Till ALLA hästägare;
Är jag den enda i detta land som råkar ha B R A veterinärer i närheten?!
Hur mycket kräver vi egentligen av de stackarna som får ränna runt som idioter för att vi ska få våra djur behandlade? Vet ni egentligen hur STORA områden distriktarna Har?!
Är hästägarna för kräsna?
Vill och behöver man ha veterinärer som är spec. på hästar får man åka till klinik (ja, jag vet om avstånd osv, men det är tyvärr så det ligger till).
Veterinärerna gör så gott de kan, vi har BRA vet.vård om man jämför med många andra länder!!
Visst finns det rötägg även inom den kåren, men så är det inom alla yrken. Är man så jäkla missnöjd får man väl gå vidare med saken.
Nej, men var medveten om att det FINNS områden där bra veterinärer är en utdöd art.
Jag bodde i Gävle kommun förr. De har SUPERBA veterinärer på distriktsveterinärstationen där. Hur underbart bra som helst, och det finns bra privatpraktiserande med.
Samma sak när jag bodde i en annan kommun här ikring. Inga problem med veterinärer och BRA sådana, två stycken dessutom. Super - super.
Sen flyttade jag hit och hamnade i angränsande distriktsveterinärsområdet. Och det finns INTE bra veterinärer här. Vad vi har att tillgå är en distriktsveterinär som är HÄSTRÄDD och dessutom allmänt dum i huvudet när det gäller hästar. Han åker nämligen inte ut. Oavsett vad det gäller så åker han inte på häst annat än för vaccination. Spelar ingen roll vad du vill ha ut honom för. Första gången jag ringde var när valacken var blockhalt och kokhet i en hov. Han hade fått in en pinne. Vet sa ring hovis, det fanns inte en hovis att tillgå men vet vägrade komma. Jag fick sent omsider ut en hovis på em som verkade upp och skakade på huvudet och sa 'åk till klinik'. Jag ringde Ultuna som sa att vänta över natten men kom in direkt imorgon bitti. Hästen är på kvällen så halt att han hoppar på tre ben och jag vill att vet ska ge smärtstillande inför resan. vet säger nej. Jag ber att få HÄMTA smärtstillande hos vet - vet säger nej. Hästen hoppar in i transporten och hamnar på ultuna i en vecka. Kommer hem, får någon spel efter en vecka hemma och sopar sönder en box och får träsplitter i en massa sår. Jag ringer Ultuna som säger att det där ska du ringa DV om. Jag ringer DV som säger det där är tarmvred. Jag försöker förklara för DV att det finns inga tecken på tarmvred eller kolik men jag vill att han ska kolla så det inte är splitter i såren eller något sår måste sys/är farligt nära sena etc. DV vägrar. Jag ringer Ultuna som säger att vi tar inte emot utan remiss från DV. Jag ringer DV och det slutar med att jag ber honom komma hit, ställa sig utanför boxen och TITTA på hästen och skriva remissen då. DV vägrar komma ut och hänvisar till Ultuna. Jag ringer Ultuna och förklarar att jag komemr in. Sen fick jag processa med försäkringsbolaget om jouravgiften..
Nästa gång är det ett tre veckors föl med feber, gult snor och väsande andning. Ultuna tar inte emot fö de kan inte behålla över natt. Strömsholm vill INTE att fölet ska stå tre h på transport utan vill att hon ska undersökas hemma först eftersom hon är pigg och glad och äter. Men att hon ska ha behandling NU. DV säger 'jag ringer in Hippotrim, ge det i fem dagar och ring efter helgen om hon inte är bättre'. jag i princip gråter i telefonen och ber honom komma ut och undersöka fölet och lyssna på lungorna. DV slutar svara i telefonen. Jag sitter och biter på naglarna i flera timmar tills det blir jour och angränsande distrik tar över. Jag ringde, de säger '3veckorsföl med feber, ful andning och snor - vi är påväg'. Fölis har begynnande lunginflammation som dock hävs hemma.
Sen vid fyra mån ålder får fölis en luftvägsinfektion med hosta och gult snor. DV säger på telefon att ge Hippotrim. Jag blir förbannad och tycker att han måste komma UT och titta på henne. Han vägrar. Jag ringer angränsande distrikt och vet där säger att det är inte hennes distrikt men ringer 'min' DV och säger till honom att komma ut. Som tur är ringer grannen (som har kor) om en akutgrej och vet går med på att gå 50 meter och kolla fölet med när han ändå är här. Han kommer, tittar på fölet, lyssnar på lungorna och säger 'vad var det jag sa, hippotrim' Fölet får Hippotrim i 10 dagar men blir inte bra. DV säger att 'det sista klarar hon själv'. Jag lyckas tillslut få tag i en annan veterinär som är här några dagar/vecka (men inte tar akutgrejer) som kommer ut och konstaterar rejäl luftvägsinfektion och trol. bihåle infl och PC sätts in. Under denna tid hade närmsta djursjukhus (8 mil) stängt..
Nästa gång blev jag förbannad. Fölis (ett halvår drygt) kör vansinnesrejs i hagen och slår sönder benen. Jag vill att vet ska komma ut och spruta stelkramp. Vet kommer ut, och jag undrar var han vills pruta, i box eller stallgång. han säger att han vill se det djupaste såret först. Jag börjar linda av frambenet där såret är och DV säger 'äh, struntsamma, det där har jag inte tid med, jag ska hem och göra kväll'...
Och när jag ringde när fölis var sjuk vid tre veckors ålder så var det (tackochlov) en fredag, det FÖRSTA vet säger när jag berättat symptomen är 'och på en fredagseftermiddag och allt, jag hade inte tänkt åka ut mer idag'..och åker heller inte ut.
Han är ÖKÄND här i trakterna. Vi är i HIMMELRIKET på sommaren när sommarvikarierna kommer och man kan få hjälp.
Det hjälper inte att anmäla honom, då hittar han på (med stöd av bönderna som han jobbar lite svart åt) att han varit hos någon fiktiv kossa. Och JSV kan inte göra något, lantbrukets djur ska prioriteras.
Och det är honom vi har att tillgå när det krisar. Har man tur så är det jourtid och angränsande distrikt har jour. Har man otur har gubbjäveln dygnet runt jour i en vecka och det är kört. Och det är inte alltid det är lämpligt eller ens går att traila dem 2 - 3 h till djursjukhus. Den privatpraktiserande finns ju alltid för mindre akuta grejer, men det kan ta 2 v innan man får tid hos honom eftersom han bara är här vissa dagar/vecka. Han är dock BRA, jättebra. Angränsande distrikt är också bra. Sen finns en till privpraktiserande 4 mil härifrån som är bra men bara har mottagning hemma, lååång väntetid och INTE jour.
Så, man ska vara medveten om attd et faktiskt FINNS veterinärer som inte borde få vara veterinär (iaf inte DV).
Men på alla platser jag bott (det är ett antal) UTOM här så har det utan problem funnits BRA veterinärer (både DV och privpraktiserande) ett telefonsamtal bort!