Blank päls och bra i magen?

Lycanthrope

Trådstartare
På grund av ekonomin har min hund tillfälligt fått ett väldigt väldigt billigt hundfoder (jag skäms över det men det krisade verkligen!).

Jag förundras faktiskt litegrann.. Aldrig har han varit så blank i pälsen och fin i magen som nu?

Varför? :o (dum fråga kanske, men billigt foder borde ju knappast göra nytta när dyrt bra foder knappt fick ordning på honom).

Tanken är ju att nu när jag kommer igång mer med jobb osv att köpa ett riktigt bra foder igen.

Sv: Blank päls och bra i magen?

Jag har testat (vad som känns som) alla dyra foder som finns till mina katter. Dom funkar allra bäst på mjau, som är billigare än Friskies, som jag aldrig skulle ge mina katter. Jag blev otroligt förvånad men överlycklig! Katterna mår jättebra på det fodret. Varför kan jag tyvärr inte svara på, jag är också förundrad över fenomenet. Får man lov att fråga vilket foder du använder? Har märkt på mina hundar att foder kan funka bra på dom för att sedan nästan ett år senare förstöra deras magar :(

Jag har testat (vad som känns som) alla dyra foder som finns till mina katter. Dom funkar allra bäst på mjau, som är billigare än Friskies, som jag aldrig skulle ge mina katter. Jag blev otroligt förvånad men överlycklig! Katterna mår jättebra på det fodret. Varför kan jag tyvärr inte svara på, jag är också förundrad över fenomenet. Får man lov att fråga vilket foder du använder? Har märkt på mina hundar att foder kan funka bra på dom för att sedan nästan ett år senare förstöra deras magar :(

Kolla inte på priset, utan på innehållet i fodret. Mjau innehåller en mycket hög mängd kött, vilket hör och häpna många dyrare kattfoder INTE gör! (EX Rc etc..) Med andra ord är det inte konstigt att den funkar bättre på det.

På grund av ekonomin har min hund tillfälligt fått ett väldigt väldigt billigt hundfoder (jag skäms över det men det krisade verkligen!).

Jag förundras faktiskt litegrann.. Aldrig har han varit så blank i pälsen och fin i magen som nu?

Varför? :o (dum fråga kanske, men billigt foder borde ju knappast göra nytta när dyrt bra foder knappt fick ordning på honom).

Tanken är ju att nu när jag kommer igång mer med jobb osv att köpa ett riktigt bra foder igen.
Jag har ingen tanke om hur det kan komma sig att hunden mår bättre, men tycker inte du ska skämmas. Ibland kommer det krisiga tider och då får man ta till vad som krävs. Jag hade länge en leverantör som strulade mycket och fick då i perioder dryga ut maten. Provade ex med Standart, men de har så lång invänjningsperiod att jag till slut hamnade på BlåVitts torrisar som "krismat". Visst, hundarna bajsar mer, men de blir inte dåliga/hårda i magen och mår inte sämre.

Sen är det ju såklart så att det finns hundar som funkar på skitmat. Mina föräldrar hade en labbe som funkade bra på ett foder som kostade typ 99:- för 15 kg, hon blev 16 år och led aldrig av den maten, men man bör inte utgå från såna som hon.

Kolla inte på priset, utan på innehållet i fodret. Mjau innehåller en mycket hög mängd kött, vilket hör och häpna många dyrare kattfoder INTE gör! (EX Rc etc..) Med andra ord är det inte konstigt att den funkar bättre på det.

Ja det är det jag gör, annars hade jag aldrig provat Mjau ens ;) Men har fått lära mig det. Jag trodde ju inte att alla dyra foder var bra, men att ett jättebilligt kunde vara så mycket bättre än ett jättedyrt (ANF, Hills) är för mig ändå svårt att få in :P

dyrast är inte alltid bäst...
min hund har inte det dyraste och inte det billigaste utan det hon mår bäst av och tycker om.

kl

en tanke är att hunden mår bättre för att ni flyttat? Han kanske trivs bättre med nya tillvaron?Kan det va så?

Min vovve får budget mat sen flera år tillbaka och mår bra. Även min förra hund fick ch det va världens friskaste hund:banana:

Voffen här hemma kan bara äta doggy av någon anledning. Hade Hills ett tag och även Nordic men han fick klåda av det så vet rådde mig att byta tillbaka till det han gick bra på och han är superfin i päls och mage och har aldrig mått bättre. Hills blev han även lite hård i magen av men nu är mag och kill problemet som bortblåst.

Jag skulle nog testa att fortsätta med det billigare fodret i så fall, kanske komplettera med lite kött, ris och kokta grönsaker om det nu är så att fodret inte är så bra näringsmässigt? Nu är jag verkligen ingen expert, men det låter ju som en win-win situation... Billigare foder och friskare hund.

Kan det vara så att det billigare fodret är mer "okomplicerat" och därför lättare att bryta ner och ta till sig om man har en krånglig mage?

Varför byta foder, när hunden mår bra på det den får nu :confused:

Jag lever efter devisen: Mår hunden bra, så ge det foder som funkar för just den. Huruvida det är ett billigt eller dyrt foder är oväsentligt!

Var i samma sits som dig för ca 1,5år sedan och köpte då det billigaste fodret jag kunde hitta, vilket blev Axess, 10kg för mellan 80-100kr beroende på butik. Ett foder som finns i nästan alla vanliga matbutiker.
Tanken var att byta till (vad jag trodde) bättre och dyrare foder sedan. Till min förvåning så har mina hundar aldrig varit så fina i pälsen eller varit så bra i magen! Dessutom har de aldrig matvägrat som de kunde göra i perioder med annat foder.
Jag har nu 4 hundar av olika raser som alla äter Axess.
Fungerar hur bra som helst på ALLA hundarna!!
Så enligt min åsikt är det ett mycket bra foder:D

Det verkar som att de får den näring de behöver, de är pigga och friska så då är jag nöjd.
Man ska inte stirra sig blind på priset, oftast är inte det dyraste det bästa.
Mår din hund bra av ett billigt foder så låt den äta det:laugh:

Jag körde de första åren i mitt hundliv på dyra foder, lite olika beroende på hund, aktivitetsnivå och sådant så jag har testat en hel del olika.

För sex år sedan så började jag av nödd med doggy, jag flyttade, var sjuk och klarade inte av att bära hem en tyngre säck och tänkte bara ha det som nödlösning. Rottisen visade sig, till min stora förvåning, fungera kanon på det fodret. Jag har sedan dess gjort en del prov med andra dyrare foder, oftast orsakat av "dåligt samvete" eftersom det ska vara ett sk "skitfoder" men hamnar hela tiden tillbaka på doggy. Andra billiga foder har dock inte alls varit lika bra, det enda är i såfall lidls ena foder som är bra. Pedegree och sådant har absolut inte varit i närheten av lika bra.

Hunden har kanonfin päls,bajsar bra, har alltid fått beröm för sitt fina hull av veterinärena och alla blod, njur och levervärden ect är kanonbra.

Tibben åt nutra men jag fick alltid jaga väck honom från doggyn så tillslut har han fått det med. Han håller bra päls( i alla fall en DJÄKLA massa päls) , hull och bajs. Har dock aldrig haft anledning att kolla upp hans blod,lever och njurvärden.

Av alla fyra (5 i familjen) hundar jag har haft har aldrig någonsin haft problem med snabba och frekventa foderbyten. Enda gången var standart som rottisen mage inte pallade, trots att jag försökte skola in det till skillnad från när jag annars bara bytt foder rätt av.

En gång fick vi en fodersäck (mellandyrt märke) som bägge hundarna blev jättedåliga av, men jag misstänker att det var just den säcken eftersom de ätit andra varianter av samma foder utan problem.

Senast ändrad:

Dyrt behöver som tidigare skrivits i tråden inte alltid vara bäst.

Uno äter pedigree junior (natural någonting) och håller bra hull, blank päls och bra avföring. Han fungerar också bra på Doggy extra aktiv (svart påse) och brukar variera mellan de två lite (lite olika beroende på vad jag får tag på)
Har tidigare provat orijen och RC och inget av de fodrena var ens i närheten av lika bra, ett hills foder fungerade utmärkt men det är också galet dyrt...

Säger som de andra, om din hund uppenbarligen verkar må bättre av det billigare fodret så varför inte! :D

Min brors schäfer fick starka rekomendationer från uppfödaren att de skulle fortsätta att ge hunden de fodret de använde som var jäääääättebra till schäfrar. Det innehöll nästan bara mjöl och vete samt att det blev alldeles rötigt och luktade välling när det blöttes :crazy: svindyrt var det också och hunden såg inte så jätterolig ut, han går på billigare mat och är jättetrevlig i pälsen må jag säga nu.

Vi hade Robur älg åt våran tik också tidigare som hon åt hos uppfödaren, nästan 550 kr för en säck och vissa dagar åt hon och vissa dagar fick man knappt i hon nånting, var jättesvårt att få ett bra hull på henne då hon är väldigt kinkig med maten. Den prislappen låg dessutom för högt för våran ekonomi när båda var utan jobb så nu har vi gått över till färskfodret Klass, 30 kg för 270 kg som vi köper 1 gång per månad! Aldrig matvägrat, bättre päls, mage och hull samt fått en förbättre muskelatur, hur nöjd som helst! :bow:

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 659
Hundhälsa Kom inte på någon bra trådrubrik men på grund av att min ena hund hade urinstenar går han på Hill's Prescription Diet u/d Urinary Care...
Svar
2
· Visningar
564
Senast: Sol
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
7 757
Senast: Calmiche
·
Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 281
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka