Blind vargtand?

ghost

Trådstartare
Är det någon mer som haft en häst i träning med en sån?

Alltså ett litet tandfragment som ligger i bettläget precis framför kindtänderna under en hinna av tandkött.

Det går visst inte att ta bort om jag fattade rätt utan bara gilla läget. Helst inte raka bett (vilket är det enda den hästen svarar bra på), om rakt - använda bettlyftare.

Nån som har tips på bästa bettlyftaren? jag testade rem över nosen när jag varit hos TL för ett par år sen, det gillade han inte något vidare.

Är det inte det ena så är det det andra eller det tredje, eller vad säger ni?

Sv: Blind vargtand?

Har väl ingen direkt erfarenhet av detta mer än att min fölmärr (hästen på avataren) hade samma fenomen. Hon var ju ett rent h-vete att köra som unghäst, ja även senare också för den delen :devil: Provade en gång med ett rakt bett innan jag visste hur hon såg ut i munnen och det blev en kort tur den dagen kan jag ju säga :rofl:
Testade bettlyftare utan märkbar förbättring. Hade hon varit en cool häst som man kunnat köra med endast ett lätt stöd på tömmarna kanske det hade hjälpt. Det enda som hon eg accepterade var ett sidepull men det kändes lite otryggt att köra med på just den hästen då hon var allt annat än pålitlig framför vagn.

Efter att den här dolda "vargtanden" hittades (vet rekommenderade att låta den vara) trodde jag att det var tanden som orsakade hennes dåliga uppförande för vagn. Därav alla tester med olika huvudlag. Senare visade det sig dock att hon hade en skelettskada i ett bakben och nu med facit i hand så är jag rätt säker på att det var nog mer det hon hade känning av.

Det ända jag vet var en vargtand som växte längs med käken och fick opereras bort på klinik. Hästen var krånglig i munnen (kollades flertal gånger) och fick tillslut en knöl på lanen, tanden var som ett riskorn stor och upptäcktes på röntgen.

Undra samma sak som giffan, varför kan de inte ta bort den?

Min ridhäst hade en blind vargtand i bettläget som ställde till stora problem. Han var rädd för bett och extremt känslig i munnen. När tandis upptäckte den blinda vargtanden skärdes den ut under lokalbedövning, nemas problemas. Hästen blev helt förändrad och har sedan dess gått alldeles utmärkt att rida på bett.

Ja - man kanske skulle fråga på klinik i stället?

Det var den tandläkare jag använde som berättade att TL inte gör det - men en vanlig klinik kanske kan göra det?

Var läktiden lång?

Nästa fundering - kan tungfelsgummit funka lite som en bettlyftare fast inne i munnen? han har ju blivit MYCKET rakare sen han fick det.

Min unghäst har 2 st blinda vargtänder som ligger precis i bettläget och måste bort. Åker till Strömsholm och gör det i höst/vinter och det skulle inte vara några problem enligt dem.

Undrar precis som någon annan hur lång läktiden är ungefär?

Har tagit bort vargtänder som legat under tandköttet och inte kommit fram. De har lagt snitt och sen fått bort dem. Något längre läk tid än normalt, ca 1-2 veckor bettlöst.
Kolla som sagt med klinik istället.

Jag håller på - tror det är så enkel grej så jag törs fråga hemma-kliniken. :o

De har ju trots allt fixat alla lösa benbitar åt mig med glans.

Lite ironi kan man tycka att denna tandis jobbar på klinik som inte opererar, men remitterat 1 st. häst till tandklinik i närheten där den fick Metacam men tanden blev kvar.

Tid bokad - tandveterinären har semester men har han haft den i 4-5 år så kan han ju ha den 2 veckor till.

Är det samma du skrivit om förut med munn och annat bestyr? Om det är han så ska du se att det kommer lösa sig rätt mkt nu. Om inte direkt så kommer det göra det m tiden.

Är det samma du skrivit om förut med munn och annat bestyr? Om det är han så ska du se att det kommer lösa sig rätt mkt nu. Om inte direkt så kommer det göra det m tiden.

Gissa!!!! :bump::bump::bump:

I have a dream... :D

Jag är fruktansvärt stolt över att ha kommit så långt som jag gjort med honom - både mentalt och kroppsligt. och lika besviken är jag över att den tandvårdsundersökning han fick i Söderköping i januari -08 missade den. För han var ändå fem då så den fanns där.

Med alla turer runt denna häst och det band som knutits mellan oss under tiden vore det alldeles fantastiskt om vi skulle lyckas. även om det känns ironiskt att det "stora felet" kanske bara var en sketen liten tandflisa....

Men tänk vilken glädje du kommer att få när det är över. Hoppas bara att det inte gått åt huvudet nu med tanden.

Givetvis var det inte en vanlig blind vargtand - utan en som satt i underkäken och två små lösa fragment, ett på 1 mm och ett på 1,6-2 mm..

Fast veterinären gjorde mig lite skakis först genom att berätta att i de flesta fall när de har såna här gamla skador så är det bara en gammal tryckskada som blivit inflammerad. Så när man hörde henne säga - Här ligger det något, då började jag få nytt hopp i röntgenrummet.

Och det var alltså den bedömningen som TL gjorde av det han hittade. Jag kan tycka det är synd att han drog den slutsatsen nu i efterhand, hade han valt att röntga så...

Tre veckor bettlöst - sen bettlyftare igen och Återbesök för efterkoll om 2 månader.

Nu har det ju gått några dagar och jag tycker att jag märker skillnad på honom!

Han blev ju väldigt harmonisk av akupressuren i vintras men nu känns han nästan löjligt balanserad... :love::love:

I dag har vi testat galoppintervaller på sidepull! Gick alldeles utmärkt!
Ett konstaterande är att vi lyckats bygga upp vänster bak precis som jag trott för han var mycket rakare och mer avspänd i höger gaopp där vänster bak driver!

Jag har aldrig vågat testa galoppintervaller innan så jag har inget att jämföra med, men jag tänkte att det är nog bra att köra varannan i höger och varannan i vänster galopp! :idea:
:banana::banana:

Det var rejäl skillnad första gången jag testade bett!

Jag satte korta remmar mellan bettet och de fasta ringarna i spärrgrimman (har en sån där gammal med insydda ringar) för att få till lyftet och det blev alldeles utmärkt! :idea:

Liknande trådar

Utrustning Snart blir det körhäst av henne istället... Jag är i sadeldjungeln igen. Fröken är inte så himla knepig att hitta nåt som ligger bra...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
10 430
Senast: Alexandra_W
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Veckans första hopplektion blev en riktigt rolig timme på Juvelen. Jag uppskattar verkligen att jag har fått koncentrera mig på honom nu...
Svar
0
· Visningar
558
Senast: cassiopeja
·
Ridning Jag har en häst på foder sen 1,5 år tillbaka. Han är en valack på 9 år, en pre. Enligt ägaren ska han vara utbildad LA dressyr, vilket...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 732
Senast: ainasoja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det gick inte att ta miste på att jag var nöjd med hästvalet till veckans andra hopplektion. Bästa Dunja – fina fröken långöra – bästa...
Svar
0
· Visningar
469
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka