Blev sjuk bara sådär..

Empress

Trådstartare
Suck, här sitter jag på jobbet och är orolig för min lilla katt där hemma..
Undrar hur hon mår, om hon har ätit något, druckit? Gått på lådan?
Vill bara hem och kolla läget juh..

I går var vi på vet.kliniken precis hela dagen. Hittade henne med 40.7 graders feber,
helt slapp och apatiskt. Hon kunde varken 'prata' eller spinna utan gav ifrån sig
små gnyn hela tiden.. trodde att hon hade blivit överkörd eller förgiftad.
:-(
På vet-kliniken tog de en massa olika blodprov och satte henne på dropp.
Veterinären klämde genom henne (under arg protest från kissen), men hittade inget.
Blodproven kom tillbaka och de var heelt ok förutom de vita blodkropparna som var
dåliga... alltså kunde det tyda på en infektion av något slag..
Hon fick antibiotika, samt någon spruta med febernedsättande och smärtstillande.. :-O

Efter flera timmars dropp och ett par sprutor febernedsättande/antibiotika kvicknade hon till
ganska mycket. Vi blev hemskickade med två recept, antibiotika 2ggr/dag i 7 dagar, samt
febernedsättande samt smärtstillande1g/dag i 4 dagar. Vi fick även med oss Hills i/d och några
sprutor att mata henne med om hon inte ville äta själv. Om hon blev sämre dagen efter (i dag alltså)
fick vi besked om att hon var tvungen att läggas in för att få i sig den näring hon behövde..

Väl hemma lägger hon sig på golvet och jag fixar i ordning lite av maten till henne, förberedde mig på
att tvångsmata henne, men hon åt faktiskt litegranna själv. Ungefär hälften fick hon i sig, men
hon verkade bli trött och tappade intresset för maten igen.
Efter detta har hon har rört någon mat överhuvudtaget. Hon har varit på lådan ett par gånger och
kissade då mängder.

I morse var det dags för medicinering .. suck.. inte kul att tvinga i henne mat med
krossade tabletter i.. inte fick hon gå ut heller (som hon så gärna ville)..

Så nu undrar jag om någon här har haft en katt med en infektion? Är det samma typ som vi människor
kan få, förkylning, influensa? Vad om det är något virus, då hjälper ju ingen antibiotika..
Hur lång tid kan det ta innan de börjar äta som vanligt igen?
Jag är hemskt deppig över situationen... detta skall ju vara hennes absolut BÄSTA tid.. hon hatar
verkligen att vara ute på vintern, men njuter kopiöst av sommaren då hon kan vara ute och bara vara katt
typ..
Min stackars lilla snusa..

Sv: Blev sjuk bara sådär..

Fy bövelen :( Vill inte vara domedagsprofet men... Är hon vaccinerad mot kattpest?

Hoppas verkligen det löser sig! Du har i alla fall gjort allt du kunnat för att ge henne en bra chans, att hon direkt fick vätska och medicin har nog hjälpt mycket!

Empress skrev:
Suck, här sitter jag på jobbet och är orolig för min lilla katt där hemma..
Undrar hur hon mår, om hon har ätit något, druckit? Gått på lådan?
Vill bara hem och kolla läget juh..

Om hon blev sämre dagen efter (i dag alltså)
fick vi besked om att hon var tvungen att läggas in för att få i sig den näring hon behövde..

Vad gör du på jobbet?! Det låter verkligen som om du borde vara hemma och titta till din katt.

Har man en så sjuk katt anser jag det vara ens skyldighet. Hade det varit ett barn hade det inte varit nån snack om saken, jag sjukanmält mig själv om jag inte fick ledigt.

Men om man inte är sjuk så är det ju ren lögn att sjukanmäla sig, då utnyttjar man systemet och förstör för dem som verkligen är sjuka. Har man ett sjukt barn så får man ju vara hemma för Vård av sjukt barn. Men vård av sjuk katt är ingen giltig anledning till frånvaro.

Svarar alla på en gång:

Vaccinerad är hon .. fast det kanske inte är ett 100% skydd ändå?

Tycker hon mår lite bättre, hon hade lyckats klättra upp i garderoben i går när sambon kom hem. Han var bara uppe och 'pratade' lite med henne.. hon var 'som vanligt' i det läget enligt honom..
När jag kom hem kom hon ur sin sovplats, jag kan inte se att hon har ätit något eller druckit något under dagen dock.
Hon har varit på lådan och kissat kopiösa mängder.
Gav henne medicin direkt och fick tvinga i henne.. suck..

Efter detta blev hon faktiskt rätt förbannad när det visade sig att jag var ovillig att släppa ut henne :smirk: - till slut gav jag med mig, så hon fick faktiskt följa med mig ut i trädgården där hon genast gick omkring och markerade om. Sen parkerade hon sig på sin stol på gäststugans veranda (favoritplatsen på somrarna).

Kollade henne under hela kvällen och när jag tyckte det var dags plockade jag helt sonika in henne igen.. lite lamare protester denna gången.
Tyvärr ville hon inte äta själv nu heller.. det blev till att med mild tvång mata henne med fingrarna. Faktiskt så slickar hon i sig resterna som fantes kvar på fingret, men hon vill inte på eget bevåg äta ur skålen.. suck igen..
Hur mycket skall jag ge henne egentligen? Det märks tydligt när hon verkligen, VERKLIGEN inte vill ha mer...

I morse hoppade hon upp i sängen vid 0430-tiden (som hon brukar göra) .. det blev lite sömnig gos och en massa spinnande... hon brukar släppas ut vid denna tiden då min sambo oftast åker på jobbet då .. förmodligen tyckte hon det var dags att kliva upp och göra min plikt som människa, dvs öppna dörren för henne.. :smirk:

Det blev till att tvångsmata henne med medicin och mat igen... sen fick hon gå ut 5 min..

Hon SER verkligen piggare ut, vaken och alert... lite mer kelig och sällskapssjuk än vanligt men utöver det är det 'bara' hennes bristande aptit som skiljer sig från hennes normala beteende...
Kan medicinerna orsaka att hon tappar matlusten tro? Hon är ett matvrak annars...

Jag har börjat bli paranoid för att hon skall ha ont i magen, cancer eller något :eek:

Ang. vara hemma från jobbet .. jovars... det kallas ogiltig frånvaro på jobbet och kan leda till uppsägning ... så är det bara..
Jag var hemma hela tisdagen med min chefs godkännande, vid akutfall går det bra... jag har gjort det även när det har hänt något med hästen.. hade det fortfarande varit akut efter första natten så hade jag självklart åkt in med henne igen..
Det finns ingen 'vård av djur' i lagarna, inte på vårt jobb iaf.
Om jag skall ha råd (ja, hon är oförsäkrad- skjut mig) att ge henne all behandling hon behöver är det nog bäst att jag masar mig till jobbet när jag kan...

Fortsättning följer.. håll tummarna för min kisse snälla..

Skulle ja vara du skulle ja försäkra henne på en gång!!!

Kostar knappt något, jag betalar 48kr/mån för en kisse hos Agria.
Jag har 1000kr självrisk och 10% på resten upp till 30000kr, med id-rabatt. Helt ovärderligt när kissen blir sjuk.

Jepps, tro mig, jag är SÅ arg på mig själv för att jag inte har gjort det redan.
Jag kollade upp det och läser att eftersom hon är över X antal år så krävs det ett veterinärintyg, vilket i nuläget blir lite svårt att få :crazy: (Åtminstonde gäller det Agrias kattförsäkring)
Först och främst måste hon bli frisk igen, sedan måste vi få svaren på bukspottkörtel-provet = ok.
Först därefter kan jag ta henne till vet. för att få ett friskhetsintyg.

En glad nyhet är att hon ÄR bättre, (inte frisk, men bättre) i går hade hon till och med ätit av torrfodret under dagen. Tyvärr hade hon inte gjort något på lådan, men hon var ute några minuter på morgonen samt hela kvällen så hon kan gott och väl ha gjort ifrån sig ute (Det här är alltså en katt som endast i nödtillfällen går på lådan, sådant gör man ute i rabatten, tycker hon.. ) :love:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 449
Hundhälsa ...som vår hund? "Kort" sammamfattning: Åker in med hunden till djursjukhuset och det visar sig vara akut livmoderinflammation och...
Svar
0
· Visningar
795
Senast: JosephineR
·
Hundhälsa Så kortfattat som det är möjligt: Tiken fick livmodersinflammation. Livmodern hade varit sluten men började till sist blöda. Den vägde...
2
Svar
23
· Visningar
5 765
Senast: Viva
·
Katthälsa Hej! Känner att jag behöver bolla av mig lite och få höra med andra som gått igenom samma sak. Har det gått rätt till eller är jag bara...
Svar
15
· Visningar
3 201
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama