Blåsjud på hjärtat

hastskotare

Trådstartare
Idag vid tandläkarbesöket upptäckte vet att hästen hade ett lindrigt blåsljud på hjärtat på vänster sida.
Det var ingenting som upptäcktes vid senaste besöket i höstas. Nu bli jag ju så klart hel nojjig över det här!

Hästen är 8år, full kondition och jag har aldrig märkt något "märkligt" på henne. God aptit, pigg och glad, inte andfådd och jobbar gärna. Har nog aldrig ens varit förkyld sedan hon var liten.

Ska ringa klinik imorgon för lite info och hur jag ska gå vidare. Vet (tand) sa att det var lindrigt och att det kan komma och försvinna utan att man märker av det men att det kunde vara bra att ultraljuda det.

Någon som har erfarenheter av det? Smarta jag googlade och är nu än mer nojjig :banghead: :cry:

Oroa dig inte!
Min har också ett och när de tog ultraljud på hjärtat sa dom att många tävl.hästar har blåsljud utan att det hindrar.

Boka tid på kliniken för ultraljud så det utreds ordentligt.

Oroa dig inte!
Min har också ett och när de tog ultraljud på hjärtat sa dom att många tävl.hästar har blåsljud utan att det hindrar.

Boka tid på kliniken för ultraljud så det utreds ordentligt.

Tack, svårt att inte nojja när det gäller hästarna ochnär någon säger nått om hjärtat blir jag så här:nailbiting:
Vid frukosten idag var hon liite snorig, kan det lilla vara orsaken tro? Läste att det kan uppkomma vid även lättare infektioner.
Har försökt ringa till kliniken idag men bara landat 300 gr i upptagen lur.... Hata telefon! Bara försöka imorgon igen.
Hur går ett ultraljud på hjärtat till? Aldrig gjort något sånt förut. Behövs de ge lugnande och så? Vad kostade det när du gjorde?

Visst oroar man sig!
Jag gjorde undersökningen för 14 år sedan :crazy:
Lite osäker om lugnande men pålle stod i en sån där undersökningsbox och jag såg själva ultraljudet och veten som gjorde förklarade och visade.
Eftersom jag var på Ultuna för magsårsutredning så gjordes denna undersökning i samband med den och försäkringsbolaget tog kostnaden.
Är hästen inte försäkrad?

På en väns häst upptäckte de blåsljud vid ca 5 års ålder. Hon åkte och kollade hjärtat ett par gånger tror jag men när man såg att det inte förvärrades så gjordes ingenting mer. Hästen tävlas i hoppning och dressyr men har blivit avrådd från fälttävlan för säkerhets skull.

Hästar har väldigt stora hjärtan och kan ha ganska kraftiga blåsljud utan att det påverkar dem, skönast är ju att kolla upp det men man brukar inte behöva få panik över det iallafall :) Jag har en 22-åring hemma med ett rätt kraftigt blåsljud men det är inget som berör honom det minsta. Det går bra att ge honom lugnande och sådär ändå, man får bara ge lite lägre doser så att man inte tar onödiga risker. Han är väldigt pigg och ambitiös och i stort sett outtröttlig :)

Det man kan kolla efter är väl om hästen snabbt blir trött, flåsig, får stora ådror lätt och sådär för då kanske man ska vara lite mer vaksam för det finns ju flera olika orsaker till att de kan få blåsljud, defekter, infektion osv.

Min häst har blåsljud (inte pyttelitet men inte jättekraftigt eller, lite mittemellan typ) och tävlar fälttävlan på internationell nivå. Bättre kondition är nog svårt att hitta, vill alltid gå ett varv till när han kommit i mål :)
Ultraljudar regelbundet för att hålla koll så det inte blir sämre men så mycket annat kan man ju inte göra.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Om 1 vecka är det 3 år sedan jag sist kände kärlek, för då lämnade min älskade hund jordelivet. Han levde ett långt och lyckligt liv...
Svar
6
· Visningar
2 168
Senast: Rie
·
Hundhälsa Nu har jag googlat tillräckligt och hoppas att någon här kan ge råd. För någon månad sen upptäckte jag en liten knöl på den 10-åriga...
Svar
4
· Visningar
1 480
Hästvård Hej! Känns som jag frågat typ alla jag känner för att bara höra hur de tänker om detta, men hör ändå gärna lite mer input/tankar...
Svar
11
· Visningar
1 374
Senast: fridaxi
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Drygt 10 veckor har gått sedan min ridolycka nu. 6 veckor efter armbrottet så hade själva brottet läkt fint, men jag kunde inte röra...
Svar
0
· Visningar
802
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18
  • Strö i boxen