Bli av med kattbesök

Madick

Trådstartare
Jag kan inte ha öppet för vädring längre, för det är en katt som tycker att det är helt ok att spatsera in här hos mig. Kanske inte så överdrivet farligt, men jag är superallergisk mot katter och kan liksom inte hiva ut den, utan får locka så den kommer och följer med mig ut, och sen stänga igen.

HUR ska jag göra för att få katten att förstå att den inte är önskvärd hos mig, även om det är öppet?

Sv: Bli av med kattbesök

jag vet att det finns en spray med nån lukt som katter inte gillar, men den är inte 100% säker, men man kan ju testa, finns i djur-tillbehörs affärer!

Ska kolla det! Men det luktar inte för människor då? Funkar det ute eller måste jag spraya inne?

Det funkar ute också, det varar då en viss tid sen får man spreja igen. Jag bor i Italien, så jag vet inte om exakt samma finns i Sverige...

Det finns tyvärr inte så mycket som funkar i längden förutom att vara direkt otrevlig mot katten. Ha en vattenspruta (tex sprayflaska med stråle) redo hemma och spruta på katten så fort den kliver in. Det är ju inte skadligt på något vis, men den lär sig att hemma hos dig är det ingen idé, man blir bara blöt...

Min kompis använder en sån spray till sin katt för att den inte ska hoppa upp på balkong räcket o på så vis ramla ner 8 våningar.. hon säger att det luktar som :ammoniak..

vattensprutan är en jättebra ide faktiskt att pröva! jag använde det till min katt för att hon inte skulle hoppa upp på bordet, sen räckte det att hon såg sprutan så visste hon... men min katt jag har nu..han gillar bara att bli lite dushad o bryr sej inte det minsta...så det beror ju på katt-typen!!

OK, det lät ju som en bra idé! Ska fara iväg och inhandla ett par vattensprutor. Det är ju bra om man får tag på den snabbt och inte behöver springa och leta när man ser honom.

Synd bara, det verkar vara en väldigt trevlig katt (men han ska ju inte vara INNE hos mig för det) och han går även fram och låter barnen klappa.

Testa med att lägga appelsinskal framför dörren, de flesta katter gillar inte lukten, prova även med en skål ättika.

Jisses, jag skulle aldrig våga låta en katt vara på en balkong 8 våningar upp utan att den var ordentligt innätad !

Du kan inte ha ett enkelt myggfönster eller dörr för ev verandadörr - då går det ju inte att bara spatsera in?!

Jo, kanske. Men jag gillar att ha helöppet så barnen kan springa ut och in utan problem.

Men katten har precis börjat dyka upp, tror det är en hane för han låter ibland, och grannen har en honkatt. Det kanske går över när han liksom inte får nåt hos mig?

Att rassla med en nyckelknippa är något som katter avskyr att lyssna på, då sticker de som spjut. Vet inte varför, men det verkar funka. Kombinera det med lite vatten så ser du nog inte kissen mer än på avstånd...

Bra tänkt, jag skulle inte vilja att min katt var välkommen in hos någon annan - allergiker eller inte.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
863
Senast: Svartkatt
·
Katthälsa Min katt har blivit diagnostiserad med kronisk inflammation i gallgångar och tarmväggar och får kortison mot detta. Har ätit det i några...
Svar
5
· Visningar
485
Senast: Celinehenn
·
Katthälsa Mina små galenpannor är pigga och glada, bägge är nu kastrerade och i samband med kastreringen av den andra så tog vi bort fri tillgång...
Svar
16
· Visningar
1 225
Senast: Marvin
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 588
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar