Blev Pat Parelli slagen av sin far?

Sammet

Trådstartare
Nu vet jag inte om jag bryter mot nån regel här på NH sidan... isåfall ta bort denna tråd.

Jag funderar på det här med Pat Parelli. Det rycktas som många vet litegrann kring honom och hans uppväxt som han beskriver i sin bok.

Både det om att han skulle blivit slagen av sin fader och att han själv är upphovsmannen till det han lär ut medans hans släkt påstår att det var fadern samt att han ska ha arbetat på rodeo/fångat in vildhästar under tider som släkten kan bevisa att han befunnit sig på ställen (ex tävlingar) som gör det omöjligt för honom att kunna fånga vildhästar eller jobba på rodeo under den tiden.

Är det någon som läst släktens bok?
Läste lite utdrag ur den men det gav inte så mycket av det som jag velat veta.

Någon som känner sig kunnig inom detta område?

Jag ombeder debbatörer att hålla sig ifrån smuttskastning och personliga påhopp på andra debattörer eller dom som det debateras om (i den mån det går).

Eftersom jag är medveten om att detta är ett känsligt ämne för de som är elever till Pat eller elever till elever så ber jag om en trevlig ton och om något ni säger är personlig åsikt eller om ni inte är säker på om det ni säger är sant, så understryk det.

Man kan kasnke påstå att det inte är rätt att debatera om honom på detta sätt, men i mina ögon är han en offentlig person inom hästvärlden och hans lära läs av bla. unga som inte kan själva vara källkritiska.

Sv: Blev Pat Parelli slagen av sin far?

Är det inte Monty Roberts du menar?

_jossan__ skrev:
Är det inte Monty Roberts du menar?

LOL damit! Jooo... *så trött* Förlåt... ska se om jag kan ändra texten fortfarande :crazy:

Nope gick inte... nå... ändra bara namn är ni snälla... dam... 5 timmars sömn... jag borde lära mig att inte sova så lite...

Jag "vet" bara vad som stod i Hästfocus för ett tag sedan.
Och jag antar att det är där allt kommer ifrån antar jag. I alla fall försvann mitt förtroende för den mannen helt. :smirk:

låter som du menar Monty Roberts och enligt min mening så är hans nsack bara ren och skär bullshit!

läste också det.
Såg en film med honom förut när han ksulle träna en gallopör att inte vara rädd för startboxen. Han skulle ta på hästen ett täcke av nå slag för att den inte skulle känna kanterna på boxen. Men hästen var lika rädd för honom och täcket och istället för att ta det lugnt så trängde han in hästen i ett hörn och slängde på honom täcket.
Hästen blev så rädd att han for ikull.:crazy:

*s* jo som sagt... jag har skrivit om ramsor idag... och bytt namn på folk... man ska inte sova enbart 5 timmar... dum ide...

Men jo, som jag skrev ovan, det är han jag menar.

5 timmars sömn bara?
hur orkar du?

jaja, antar att Monty kanske sa så bara för att boken skulle sälja bättre? kanske inte..

Men hur som helst så verkar han otroligt duktig med hästar.
Det är iaf vad jag tycker...:crazy:

Han kör inte fair play, jag säger bara det. :cool:

vad menar du med fair play?

_jossan__ skrev:
vad menar du med fair play?

Att han utnyttjar sitt övertag som människan alltid har gentemot hästen för att få snabbare "resultat", så ser jag på det :cool:

MR har varit på tapeten i flera år i olika media. Det finns siter där släkten beskriver sin syn på MR och hans historia.

LIA

Har int ens tagit mig tid att lära mig nått om honom eller ta reda på vem han egentligen är. Finns andra som tommy arvidsson, mark rashid och Pat som kan sin sak

pannkakssmet skrev:
Jag "vet" bara vad som stod i Hästfocus för ett tag sedan.
Och jag antar att det är där allt kommer ifrån antar jag. I alla fall försvann mitt förtroende för den mannen helt. :smirk:
Hästfocus borde väl kollat upp fakta innan de trycker skvaller..allt som skrivs i tidningar är inte sant..:crazy:

Gå in på www.montyroberts.se

kolla i vänsterkanten klicka på rubriken:Tackbrev och info om Bartells förtalshemsidor.

Läs och döm själva..

Om Hästfocus orkat vara seriösa borde de väl frågat Monty först o kollat upp fakta innan de tryckte skitprat..tycker det är synd att förtala en människa som lagt ner hela sin själ i att göra det bättre för hästar,han har räddat livet på svårt störda och förstörda hästar,hjälpt dem övervinna sin rädsla och må bra igen.

Tycker bara det är så synd att ni inte sätter er in i hans metoder och läser vad han skrivit innan ni tvärsäkert säger si eller så ,vet man inte så mkt är det lätt att missförstå..

Det är få tränare som är så seriösa som han,och hans empati för hästar är äkta.

LIA skrev:
MR har varit på tapeten i flera år i olika media. Det finns siter där släkten beskriver sin syn på MR och hans historia.

LIA
Men var det hans släkt som startat dessa hemsidor.:confused:

Jag har ingen aning om vad som är sant eller inte,däremot vet jag att när "släktingar" känner lukten av pengar då kan det hända grejer..
Släkten är värst.. känns ordspråket igen.:angel:

Likaså skulle jag vilja se den släkt som erkänner offentligt att nån släkting fått stryk,dessutom vetat om det och inget gjort..sen så tror jag knappast Monty fick stryk på släktkalasen va?;)

Att det inte finns dokument som stöder att Monty såg sin far misshandla en en svart man på femtiotalet är väl inte så konstigt,det mörkas ju mkt skit än idag..och om en vit polis slog ihjäl en svart man på femtiotalet,hallå vem skyddades:eek: ,tänk lite nu hur det var på den tiden..svarta fick inte åka i samma buss som vita ,inte heller bada i samma pool.. läskig tid..

Sen är det ett vanligt fenomen att barn med "taskig barndom " som fått stryk som barn eller utsatts för övergrepp av nåt slag att de tyr sig till djur och får bra kontakt ,ett mkt vanligt sätt att "överleva"..

Ser man dessutom sin far misshandla folk och djur på nära håll då sätter det nog djupa spår,och en del är starka nog att bryta släktens tradition.:bow:

Tyck vad ni vill men ska ni sprida illasinnande rykten tänk efter före ,tänk om ni har fel,vore det inte att lägga energi på fel saker. :confused:

Tycker bara att ni missar så mkt gott.

Lilla Skutt skrev:
Tycker bara det är så synd att ni inte sätter er in i hans metoder och läser vad han skrivit innan ni tvärsäkert säger si eller så ,vet man inte så mkt är det lätt att missförstå..

Jag anser mig vara tillräckligt insatt för att kunna ha en seriös åsikt.

Jag tycker inte om hansk metod. Det "knäcker" hästen.
Hempfling ligger mer för mig.
Men jag har läst och testat Roberts metoder. Här ska vi inte komma och anklaga folk innan vi vet något! :cool:

Lilla Skutt skrev:
Jag har ingen aning om vad som är sant eller inte,däremot vet jag att när "släktingar" känner lukten av pengar då kan det hända grejer..
Släkten är värst.. känns ordspråket igen.:angel:

Likaså skulle jag vilja se den släkt som erkänner offentligt att nån släkting fått stryk,dessutom vetat om det och inget gjort..sen så tror jag knappast Monty fick stryk på släktkalasen va?;)

Enligt min mening å var det MR som kände lukten av pengar. :crazy:

Tyck vad ni vill men ska ni sprida illasinnande rykten tänk efter före ,tänk om ni har fel,vore det inte att lägga energi på fel saker.
Jag tycker ingenting i fallet MR vs släkten. Jag påpekade att det fanns att läsa om det på nätet, samt att det ingalunda var Hästfynd/Hästfocus som skrev om det först. Inte ens i Sverige.

Konstigt att du tagit den helt motsatta ståndpunkten till vad släkten säger. Dvs höjer honom till skyarna och beskyller släkten för skvaller och förtal.
Vad vet du som ingen annan vet?

Obs att jag inte nämner något om hans arbete med hästar här. Tråden gäller hans relationer till släkten och sanningshalten i hans historiebeskrivning.

LIA

LIA skrev:
Obs att jag inte nämner något om hans arbete med hästar här. Tråden gäller hans relationer till släkten och sanningshalten i hans historiebeskrivning.

LIA

Tack precis vad jag vill ha sagt.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka