Bli uppfödare

nyponros

Trådstartare
hur blir man uppfödare?
Nu pratar jag om att välja en ras och starta en seriös liten kennel, inte bara ta valpar...

Hur gör man och hur går det till?
Går man någon utbildning?
ansöker man någonstans?
Vad krävs av "mig" som person?

Är lite nyfiken och vill skaffa mig lite kött på benen inför framtiden:)
 
Sv: Bli uppfödare

Mångårig erfarenhet av rasen krävs för att veta hur du ska avla och kunna ge valpköparna backup. Dom som blir uppfödare har haft rasen i många års tid, och känner att dom har tillräcklig kunskap att bärja med uppfödning föra rasen framåt. Det är inte riktigt så enkelt att man bara går en utbildning och köper in ett gäng hundar av en ras man inte har erfarenhet av...
 
Sv: Bli uppfödare

självklart tror jag inte att man bara köper in hundar och avlar...

Det jag undrar är hur man skaffar sig den kunskapen?
Om jag måste ställa frågan på ett annat sätt...
Man kan ju ha haft tex labrador i 20 år men ändå bara ha haft den som sällskapshund utan att sätta sig in så mkt, sen kan man ha haft labrador i 2 år men varit jätteaktiv och intresserad av att lära sig och tillföra rasen någonting.
Förstår du hur jag menar?
 
Sv: Bli uppfödare

Det jag undrar är hur man skaffar sig den kunskapen?

Genom att vara aktiv i sin rasförening och ha insikt i vad avelsrådet jobbar med, och hitta kunniga "läromästare" bland dom äldre uppfödarna :idea:. Då är man på god väg! Som grund är förstås SKK´s uppfödarutbildning jätteviktig. Där får man lära sig allt om genetik, parning och valpning, juridik m.m. Det pratas om att den ska bli obligatorisk i framtiden vilket jag tycker är bra. Kändes som om man hade MYCKET mera kött på benen efter att ha gått den :p
 
Sv: Bli uppfödare

Genom att vara aktiv i sin rasförening och ha insikt i vad avelsrådet jobbar med, och hitta kunniga "läromästare" bland dom äldre uppfödarna :idea:. Då är man på god väg! Som grund är förstås SKK´s uppfödarutbildning jätteviktig. Där får man lära sig allt om genetik, parning och valpning, juridik m.m. Det pratas om att den ska bli obligatorisk i framtiden vilket jag tycker är bra. Kändes som om man hade MYCKET mera kött på benen efter att ha gått den :p

Oj...råkade visst upprepa det du redan skrivit :o
 
Sv: Bli uppfödare

Du får ta 2 kullar utan att ha ett registrerat kennelnamn. Det är en ganska så hög avgift på att få ett kennelnamn och jag skulle rekommendera att ta en kull så du vet vad du ger dej in på innan du ansöker om ett kennelnamn.

Vad som krävs av dej som person är att du klarar av att svara och hjälpa valpköparna med alla frågor de kan tänkas ha. Det kräver en hel del kunskap och jag lovar att du kommer att få en hel del komplicerade frågor, samtidigt som du kommer att få besvara samma frågor om och om och om igen. Jag har lärt mej av erfarenhet att när valpen är tingad ge köparen ett informationsblad. Det gör att jag slipper svara på de allra vanligaste frågorna som vad valpen äter för foder, hur mycket foder den ska ha och om de ska ge torrfoder hela tiden eller bara vid specifika tider, om jag rekommenderar halsband eller sele till en början etc.

Att föda upp valpar är att vara en producent av någonting, så du bör kunna konsumentköplagen (KKL) bra! I alla fall de bitar som gäller dej och köparna.

Det är mycket arbete med en kull valpar, men det är också mycket roligt och givande. Man behöver definitivt ingen TV när man har en kull med 5-6 veckors valpar hemma i köket. ;) :love:
Men man behöver massor med papper och man behöver ha en bra rygg, för det är massor med torkning av golv som gäller. Inte bara kiss och bajs, utan det är en hel kull valpar som varit ute på gräsmattan och rullat runt i vattenpölarna som älskar att springa på parketten sen! En miljon små leriga tassar på ett normalt golv blir en hel sörja.

LYCKA TILL!! :banana: :banana: :banana:
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag är en relativt vanlig och normal person, är utbildad inom hund och är väldigt seriös med hunderiet. Blir därför otroligt förvånad...
2
Svar
35
· Visningar
4 499
Senast: hollypolly
·
Hundavel & Ras Jag sitter och gottar mig i allt som är hund tillsammans med en vän som också planerar valp inom kort. I min familj har planerna...
2 3
Svar
49
· Visningar
3 930
Hundavel & Ras Hej! Blev påmind om detta när jag läste den andra tråden om små hundar, där English Toy Terrier togs upp. Har också funderat på att...
Svar
2
· Visningar
547
Senast: geting
·
Hundträning Jag har skrivit här förut att vi köpte en valp i november och vi har nu två spaniels. Gamla hunden är fem år. Vi har nu fått...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 775
Senast: Tiffany
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp