Blåst, hur gå vidare?

Bluefish

Trådstartare
En vän till mig köpte en sadel begagnat av en privatperson via nätet. Nu borde sadeln ha kommit för en vecka sedan, och säljaren går inte att få tag i. Namnet finns inte någonstans och de lyckas inte koppla det till orten. Säljaren uppgav att denne skulle flytta utomlands, så det kan ju vara därför det inte går att söka fram en adress eller ett telefonnummer. Det som finns är ett skriftligt avtal via mail där det framgår att sadeln är såld och vid vilken tidpunkt den ska ha skickats. Det finns också ett kontonummer då betalningen genomfördes via internetbank. Kan man få reda på namn och adress den vägen? Hur ska min vän gå vidare nu? Polisanmälan? Vad kommer hända isåfall?

Sv: Blåst, hur gå vidare?

Polisanmäl det är det enda som finns att göra i det här läget. Vad som sedan händer beror mycket på pris, arbetsbelastning hos polisen och om det finns fler anmälningar mot samma säljare. Ja eller som kan misstänkas vara samma säljare.
Polisen kan ta reda på vem som har ett konto om det är svenskt, privatpersoner kan inte det.

Jag råkade ut för samma sak för ett par år sedan.

jag polisanmälde, lämnade alla uppgifter jag hade fått samt kontonummer.

Det blev rättegång av det hela till slut och hon blev dömd till 2 månaders fängelse och samhällstjänst. Skulden ligger dock fortfarande hos kronofogden och hon har flyttat 4 ggr på dessa 2 år...

När jag ringde banken så gissade jag på namnet hon angett och fick då till svar att hon kanske gift om sig.. Dom får tydligen inte ange vem som har kontot, men får säga ja eller nej. Däremot antar jag att banken ska lämna ut vem som äger kontot till polisen, men är inte säker.

Jag håller med om polisanmälan, även om jag kanske skulle väntat ytterligare litet. Om det inte finns något spårbart kollinummer på frakten utan bara en utsaga om att sadeln är skickad så är det ju tveksamt läge. Har din vän sökt namnet även på Folkbokföringen (Skatteverket)? Bor säljaren långt bort från din vän?

Iom att säljaren inte går att få tag i hade jag inte väntat med polisanmälan! Skulle nu sadeln mot all förmodan komma så går det ju att ta tillbaka anmälan.

Låter lovande att det kan bli något utav det iallafall. Det var ingen jättedyr sadel, men det var pengar som skulle gå till en ny sadel som man kanske inte har i fickan direkt.

Snubbelfot:
Ja, säljaren bor i skånetrakten, vi bor i västernorrland. Hon har inte sökt via skatteverket nej, utan försökt via internet ( ratsit, birthday, eniro osv ). Hon hade också tänkt vänta med anmälan isåfall, men i och med att säljaren inte går att få tag på längre är hon orolig. Det finns inget kolli, och sadeln skickades enligt uppgift med posten.

Prova sätt ut en annons på h*stnet att ni blivit lurade av henne, kanske kan ni få tag på fler som blivit lurade samtidigt då.

Min lurendrejare hade lurat 3 st plus att hon hållit på tidigare så var nog därför hon fick fängelse. Men hopp finns alltid, se till att polisanmäl så snart som möjligt, för det går inte snabbt...

Jag skrev en tråd om när jag blev lurad, ska se om jag hittar länken där, fick massa bra tips bla av Louisaeleonora.

Hon har inte sökt via skatteverket nej, utan försökt via internet ( ratsit, birthday, eniro osv ).
Din vän skulle kunna slå en signal till Folkbokföringen/Skatteverket i morgon och be dem söka på det uppgivna namnet. Är det ett ovanligt namn kan de söka rikstäckande om man ber snällt, annars hjälper det förstås med ort eller åtminstone län och gärna ungefärlig ålder. Då får man i bästa fall ett fullständigt namn, personnummer, folkbokföringsadress, eventuell maka/make och eventuella barn - en bra bas för att kunna söka vidare efter en person. Din vän behöver inte uppge sin identitet när h*n pratar med folkbokföringens kundtjänst om h*n inte vill, det är offentliga uppgifter.

Jag hade fel, hon fick visst bara 1 månads fängelse, men ändå :)

Jag fick domslutet i brevlådan idag och hon fick 1 månads fängelse! Hon är dömd för ett par år sedan för urkundsförfalskning och lite bedrägerier och vi var 2 nu som hon lurat plus en som det ser ut som om hon haft rättegång för i augusti, står inget direkt datum men det fanns inte med bland domen och har ett annat ärrendenr. (lite osäker på om jag får skriva det här men i fall att jag inte för så får väl buke radera detta inlägg..)

Snacka om att det här fick värre följder för henne än vad jag hade väntat mig

Länk:
http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=924388

Det är inget jättevanligt namn, och på den orten verkar det inte finnas en enda så det ska jag absolut be henne göra!

Och tack för länken Sona, den ska jag också dirigera vidare :bow:

Hoppas det löser sig för din kompis, är inte roligt att bli lurad...

Jag bor i skåne. Vilken ort gäller det? Jag bor i Lund och har om inte ett enormt kontaktnät så lite kontakter iallafall.

På vilket sätt var det sadeln köptes? Via tradera har jag fått hjälp att kontakta en säljare som lurade en kompis till mig på en sadel.
Vi behövde bara hota med att skicka ärendet vidare, det var säljarens X bankkonto som använts så jag var ful och skrev att "Tyvärr måste vi polisanmäla dig eftersom det är ditt konto som använts", sadeln dök upp Väääldigt fort efter det...
Men hur som så hjälpte tradera oss med info som vi annars inte kunnat få.

Blocket kanske också hjälper.

Låter lovande att det kan bli något utav det iallafall. Det var ingen jättedyr sadel, men det var pengar som skulle gå till en ny sadel som man kanske inte har i fickan direkt.

Snubbelfot:
Ja, säljaren bor i skånetrakten, vi bor i västernorrland. Hon har inte sökt via skatteverket nej, utan försökt via internet ( ratsit, birthday, eniro osv ). Hon hade också tänkt vänta med anmälan isåfall, men i och med att säljaren inte går att få tag på längre är hon orolig. Det finns inget kolli, och sadeln skickades enligt uppgift med posten.

Har hon skickat den med posten så finns kolli numer för en sadel väger mer 2 kilo och då har den skickat som paket och då får man ett kollinumer så säger hon att hon skickat den med posten men att det inte finns ett kollinumer så kan du lita på att du blivit lurad. Information från en som jobbat på poste :D Hoppas det ordnar sig för dig

Har ni sökt på Ratsit (som baseras på folkbokföringen så vitt jag vet) och inte kan hitta personen är h*n antingen:

1) inte skriven i Sverige längre
2) har skyddad identitet
3) är omyndig
4) har blåljugit om namn och ort.

Man kan ju gissa att personen kanske läser sin mail fortfarande även om h*n inte svarar, så det kan ju vara läge att dra iväg ett mail först och informera att en polisanmälan kommer att göras med vilket konto summan betalats in till så att polisen får spåra upp ägaren såvida säljaren inte hör av sig inom 3 dagar.

Lycka till. Skittrist när sånt här händer! :-(

Nej, säljaren kan ju ha hunnit flytta utomlands. Men denna har fortfarande annonser ute, även på sadeln. Men bilden i annonsen är borttagen?

Ett sånt mail är nu skickat!

Prova att skicka mail från en annan mailadress och med annat namn och skriv att ni är intresserade av att köpa. Får ni svar då så vet ni säkert att det är bedrägeri och behöver inte tveka om polisanmälan.

När jag ringde banken så gissade jag på namnet hon angett och fick då till svar att hon kanske gift om sig.. Dom får tydligen inte ange vem som har kontot, men får säga ja eller nej. Däremot antar jag att banken ska lämna ut vem som äger kontot till polisen, men är inte säker.

Banken får inte lämna ut några som helst uppgifter, inte ens säga ja eller nej. Däremot så lämnar banken ut uppgifter till polisutredningar.

Hej
Vi har tyvärr köpt samma sadel så ta gärna kontakt med mig.
Var inne på banken idag och fick veta att kontot jag förde över pengarna till INTE hör till säljaren eller ja det namn hon uppgav.
En vän till mig test mailade för ett par dagar sen men fick inget svar.
Ska nu i dagarna lämna in en anmälan:devil:

Jag PMar dig min väns mail. De har också gjort en polisanmälan nu. De skulle få papper hemskickade och sedan skulle polisen ta ställning till huruvida de tänker utreda ärendet eller ej.

Jag PMar dig min väns mail. De har också gjort en polisanmälan nu. De skulle få papper hemskickade och sedan skulle polisen ta ställning till huruvida de tänker utreda ärendet eller ej.

Då är det bra att tala om att det finns en anmälan till så de kan sammankoppla ärendena .

Mia

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har hjälpt mig kompis som köpt en sadel via en auktionssite på nätet. Hon bjöd på en sadel för över 2 månader sedan och vann...
Svar
2
· Visningar
1 091
Senast: Sammet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda 2022
  • "Rimligt" pris för en hobbyhäst