Du använder en gammal webbläsare. Den visar troligen inte denna och andra webbplatser på ett riktigt sätt. Du bör uppgradera eller använda en annan webbläsare.
Nej! Den erfarenhet jag har är bara på hundar men där anses det som ett ganska allvarligt fel. det finns så himla många hästar så jag skulle avstå den chansningen. Det är min åsikt.
En bekant sa en gång, varför köpa en häst med fel du vet om, när det finns så många friska hästar!??!?
Ta inte risken, det är inte värt det!! Du kommer att tänka på detta alltid, och minsta som händer med hästen kommer du tro att det beror på blåsljudet, köp den inte!!
Var med om samma problem som du och jag köpte ej.
Veterinären rekommenderade ej köp men jag skulle ej ha köpt ändå, även fast hästen var verkligen jättefin på alla sätt och vis.
Nix, hade en kompis vars häst hade blåsljud. veterinären avrådde henne från att rida hästen ensam. Ifall den skulle trilla ihop och hon skulle fastna under.
Är det lindrigt? Känner du veterinären som säger att det inte är problem. Kan du bolla med honom/henne i såfall?
Det måste finnas en anledning till att veterinären säger att det inte är några problem.
Vill absolut inte låta helt negativ, köpte min första häst som utdömd 3 åring. Han levde i 16 år till. Så kolla med veterinären först. Men med det jag lärt sig genom åren så hade jag aldrig gjort om det igen. Det är som alla andra säger det finns så många trevliga friska hästar som väntar på att man skall finan dom.
Lycka till
/B
Min häst har blåsljud på sitt hjärta,visserligen lindrigt,men funkar hur bra som helst till att vara dressyrhäst,tävlar en del också.Vet sa till mej att jag kanske inte skulle göra fälttävlanshäst av mitt sto.De beror nog lite på vad du vill att hästen skall prestera & av vilken grad blåsljudet är.
Graden av blåsljud säger ganska lite om hur det påverkar prestationen. Som skrivits ovan så är det i första hand ultraljud utfört av en expert som gäller.
PL
Förlåt för tråd kapning men, jag Måste bara få fråga, när en vet. säger att hästen har blockljud vad innebär det? Vad händer med hjärtat då? Vad är det för en diagnos? Hur allvarligt kan det vara?
Går det över av sig själv?
Blåsljud innebär att blodet på något sätt strömmar fel så att ett ljud uppstår. Det är ingen diagnos utan ett symtom.
Några tänkbara orsaker. Hål på fel ställen, otäta klaffar, förträngningar, missbildningar o anemi.
PL
Jag trodde att du menade blåsljud. Sammanstättningen blockljud ingår inte i mitt vokabulär. Jag antar att du menar den typen av speciellt hjärtljud som uppstår vid AV o andra block i hjärtat där förmak o kammare inte arbetar ihop på rätt sätt.
PL
hehe nja, anledningen var att när jag var in till kliniken för att raspa tänderna så sa vet. att min häst hade blockljud på hjärtat och då fick vi springa med hästen och hon skulle kolla om det då försvunnit. Vilket det gjorde enligt henne. Dock 4dagar senare så fick vi vet. kontakt pga en annan anledning och då hade hästen inte alls nått blockljud. ?!?
Hästnyheter
Din häst är till synes fullt frisk, men vid en besiktning upptäcker veterinären plötsligt ett blåsljud på hjärtat. Hur orolig bör du bli...
Cookies används för olika funktioner, trafikanalys, innehållsanpassning och annonser. Information om din användning av vår webbplats vidarebefordras till de sociala medier, annons- och analysföretag som vi samarbetar med. De kan kombinera informationen med annan information du tillhandahållit eller de har samlat in när du har använt deras tjänster. Våra regler och sekretesspolicy gäller. Genom att fortsätta använda denna sida godkänner du detta.