blinkhinnor

B

blissare

min kattpojke på 7 år..utekatt på "landet" han har fått fram sina blinkhinnor..ser ju himla läskigt ut...de e ju ett tag sedan jag avmaskade honom..han har inte visat några symptom på det..så i fredags em såg jag dessa blinkhinnor,det var ju snöstorm denna dag så jag tänkte att det kanske var drag...men sedan gick jag in o läste att spolmask kunde ge dessa symptom..så nu har han fått tre tabletter tre dagar irad..tycker nog att han börjar se bättre ut,pratade med djursjukhuset i dag o dom sa att jag skulle avvakta o se..någon som har denna erfarenhet??

Sv: blinkhinnor

Det är ett ganska vanligt symptom på mask, så avmaska är första steget. Det är ju ett tecken på att nått inte är bra, gäller bara att hitta vad som inte är bra.

Håller med. Tycker det är bra som du gjort, avmaska och avvakta. Bandmask brukar det vara, som ser ut som krypande risgryn. Brukar komma ut ur rumpan på katten :eek:

Kanske kan du ge extra bra mat en tid eftersom masken tagit näringen från kissen?

PS Utekatter som äter mycket råttor brukar få mask och jag tycker man kan avmaska rutinmässigt en eller ett par gånger per år.

Med tanke på resistensrisken så håller jag inte alls med. Bättre att avmaska när man ser symptom.

Min utekatt avmaskades ungefär 1 gång/år, det var så ofta jag såg att hon hade mask.

Vill förklara lite utförligare hur jag menar:

Katter som är duktiga jägare och fångar råttor dagligen får näst intill undantagslöst mask. Eftersom kroppen själv utvecklar viss motståndskraft, är det inte säkert att katten får så stora symptom, men lider ändå men av av parasiterna.

Om man är osäker på om avmaskning behövs eller ej, kan man ta avföringsprov.

Håller helt med om att resitensutveckling är ett problem och man bör absolut inte avmaska i onödan. Vissa ger ju maskmedel mot i princip allt, utan att ta reda på ifall kattens symptom kan bero på annat. Många innekatter avmaskas rutinmässigt efter de råd man fått av uppfödare, tycker jag inte heller behövs.

Problemet med resistens kan man kringgå genom att växla mellan olika preparat.

Var in i dag till djursjukhuset..dom kollade tempen som va bra,klämde igenom hela katten o lyssnade på hjärtat..kunde inte hitta något direkt att sätta fingret på,vet. sa att det är ett tecken på att nått inte står rätt till i kroppen,mask e ju en orsak till att blinkhinnorna syns,så han tog ett blodprov eller rättare sagt två st o så får jag svar i morgon eftermiddag....:confused:

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Till en början vill jag säg att veterinär naturligtvis är inkopplad och varit hela tiden :) Men just nu verkar de inte kunna göra...
Svar
18
· Visningar
2 239
Senast: hoppsann
·
Katthälsa Behöver egentligen mest skriva av mig lite, djursjukhuset det gäller har alltid varit underbara på alla sätt och vis men nu verkar något...
Svar
2
· Visningar
1 912
Senast: Jeps
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
8 572
Senast: skuggi
·
Katthälsa Först och främst: jag ska ringa veterinär imorgon. Katten har diarré som aldrig förr. Så pass att hon knappt hinner på lådan, det är...
Svar
13
· Visningar
4 162
Senast: Cornelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V