldigt dålig och vi trodde att hon inte skulle klara sig.
Visst har vi bra veterinärer här, och visst känns det hårt att inte få tag i en akut med det är ju inte veterinärens fel. Inte i vårt område iallafall.
Nu har det dock flyttat hit en veterinär :banana: Har inte behövt hennes tjänster än men nu finns en på nära håll.

Sår på ben och speciellt knän kan vara svårläkta och har lätt för att bilda svallkött som kan bli hur stort som helst. Min häst har ett stort sår som egentligen had behövt sys men upptäcktes för sent. Så jag har baddat med nelex som hindrar svallköttet att bildas. Annars måste man börja bränna såret. Det verkar ivartfall funka på henne. Såret är ju lite bredare eftersom det var ett brett och djupt sår men det verkar läka ihop.

Sår på benen är jättesvåra de spicker skitlätt. Håller just nu min häst inlåst med zinkaband 1 v till efter stygntagningen. Flera tycker jag är heltaskig som inte släpper ut hästen när såret läker fint men jag vill inte att det ska spricka. Hur satt ditt sår och vad fick den för bandage och restriktioner?

Du kanske ska tänka på hur du skriver. Efter att ha läst dina inlägg vet jag vem denna veterinär är. Det är inte så svårt att räkna ut och då räknas det väl som förtal. Även om du är missnöjd med honom så är han inte värd all denna smutskastning som inte hör hemma här.

Aska - förtal kan det bara bli om det inte är sant. Men jag kan förstå din synpunkt. Däremot lär man bo här om man ska veta vem det är?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• *Ulvlek* Ronja Rövardotter
  • Vad läser du just nu?
  • Årets matbluff

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka