Bli fodervärd eller nåt??

G

Guapa

Hm... var ska jag börja? Jag känner till en islandshäst som har ett lite trist liv... Han är ganska ung men har inte haft det så jättebra. Troligen är han rätt "skadad" mentalt, precis som min häst var då jag köpte honom, eftersom den här hästen har ungefär samma bakgrund som min. Den här hästen får hur som helst gå utan andra islandshästkompisar och islandshästkunniga människor i en tråkig hage hela dagarna. Förra sommaren skötte jag om honom lite, men sedan blev det inte mer med det. I början var han jättetrevlig, sedan blev han konstig, stegrade sig och höll på, kanske för att han fick lite press på sig. Jag tror att det skulle kunna bli en fin häst om han bara fick en chans. Och jag tycker att han förtjänar en, precis som min häst. Jag funderar på att fråga ägaren om jag kan få träna honom, och om det fungerar och jag känner att det är någon idé, kanske jag vill flytta honom till stallet där min häst står. Annars har jag nämligen ingen möjlighet att göra något efter sommaren (det är för långt till det stallet). Men i så fall, hur ska jag ha tid? Jag kommer inte på någon som jag kan anförtro honom åt, som jag tror kan "hjälpa" honom. Nu låter jag väldigt självgod, men jag har börjat fatta det här med hästträning nu, då jag tränat min egen. Men räcker det med den lilla tiden jag har, eller måste jag trots allt dela honom med någon annan och försöka få den här människan att fatta vad det går ut på? Vad är bäst?
Sedan ekonomiskt, hur mycket ska jag betala? Det är ju trots allt jag som tränar hennes häst, och jag vill inte lägga ner så mkt pengar. Så lite som möjligt, faktiskt.
Om jag lyckas med honom vet jag inte vad jag ska göra. Jag kan/vill inte själv köpa honom, och det vore ju meningslöst att lämna tillbaka honom. Jag vet bara att det här är en utmaning för mig, samtidigt som jag gör den stackars hästen en tjänst. Vad tycker ni?

Fråga om du får flytta honom över sommaren å ha honom då å träna honom så länge du kan å sen kanske du hjälper ägaren hur hon sen ska rida honom å sånt?
*Förvirrande texter jag skriver*

Vad har ägaren hästen till nu? Om denne tycker att allt är okej som det är nu så kan du inte förvänta dig något alls när det gäller ekonomiskt stöd. Får du i dt läget låna hästen så gör ju ägaren dig en tjänst i dennes ögon.

Vad får dig att tro att hästen måste ha islandshäst kompisar? Visst finns det islandshästar som inte passar ihop med andra raser men även exempel på att det funkar utmärkt?

Vad du bör göra i första hand är att prata med ägaren, det känns liksom dom om du anser att du bör avgöra hästens öde, nog borde ägaren få bestämma. Upplever sig denne problem med hästen kanske han/hon gärna betalar dig för hjälpen eller så vägar ägaren och du står där med dina krossade planer och lång näsa.

Han har gått i stora islandshästflocker i hela sitt liv, och plötsligt har han bara storhästar omkring sig, och knappt det.
Ägaren använder honom inte alls, och självklart är det hon som bestämmer, men man kan ju inte bara fråga ifall jag senare inser att jag inte alls har möjlighet att ta hand om hennes häst. Tack för svaren.

Om man ser krasst på det så verkar det dumt att ta hästen över sommaren och träna/lägga ner massor med tid på den om den sen ska åka tillbaka till ägaren och "förfalla" igen.
Om du vill köpa ut den så kan det bli dyrare när den blivit tränad en del.(då kan hon även sälja den till någon annan för mera pengar vilket kanske är svårare nu)
I sånnafall känns det mest logiskt och ekonomiskt att försöka köpa ut hästen nu.

Eller så är ägaren en bra prick som sen kan ta vara på hästen när du haft den över sommaren och du gjort henne en tjänst :)

Hästägare ser det sällan som en "tjänst" att någon lånar deras häst under de härliga sommarmånaderna :smirk:

Är du verkligen intresserad av hästen så be att få hjälpa till att ta hand om den (inte bara rida) under den mörkaste vintern istället, då ägaren kan tänkas BEHÖVA lite hjälp.

Liknande trådar

IT & mobiler Vänder mig hit igen eftersom det blev så bra hjälp förra gången och för flera användare 😆 Har försökt googla men inte hittar något...
Svar
14
· Visningar
1 471
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag har en häst med fyra vita strumpor och rosa hud därunder. Har under de senaste åren drabbats av olika grad av mugg/rasp under senare...
Svar
8
· Visningar
852
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 404
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 047
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar