Blind vargtand?

Sv: Blind vargtand?

jag har förra veckan plockat bort 2 "vanliga" vargtänder + en extra blind tand framför, vi skar upp tandköttet och drog ut den precis som en vanlig tand.
red ett jobb på han efter en vecka och han var som förbytt jättefin i munnen o var verkligen på hugget....

Men ska det ALDRIG ta slut? :eek:

Hästtandläkare nr 3 på två månader kollade munnen i dag - ja det är ju helt sjukt men så blev det.

Hästen har skaffat sig en ny mun-skada (vi har bara bett vid jobb)som kan bero på breda kindtänder så han var svullen och öm. Undrar om det har nåt med bettlyftaren att göra också? Han har ju aldrig gillat lyft?

Stackars hästen...

Men munnen är läkt för övrigt så vi kör på med bettlöst och skippar bettlyftaren nu vid jobb.

Stackars kraken! Hoppas du hittar en lösning på hans mun snart.

Ja det verkade ju så lovande - jag kan tycka att det är synd att travhack inte är tillåtet då han svarar suveränt på sidepull i ridningen. men jag kommer nog att skaffa ett till träning nu när jag vet hur han ser ut och funkar.

Medan man jobbar vidare känner man sig som "the evil one" mot honom. :(
Men det bra är att jag testade att rida honom utan bettlyftaren en dag förra veckan och han blir helt underbar i munnen om man jämför. *hoppas*

*kl*

Igår tog vet ut min hästs blinda vargtänder. den första tanden kom ut, liten och rund och tillsynes ingen direkt rot. Tand nr 2 såg likadan ut som den första förutom att dne hade en lång och supersmal rot, ca 7mm lång och max 1mm grov. Med all största sannolikhet blev alltså roten på den andra tanden kvar i tandköttet.

Vad har ni för erfarenheter av det?

Behöver inte vara att det var mera tand kvar på andra sidan, men om det är det så kommer du säkerligen få problem längre fram med det.

Hur du haft någon med en avbruten rot kvar?

Med tanke på att båda tänderna var nästintill identiska förutom att den enda hade en rot med de mått jag nämnde så känns det ju som om det blev kvar. Lätt hänt kan jag förstå när den var så lång och supersmal.

Vet trodde att vi om ca 2 veckor skulle bli tvugna att leta reda på den där roten. Men hon sa även att det lika gärna kunde bli så att det inte blev några problem alls. Därav jag var intresserad av era erfarenheter.

har haft ute vet igen och det var tydligen en blind kvar som han hade missat, låg precis brevid så han missa den när han kände när han plockat bort varg och den blinda. så det blir ett återbesök för att plocka bort den så allt som allt har min nu haft 2 vagtänder i överkäken + 2 st extra blinda tänder på högeröverkäke och en blind i höger nederkäke... fy stackarn...

Drog precis tva pa underkaken pa en av vara (troligtvis kvarlamnade rotter).
Han har en i overkaken ocksa men den sager vet att han maste lagga hasten for. Ar det "vart" det iom att hasten inte verkar ha problem av den?

enligt min vet är min häst konstig=)

corminta: vi valde att testa att lämna kvar en i underkäken första gången då vet inte trodde den skulle störa då den är så liten men han håller på o drar tungbandet fram o tillbaka över den så det stör därför kommer vi även att ta bort den vid nästa besök

Blev intresserad av din frågeställning och kollade runt bland tandläkare och annat skrivet om tänder (vettar). De flesta skriver inget antal alls och en hästtandläkare skriver 0-4 st.
När jag har varit med om att ta ur vargtänder har det alltid varit en eller två i överkäken, och ibland ngn blind. Aldrig i nederkäken...
Ju mer man läser desto mer funderar man.

*kl*

Lite uppdatering - jag fick sätta ytterligare en tandläkare i munnen på honom för att ta de hakar han hade som de andra lämnat (1 cm tror jag inte de kan få på 2 månader) och nu siktas det på provlopp!

Efter 5 år och nästan 3 månader! :eek::o

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 430
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 732
Senast: ainasoja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka