Blir det för mycket...?

P

Poetry_princess

Jag har fått anvisningar att ge kraftfoder efter ridningen till medryttarhästen + slänga in en kasse hö när han släppts ut i hagen igen.

Nu ska jag dessutom beta honom 20 min efter varje ridpass. Det blir alltså: beta 20 min + kraftfoder + hösilage inom en timme.

Blir det för mycket/är det i fel ordning? Ska jag ändra på rutinerna?

Sv: Blir det för mycket...?

Håller med föregående talare....det beror på den totala mängden.
En tumregel är, just efter ridning, att vänta i alla fall 10-15 min och ge foder.
Ge hö/hösilage innan kraftfoder.

Om jag var du skulle jag nog börjat med hösilage, sedan bete/kraft. Bör ge en bättre "grund" så att hästen inte bara slänger i sig kraften sen.

Ja, höet skulle jag nog gett innan kraftfodret. Det jag skulle se upp med är om hästen får för mycket kraftfoder under dagen, för hö och gräs kan de äta ganska mycket av. Eller ska rättare sagt, hästmagen är ju inte byggd för att gå utan mat en lägre tid och då är det bättre med hö/gräs än kraftfoder :p

Du kanske kan låta honom beta först och sen ge honom kraftfodret? Så får han äta höet i lugn och ro i hagen sen.

Nano skrev:
Håller med föregående talare....det beror på den totala mängden.
En tumregel är, just efter ridning, att vänta i alla fall 10-15 min och ge foder.
Ge hö/hösilage innan kraftfoder.

Varför ska man vänta den tiden efter ridning? Förutsätter nu att man låter hästen skritta av ordentligt och pusta ut innan man tar in den i stallet...

Nora skrev:
Varför ska man vänta den tiden efter ridning? Förutsätter nu att man låter hästen skritta av ordentligt och pusta ut innan man tar in den i stallet...

Tror inte tiden efter ridningen spelar någon roll, utan snarare att det inte är bra med kraftfoder på tom mage. Hästar KAN får magsår av att gå utan mat bara några timmar, och ger man dessutom kraftfoder först på tom mage är det inte bra för stackars magen.

Men hur lång tid räknar du då som för lång? Är 1,5 timme för lång tid (tiden man gör iordning och rider) eller är det om det var lång tid sen hästen fick hö sen innan man red?

Anledningen till att man skall vänta med att fodra hästen efter ridning är, efter ansträngning kan hästen vara torr i munhålan. Ger du hästen då kraftfoder finns risk för foderstrups förstoppning. Se till att hästen har fått lugna ned sig, helst druckit vatten, och ge grovfoder före kraftfoder.
Hästar har en kontinuerlig magsyreproduktion, vilken är anledningen till att de ska äta länge.

Jag rider oftast på eftermiddagen/kvällen så min rutin brukar bli följande:
När jag kommer ner till stallet lägger jag ut 1 kg hö/häst i hagen så att alla får något i magen. Under tiden ställer jag mig och mockar ca 30-60 min. Därefter tar jag in hästen från hagen och låter den beta bestämd tid, beror på hur gräsvan den är. Sedan ryktar jag i minst 45 min (handlar mer om att jag är noga med visitering och borstning klarar inte att rykta på kortare tid :smirk: +att hästen hinner smälta maten) Efter ridningen får hästen vänta medan jag gör iordningen den och när allt är klart får den sitt extra kraftfoder. Sedan fixar jag iordning det sista inför kvällen och avslutar med att lägga in ordinarie kraftfoder och hö i boxen.

Rider jag på dan släpps hästen i hagen med eller utan hö, det beror på vad klockan är och hur tidigare personer i stallet laggt ut hö (litet kollektivstall). På så sätt tycker jag att jag får bra spridning på mattillfällena.

Nora skrev:
Men hur lång tid räknar du då som för lång? Är 1,5 timme för lång tid (tiden man gör iordning och rider) eller är det om det var lång tid sen hästen fick hö sen innan man red?

Enligt vissa så KAN faktiskt hästar få magsår av att gå utan mat under den 1,5 timmen, ja. Men då ska den ha väldigt känslig mage. Min gissning är att det är bäst att inte låta den vara utan mat mer än högst 3 timmar i taget, och även då märker man att hästarna är hungriga och oroliga. Särskilt om hästen nån gång i sitt liv gått på fri tillgång och då blivit bortskämd med att magen alltid känns mätt.

Men den där 1,5 timmen gäller ju egentligen bara om hästens mage är TOM. Så har den ätit ordentligt innan tar det ett tag innan magen är helt tom.

Liknande trådar

Foder & Strö Suck, nu är vi där igen. Efter att ha varit helt bra i magen hela sommaren och inte stått emot det minsta i ridningen så börjas det igen...
Svar
5
· Visningar
593
Senast: Linda_A
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 131
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 791
Senast: Roheryn
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
861
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama