Bli för tjock..?!

Sv: Bli för tjock..?!

My Beauty skrev:
En häst som står i vila ska inte ha mkt kraftfoder men lite grana..
Varför det? Är väl bara hästar i toppträning som kan behöva kraftfoder, för att dom inte får i sig tillräckliga mängder grovfoder.

Nicknick skrev:
Hmmm...kanske vore bra att veta vilken typ av häst och inte bara mankhöjden för att kunna få till en bra foderstat.

Tyvärr är det lite svårt då jag inte har ngn aning om ras lr nånting.
Jag tror inte att hon är ngn kallblodsras, för hon har inga likheter med ngn sån... I såfall vore det väldigt väldigt lite kbl i henne...

Hjälper matoljan till att hålla hullet uppe? :confused:
Undrar hur det kan hjälpa med tanke på hur liten mängd man ger..?

My Beauty skrev:
En häst som står i vila ska inte ha mkt kraftfoder men lite grana..
Jag brukar ge ca hälften av allt och ta bort betforn.
(då hon får gallor av betforn då hon inte rids):(

En häst måste inte ha kraftfoder... Egentligen är det bara de hästar på absolut högsta nivå tävlingsmässigt (ridhästar tänker jag på då) eller de som blir magra utan kraft.

Men personligen tycker jag att man "ska" ge hästen lite varje dag.
(Dock skulle man lika gärna kunna ge morötter lr äpple istället...)
Och några dl kraft brukar inte skada nån häst om den inte är väldigt känslig.

matolja är jätte bra för att hålla hullet på pollen.
Har använt det i 1 månad och det fungerar. Hästarna blir inte heller lösa imagen som jag trodde, att dom blev när man hade matolja.
:banana:

anhe skrev:
Varför det? Är väl bara hästar i toppträning som kan behöva kraftfoder, QUOTE]

Min häst får det mest bara i somboliskt syft.
Men jag tycker att man ska halvera allt men inte ta bort allt. Hon har fungerat bra på det även om hon är som ett krutpacket när man börjar igen. men det är hon även om hon inte får någon kraft eller inte.
Det är ju olika för olika hästar.:devil:
Kanske ta bort allt om dom ska stå en längre tid.

Varför tycker du just att man ska halvera, varför ska man inte ta bort allt om inte hästen behöver kraftfoder? Beror ju på grovfoderkvalitet och hästens behov.

Men fungerar din häst bra på din foderstat så är det väl bara att fortsätta ge den som du gör då, det är väl inget att bli upprörd över. Det är väl inget fel i att ge en mindre symbolisk mängd om man nu vill det. Men det är ju lite fel att säga att hästar måste ha kraftfoder som du först uttryckte det.

anhe skrev:
Men det är ju lite fel att säga att hästar måste ha kraftfoder som du först uttryckte det.
Jag har aldrig sagt att man måste ge kraftfoder.
:confused:

My Beauty skrev:
matolja är jätte bra för att hålla hullet på pollen.
Har använt det i 1 månad och det fungerar. Hästarna blir inte heller lösa imagen som jag trodde, att dom blev när man hade matolja.
:banana:

Okej. Säger du det så.. ;)

Men jag kan inte förstå hur en så liten mängd kan ha bra effekt, men eftersom du märkt resultat måste de la va bra..

Är lite nyfiken på varför man anser att hästen "ska", eller bör, eller måste ha nåt kraftfoder alls, om den inte behöver det. (om man inte vill ge för att hästen slöar till och behöver det för att hästen har dåligt med energi/driv...)
Om hästen behåller hullet eller går upp i vikt redan utan kraftfoder låter det lite märkligt att man vill ge kraft över huvud taget. -Dessutom sparar man ju pengar på att slippa köpa in kraftfoder.

Eller är det bara för att man tycker att man är snäll mot hästen om man ger kraft??

Enar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 604
Senast: Shaggy
·
Foder & Strö Jag blir alldeles snurrig av alla olika fodersorter, tillverkare och näringsinnehåll. Buke, hjälp! Hästen är av den tunnare sortens...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
6 675
Senast: Fazeem
·
Hästvård Hej alla hästmänniskor! Detta blir min första tråd i forumet, och det handlar om min 17 åriga valack som har börjat falla ur och tappat...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
13 352
Senast: Bobloblaw
·
Hundhälsa Hej! Då vi har problem med att få ner Ascot i vikt så skulle jag gärna vilja få tips och råd på vad vi kan göra. Jag noterade i...
Svar
11
· Visningar
1 098
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama