blåsljud på hjärtat.

Zizzy

Trådstartare
kan någon som är kunnig berätta om hur allvarligt blåsljud på hjärtat är?
en av hundarna hade vid vet besöket (hon är ett år och en månad gammal) lite blåsljud på hjärtat.
jag var inte med själv, så jag vet inte vad som sades. killen berättade bara att de sa att vi ska kolla upp det i höst igen,för det kunde visst växa bort. och att man kunde göra ultraljud för o kolla hur mycket och allvarligt det va. vet sa tydligen att hon hörde bara lite...
jag vet att hennes föräldrar inte har symptomen och ingen av hennes kullsyskon.
vad kan det bero på?

jag är jätte orolig och har sökt på internet men hittar ingen vettig info.

det är ju min älskling..... hon skulle ju bli min stamtik i kenneln...*gråter*:( :( :(
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

glömde att skriva, jag ska till vet inom det snaraste med en kisse för hälsokoll. ska givetvis fråga dem när jag är där..
(är en bit att åka och telefon är opersonligt och de är ju i regel stressade. bättre att fråga på plats.)
ja vill bara ha lite koll innan.........stilla mina tankar..
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

Det behöver inte alls vara allvarligt, en av våra hanar har blåsljud på hjärtat och han uppför sig och rör sig precis som de andra utan problem.
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

Min förra hund hade blåsljud på hjärtat. Det upptäcktes när hon var 10 år. Hon hade aldrig några problem av det, var precis lika aktiv som innan vi visste om blåsljuden.
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

Det finns olika grader av blåsljud och de mildaste är inte farliga, utan hunden kan leva ett fullt normalt liv. Det beror ju också på vilken typ av hjärtfel som ligger bakom blåsljuden. Det är rätt vanligt att valpar har blåsljud som sedan försvinner när de blir lite äldre, dock innan 6 månaders ålder. Eftersom hunden har blåsljud så tidigt är det troligen ett medfött hjärtfel, vilket är ärftligt och hunden ska därför inte användas i avel.
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

vi var tvugna att avliva familjens Cavalier tik pga blåsljud när hon var 10 år :cry:
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

Min förra hade det. Det var en risk att söva henne, men i övrigt märkte vi aldrig av det. Hon blev 14 år och dog inte pga blåsljudet!
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

På min Cavalier King Charles Spaniel upptäckte dom blåsljud på hjärtat när han var 4-5 år gammal. Så han fick äta medicin resten av sitt liv. Levde precis som vanligt fram tills vi var tvungna att ta bort honom akut en lördagseftermiddag. Men då hade han hunnit bli hela 12 år gammal. Veterinären trodde att han skulle dö knall och fall av hjärtat bara. Han var så levnadsglad och full av liv. Sprang som en tokig jämt. Men det var tabletterna som slog ut allt i kroppen på honom. Hans lever och allt tog slut på en gång. Han kissade på sig, kräktes och flämtade. Så vi tog det jobbiga beslutet på en gång.
Men han var ju gammal. Så du behöver nog inte oroa dig. Men man ska väl inte avla på dom iaf?!
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

Det behöver inte vara något allvarligt alls. Efter rejäla infektioner är det vanligt att det blir blåsljud på hjärtat. Det läker ut av sig själv och försvinner helt. Ta det du lungt i första läget, små blåsljud är inte ovanliga och ofta övergående.
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

Jag har haft en hund med blåsljud. MEN, hon hade det från födseln och allvarligt. veterinärerna tyckte att de bara va att ta bort. Men uppfödaren tyckte hon va så levnadsglad och pigg, så hon ville ge henne en chans. uppfödaren hade länge lovat mig en valp på foder och frågade om jag ville ha henne istället. å de ville jag ju såklart. Dagen innan hennes 5 månadersdag åkte vi till veterinären och tog bort henne. hjärtat orkade inte mer och lungorna började vätskefyllas så hon ö höll alltså på att drunkna. hon blev konstig kvällen innan, hänging å så. hon såg nästan full ut. på morgonen såg och hörde man hur svårt hon hade att andas. så jag ringde vet och fick tid nästan på en gång. vet sa att med en jävla tur går det att medicinera. men uppfödaren och jag hade kommit överens om att hon skulle tas bort om hon blev dålig, dessutom va hon ju inte försäkrad, å jag hade verkligen inte råd att stå för hela kalaset själv. så några minuter senare va hon borta:cry:

Älskade lilla Kelly. Vila i frid...
PICT0036.jpg
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

Det är omöjligt att säga innan man har gjort ett ultraljud. Ett blåsljud kan låta litet men vara stort och vice versa. Dessutom kan hundar ha övergående blåsljud vid infektioner och dyl (ex. vid dålig munhygien).

Vad tråkigt iallafall! Men ta inte ut sorgen i förskott, utan gör ett ultraljud så att du får svart på vitt hur hjärtat ser ut.

Jag hade själv en Cavalier för många år sedan som hade blåsljud sedan valpstadiet. Trots detta blev han 12 år. Men jag förstår att det är annorlunda för dig eftersom du vill använda din tik i avel.
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

Det är ju helt beroende på vilken grad av blåsljud hon har. Är det inte allvarligt så är det nog inget att oroa sej för ska du se.

Min tik, på snart 4 år, har haft blåsljud på hjärtat sen valp. Veterinären trodde att det skulle växa bort. Men det har det aldrig gjort. Visserligen har det blivit mindre, och märks inte alltid på kontrollerna. Men det finns ändå där.
Men vi kör på som vanligt med träning och tävling. Och jag har aldrig märkt att hon skulle ha några problem av det...
 
Sv: blåsljud på hjärtat.

Tack så hjärtligt mycket för allas svar.
jag har aldrig märkt något på hennes beteende att det skulle vara något fel..så jag hoppas innerligt, att hon skall leva tills hon blir gammal och grå.
jag ska beställa ett ultraljud på henne när jag är hos vet här näst..
vad kan ett sådant kosta?
och kanske man ska vänta med det tills i höst och hoppas på att det har vuxit bort?
sommaren var planerad med utställningar och MH.
men det kanske är att kasta pengarna i sjön,när jag ändå kanske inte kan avla på henne? jag har ju fler hundar som jag kan lägga just de pengarna på isåfall.... faaaan,varför händer alltid sånt här mig!! *aslipar*
 
Senast ändrad:
Sv: blåsljud på hjärtat.

Min hund har blåsljud på hjärtat som upptäcktes när han var lite över ett år. Veterinären sa till mig att det kan växa bort tills dem är 1 år annrs brukar dem ha det kvar. Fick gå på 2 ultraljud men det visade sig att han sblåsljud låg under den raliga gränsen och han kan leva normalt med det. Han hoppar aguilitybanan som vilken hund som hellst och leker som vilken hund som helst. Det märks inte på honom. Det beror på i vilken grad blåsljudet är i och min hunds var lågt.
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 631
Senast: Anonymisten
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 317
Senast: Castellini
·
Hundhälsa Igår var vi in till veterinären i ett annat ärende och då upptäcktes ett blåsljud på hjärtat. Det gjordes röngten och det såg ett litet...
Svar
4
· Visningar
2 862
Senast: Got2Be
·
Hundhälsa För att göra en lång historia kort, min ena hund (Goldenhane, 7 år) vårdas sedan i torsdags på ett djursjukhus. Anledningen till den...
Svar
1
· Visningar
6 918
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • KIA EV9
  • Oväntade saker ni finner läskiga
  • Vad gör vi? Del CCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp