Blåsljud och "lunginflammation" *lång*

MoonFlight

Trådstartare
Det var vad vetis hittade när han vaccinerade min tjej idag :cry:
Tydligen var det ganska allvarligt blåsljud och skulle kollas på klinik snarast... inte alls kul.
Hon har varit "förkyld" i 1 vecka ca och hostat och snorat men jag har inte tänkt så mycket på det.. en förkylning går ju över.
Vet sa att det kunde bero på allergi eller infektion.
Har trott att hon hostar mycket för att hon käkar av torven och det blir torrt i halsen osv men nu vet jag inte. Hon började hosta efter att jag lade in torven men jag är inte säker på om det är hela orsaken. Någon som har några tankar??

Men imorgon blir det ringa kliniken, ringa försäkringsbolaget och se om dom betalar del eller hela :angel: klinikbesöket.
Det värsta är att jag jobbar så mycket nu och så att jag inte vet när jag ska hinna samt att jag varken har bil med krok eller transport...

Så nu är det i alla fall ridförbud (fast hon har stått i en månad sedan innan så det är ingen större förändring men hon ska ha det lugnt och inte bli stressad och så...)

Hoppas att det inte är något allvarligt i alla fall för jag skulle bli så ledsen om jag vart tvungen att ta bort min älskling.. hon är ju bara 4 och jag har haft henne i 3½ år ca...

Någon som kan ge ett tröstande ord??

Sv: Blåsljud och "lunginflammation" *lång*

det kan vara nån infektion bara i bästa fall..jag hade en märr som hade blåsljud på hjärtat också.....men det försvann och hon tävlade efter det också....detta upptäcktes vid ett återbesök för hjärtmuskelinflammatiom...så det BEHÖVER inte vara så illa....

Ta även ett träckprov...vissa spolmaskar har visat sig vara resistenta mot ivermectinmedel, och hosta är just en indikation på spolmask...även om "vuxna" HÄSTAR SÄLLAN HAR SPOLISAR SÅ KAN DET FÖREKOMMA ÄNDÅ...(ursäkta versalerna, orkar inte skriva om)

Hej där! Blåsljud kan försvinna med lite tur, kan kanske vara en konsekvens av lunginflammationen? Min fullblodskille hade en koliksläng och veterinären som kom ut akut lyssnade på hjärtat i samband med att hon lyssnade på tarmljuden. Hon upptäckte ett kraftigt blåsljud - och förordade ultraljud på klinik. Eftersom jag är fattig som en kyrkråtta ville jag åtminstone ha en "second opinion" från en annan veterinär. Efter några dagar kom min vanliga "husveterinär" ut och lyssnade på hästen och hon hörde inte tillstymmelse till blåsljud. :confused: Veterinär nr 2 ansåg att blåsljudet som den första veterinären hört kunde ha varit orsakat av hästens ansträngda andning pga smärtan i buken. Håller tummarna för dig och hästen
/Starling

Jag har bokat tid på klinik nu på måndag för att kolla upp det.

Hon vart kollad för ett par år sen vid vaccinering och då hörde han blåljud men sa att det inte var så allvarligt men jag tycker att det är lika bra att kolla upp det...

Liknande trådar

Småbarn Min lille plutt (redan 23 mån) har blivit sjuk, igen. :( Insjuknade natten till i fredags och ligger runt 38,5-39 i feber konstant, är...
Svar
12
· Visningar
2 706
Senast: Lupin
·
  • Låst
Hästvård Lånade annan tråd först men tänkte det kanske lättare få svar om jag skriver direkt här. För att göra en lång historia jättekort...
Svar
5
· Visningar
1 556
Senast: TantEster
·
Hästvård Vad ska jag göra? Min häst har varit förkyld i 7 veckor nu. Har gett penicillin i 10 dagars kur utan att det hjälpte. Det började med...
Svar
5
· Visningar
1 341
Senast: anhe
·
K
Hästvård Min älskling mår inte så bra. Det började med att hon började hosta för ca 3 1/2 vecka sedan. Jag visste inte om hon blivit förkyld (hon...
Svar
8
· Visningar
1 560
Senast: Immer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Lymfangit