Bli rumsrena eller avlivning

Thunder_rose

Trådstartare
Jag o sambon har 2 st bondkatter ( en hane o en hona) som vi räddade från avlivning. Båda va då ca 8 månader gamla.
(Vi kastrerade hanen nästan direkt)

Nu börjar jag fasiken ångra mig!:mad:

För det första var dom inte riktigt helt rumsrena när vi fick dom ( hon sa att dom va det..) men det brukar ju inte vara några problem med att lära dom.
Trodde jag..;)

MEN nu har det gått ca 3 månader sen vi fick dom och dem skiter i badkaret direkt dom får tråkigt eller under natten och honan kissar i vardagsrummer..:cool:
Nu är jag verkligen trött på att gå och skura efter dom!!

Jag fyar direkt jag ser vad som hänt och tar dom till kattlådan ( som alltid är rengjord) Men ändå ska dem hålla på o äckla sig.:confused:

Känner verkligen att jag inte orkar med det här längre, visst hade man fått dom som kattungar hade man lärt upp dom rätt o fel från början. Men nu är dom såpass gamla och dom bryr sig inte!

Dom busar så mattorna flyger runt i lägenheten, tar även ett race i våran nya skinnsoffa:eek:, uppe på diskbänken o letar mat osvosv.

Nu har det gått så långt att vi börjat tänka på avlivning, för vi vill inte ha kvar dom..:cry:
Visst dom är jätte gosiga o mysiga ibland, men det här funkar inte längre.

Så vad ska vi göra??
Ska vi fortsätta försöka få dom rumsrena eller avliva dom?

Tror knappast att någon vill ha stora katter som delvis är rumsrena:grin:

Sv: Bli rumsrena eller avlivning

Ställ ut fler lådor och begränsa ytan de får röra sig på, i synnerhet under den tid ni inte är hemma och när ni sover. Badkarsfrågan kan ni lösa genom att se till att alltid ha lite vatten i botten av badkaret, katterna kommer antagligen inte att hoppa ner och göra sina behov där om det är vatten där.

Men hett tips är alltså att begränsa ytan de rör sig över och ställ fram fler lådor, med olika sorters strö i. Fya dem inte när de gör fel, de vet nämligen inte att de gör fel. Sätt dem bara på lådan och belöna när de gör rätt.

Det där med badkaret var en riktigt bra ide!:laugh: Att jag inte tänkt på det innan....!:o

Jag tycker nästan synd om dom om jag ska begränsa yta. Våran lägenhet är bara 54 kvm, men det är nog nödvändigt. Ska försöka hitta på en lösning så att dem inte kan komma in till vardagsrummet.

Ibland är enkla lösningar svåra att se, de är liksom lite för självklara. ;)

Begränsningen av yta är ju bara tillfällig och förhoppningsvis lär de sig snabbt att använda lådorna om de alltid har nära till en låda.

Om ingenting fungerar och avlivning blir aktuell kan ni fråga veterinären om Clomicalm. Det är psykofarmaka mot separationsångest hos hund, men har fungerat väldigt väl för att komma till rätta med kissproblem hos en del katter. Oftast behövs bara en kortare periods behandling, sedan kan man trappa ner och avsluta helt och få en kissfri katt.

Nu går det ju bra att sysselsätta dem men om några veckor kommer jag börja mitt nya jobb, som kommer att ta mkt av min tid.
Sambon jobbar även han mkt...Så vad ska man göra då för att förhindra att dom får tråkigt under dagarna/kvällarna?

Föresten, nu är ju inte honan stereliserad då vi tyckte att det räckte med hanen. Men skulle det hjälpa mot hennes kissproblem?

Föresten, nu är ju inte honan stereliserad då vi tyckte att det räckte med hanen. Men skulle det hjälpa mot hennes kissproblem?

Det hjälper absolut, det kan vara så att hon går omkring och skvätter revir nu.
Skura med ättika där hon har kissat förut så att lukten går bort ordentligt. Min Gustav kissade i lådan och bajsade på golvet brevid förut, nu har jag tre lådor 2 till Gustav och en till Gudrun och han har inte bajsat brevid sedan dess. Gudrun har aldrig gått någon annanstans än på lådan, henne kastrerade jag vid 6 mån. innan hon blev könsmogen.

Då får jag nog boka tid till farbror veterinär då;)

Ang uppfostran: Hur ska man tillrättavisa dom? Te.x när dom bajsat i badkaret eller springer runt som galningar i soffan?

Jag har alltid haft "snälla" katter innan som alltid sköt sig, så man blir lite ställd nu.

Om jag kom på Gustav precis när han var igång och bajsa utanför så lyfte jag i honom i lådan direkt, jag tror inte att det går att tillrättavisa dom långt efteråt då förstår dom inte.
Dina katter är ju fortfarande unga och busiga, har du klösträd och leksaker till dom? Du kan också pröva feliway som har en lugnande inverkan på katter, finns hos vetten och vissa apotek.
Glömde skriva att Feliway även kan hjälpa katter som kissar/bajsar fel. Man pluggar i den i ett eluttag, och så avger den dofter (som kattens egna feromoner tror jag det heter) i en radie på 50-70 kvm. Värt att prova, finns även i sprayform.

Senast ändrad:

Svårt att uppfostra katter.

Angående kisseriet så håller jag med de andra: Fler lådor och var noga med att ni inte använder rengjöringsmedel med doft när ni gör ren dem. Var noga med att få bort all doft där de kissat och bajsat på fel plats (ättika och diskmedel med stark citrodoft t ex).

Ni kan också prova en annan sand, eller mer sand, eller mindre sand... vissa katter är kinkiga.

Och kastrera honan, men det hade du ju redan bestämt dig för...

Lycka till! :)

Senast ändrad av en moderator:

Kastrering av honan kan definitivt hjälpa. Honor kan också revirmarkera. Huskatthonan jag hade förut började kissa lite överallt när hon började löpa, hon slutade omedelbart efter kastrering.

Tillrättavisningar vid sådana här tillfällen tycker jag nog inte riktigt passar. Katterna vet inte att de gör fel och tillrättavisningar riskerar att göra dem förvirrade/osäkra/rädda vilket kan förvärra problemet. Jag skulle rekommendera att du helt enkelt sätter dem på lådan när du kommer på dem. Lugnt men bestämt.

Jag tillrättarvisar bara om jag kommer på dom när det händer!

Jag har en klätter/klös leksak (ganska stor med olika etapper) som dom brukar leka med. Även lite små råttor o bollar..
Brukar även gå ut med dom lite ibland.

Ska testa att skaffa någon mer kattlåda och sen stänga av vardagsrummet o se vad som händer. Sen får man väll försöka hitta andra lösningar. Har även bytt kattsand nu senast i går.

Håller tummarna för att dom slutar!

Blir ju så himal fäst vid dem:love::)

Orkade inte läsa alla inlägg...vad rengör du lådan med ? Många gör fel när dom rengör en kattlåda och använder då citron, villket katter normalt avskyr. Sen när katten pinkat nånstans där den inte får så använder dom starkt rengöringsmedel, typ ammoniak/klorin eller liknande, villket katter älskar doften på.

Nej, jag gör rent med neutralt diskmedel. Det är ju just det att dom går på lådan, men direkt dom blir uttråkade eller nåt så hände det att hanen bajsar i badkaret och honan kissar i typ lådor, bakom soffan bland sladdarna osv.

Å du det där med sladdar känner jag igen från när jag haft kattungar. De vill ju gärna krafsa och sladdar är väldigt krafsvänliga så försök att få undan sladdar mha. kabelskydd och liknande. Bind ihop och bind upp dem på sätt så att de inte ligger på golvet och lockar till krafsande.

Liknande trådar

Övr. Katt i oktober 2016 köpte jag cornish Rex katter, en kastrerad hane som då va ca 5 månader samt hans några månader äldre kastrerade...
2 3
Svar
41
· Visningar
17 554
Övr. Hund Åh sliter mitt hår! :arghh: Fick hem en 4 månaders boxervalp förra helgen. Super fin och följsam! Uppfödaren har lagt ner mycket tid på...
Svar
13
· Visningar
1 718
Senast: Lampan
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Skrev visst inget om ridningen förra veckan. Red först en lektion på min fina gamla favorit Dell, den kantiga flugskimmeln. När jag...
Svar
0
· Visningar
2 348
Senast: cassiopeja
·
Katthälsa Har en honkatt på 1,5 år sedan innan och för en månad sedan flyttade 2st ungkatter på ca 5 månader till oss. En hane och en hona, inte...
Svar
8
· Visningar
6 011

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka