Blandraser, friskare än renrasiga?

Ämelie

Trådstartare
Jag har upplevt att det är så att blandraser ofta är friskare än renrasiga. Känner ett flertal som köpt renrasiga hunder som fått den ena sjukdomen efter den andra och många gånger dåliga höfter/ryggar. Men jag har sällan hört en blandras som har någon typ av medfödd sjukdom.

Vi har haft 3 blandraser den ena terrier/shetlanssheepdog. som tyvär dog i ungålder då hon blev påkörd av en bil, men alla hennes sykon lever fortfarande och är friska.

den anda norrbottenspets/finspets, efter denna hund en (oönskad) tjuvparning med en shetlandssheepdog. Valparna är friska och vi har träffat 4 av 5 valpar vid vuxen ålder och alla dessa har varit glada friska hundar.

och den tredje flat/bc/newfoundland. Han har bra höfter och det har hittils aldirg varit något fel på honom...

vi har aldrig behövt åka med någon av våra blandraser till någon veterinär förutom vi vaccination, kastrering och besikting för försäkrning. och ingen av hundarna har någonsin varit sjuka...

Kan det vara så att blandraser är friskare? Finns någon statistik?

Sv: Blandraser, friskare än renrasiga?

Statistik har jag ingen, men jag vet att det är en vanligt förekommande replik från förespråkare av blandrasavel, både inom hund- och kattavel :crazy:

Hej hej.. vet inte om det finns någon statestik, men jag vet att i många fall är de så att blandraser ofta är friskare, men det är något som dom "renrassnobbiga" Inte vill svälja då dom tycker att renrasigt övervinner allt.

Det är så olika vilka man frågar, ja vet att flera veterinärer anser att blandraser är friskare än renrasiga hundar, många säger att det är en myt men det stämmer inte riktigt för i många fall är de faktiskt så att blandraser är relativt friskare än renrasigt. :)

Och dessa påståenden är baserade på? Din egen erfarenhet av blandraser/renrasiga hundar?

i många fall är de faktiskt så att blandraser är relativt friskare än renrasigt
Om det är din egen statistik och om du talar av egen erfarenhet bör du väl har haft ett rejält antal hundar, både renrasiga och blandraser. Annars kan väl ett sådant påstående inte vara speciellt trovärdigt?

Senast ändrad:

bananabambi skrev:
Statistik har jag ingen, men jag vet att det är en vanligt förekommande replik från förespråkare av blandrasavel, både inom hund- och kattavel :crazy:

Med ordentigt genomtänkt blandras avel så tycker jag det är helt ok att korsa (bra föräldrar av båda såklart) tex. jämthund och gråhund för att få fram en bra jakt hund. Jag säger inte att blanraser är bättre än renrasiga hundar, det är ju alltid mer chansing att köpa blandras om föräldrarna är väldigt olika varandra. Jag köper gärna en renrasig hund och det har jag tänkt göra den dagen jag anser mig ha tid att skaffa egenhund. Troligtvis kommer det då bli en schäfer eller rottweiler. Men det jag kanske vill komma fram till är att renrasiga kanske inte är så friska som de borde vara?! jag kan ha fel, detta är bara en tanke jag har och inget som jag vet är rätt eller fel...

Jag har inte märkt någon skillnad när det gäller blandraser och renrasiga, båda kan drabbas av precis samma sjukdomar om man har otur.
Jag har en blandras och han är sjukare än dom flesta renrasiga jag har haft, Höftledsfel, ständigt återkommande öroninflammationer, hudproblem, magrar, (men veterinären hittar inget fel, men dom misstänkte nåt med bukspottkörteln) allergi mot kvalster och sist men inte minst så har han knäledsproblem

Toudi skrev:
Hej hej.. vet inte om det finns någon statestik, men jag vet att i många fall är de så att blandraser ofta är friskare, men det är något som dom "renrassnobbiga" Inte vill svälja då dom tycker att renrasigt övervinner allt.

Det är så olika vilka man frågar, ja vet att flera veterinärer anser att blandraser är friskare än renrasiga hundar, många säger att det är en myt men det stämmer inte riktigt för i många fall är de faktiskt så att blandraser är relativt friskare än renrasigt. :)

Kan du säga det med säkerhet och med källor eller är det bara egna reflektioner?

Mulles_matte skrev:
Jag har inte märkt någon skillnad när det gäller blandraser och renrasiga, båda kan drabbas av precis samma sjukdomar om man har otur.
Jag har en blandras och han är sjukare än dom flesta renrasiga jag har haft, Höftledsfel, ständigt återkommande öroninflammationer, hudproblem, magrar, (men veterinären hittar inget fel, men dom misstänkte nåt med bukspottkörteln)

Tror du att det bror på att hunden är blandras eller tror att det är något som kan hända alla hundar oavsett ras?

Tar emot att svara på Dina inlägg, då Du har så tråkig attityd.

Det finns ingen statistik, hur skulle de kunna göra det? Det är mycket få blandrasägare som överhuvudtaget röntgar, ögonlyser eller på annat sätt kollar upp de sjukdomar som förekommer i respektive ras blandningen består av.

Men visst, i första ledet blandras så blir det oftast friska avkommor, det är efter det som problemmen börjar.

Jag har inte en aning om det beror på att han är blandras eller inte, det hade väl lika gärna kunnat drabba en renrasig hund.

Men han sjukare än dom flesta renrasiga jag har haft, så jag tog han som ett exempel på att blandraser inte alltid är friskare :)

Jag tror det är en myt :smirk: . Jag känner ett flertal renrasiga hundar som inte varit sjuka en enda gång i hela sitt liv liksom jag känner ett flertal blandraser som haft diverse problem. Och då det kommer till höftproblem och dylikt så beror det ju snarare på avel och genetik än ras.

absolut inte enbart av min egen erfarenhet! Precis för att kunna avgöra det så skall man nog ha haft ett stort antal hundar. Däermot pratar ja delst utifrån min men mest utav kontakter som sysslar enormt mkt med blandraser. / avel

Vad får du ut av att korsa jämthund och gråhund? Har ingen av de raserna de egenskaperna du letar efter? Kan du vara säker på att de egenskaperna du vill ha går i arv? Vad gör du om valpen i sig inte visar sig ha ärvt egenskaperna du önskade av föräldrarna? Tar en kull till och hoppas på det bästa? Jag tycker faktiskt inte att någon blandrasavel kan vara ordentigt genomtänkt :crazy:

ja det beror väl på vad man menar med "säkra" källor Jag pratar ju utifrån lite av mig själv men framförallt mest ifrån folk som sysslar mkt med blandras avel och blandraser i stor allmänhet. Om du kallar de säkert eller icke säkert det avgör du bara själv.

Första generationen blandras brukar anses något "friskare" då det är "nya" gener. Men faktum är att blandraser är lika sjuka som andra hundar, speciellt efter några led. Psyket ska vi ju inte prata om...

Ett vanligt påstående är ju det här med att de är friskare, men det finns ingen forskning (vad jag vet) i nuläget baserat på blandraser, dock finns det massa forskning på renras. Rasbundna sjkukdomar är noga dokumenterat och man är medveten om en hel del, något man inte vet inom blandraser då genetiken inte stämmer riktigt.

Folk som köper blandras tror ofta är det är friskare, men varför skulle de vara det? Snarare tvärtom då de har ännu fler raser i sig och större risk för rasbundna sjukdomar.

Vi har alltid haft både friska renraser och även en frisk blandras, men det beror snarare på nogrann utrensning och granskning av föräldradjur.

//E

ehm... ursäkta? Tråkig attityd? :crazy: För att du ovh ja anser olika.... förstår inte riktigt va du menar egentligen....:confused: Det du skrev just tycker ja tyder på en tråkig attityd från din sida:)

bananabambi skrev:
Vad får du ut av att korsa jämthund och gråhund? Har ingen av de raserna de egenskaperna du letar efter? Kan du vara säker på att de egenskaperna du vill ha går i arv? Vad gör du om valpen i sig inte visar sig ha ärvt egenskaperna du önskade av föräldrarna? Tar en kull till och hoppas på det bästa? Jag tycker faktiskt inte att någon blandrasavel kan vara ordentigt genomtänkt :crazy:

för det första så var det inte länge sedan som jämthund och gråhund var samma ras. Jag vill inte ha någon av raserna eftersom jag själv inte är intresserad av jakt. man kan väl aldrig vara säker på att just de egenskaperna går i arv, oavsett om man väljer en blandras eller renrasig, eller? om valparna inte ärft egenskaperna man vill ha så är det inte så smart att använda samma föräldar en gång till, i min mening.

Varför är det så farligt att blanda likasinnade hundar (jag anser iaf att jämthund och gråhund är hyffsat likasinnade), när det är helt ok att korsa likasinnade hästar ex. fullblod/halvblod??

Ja, tyvärr har Du haft det under den tiden jag sett Dig på forumet. Men men... visst fel av mig att ta upp det.

Men jag finner inte dina påståenden speciellt trovärdiga, och av den anledningen att du inte anger några källor, inte kommer med några argument eller förklaringar till varför du anser att blandraser är friskare. Varför tror du att de är friskare?

lady_vip skrev:
Första generationen blandras brukar anses något "friskare" då det är "nya" gener. Men faktum är att blandraser är lika sjuka som andra hundar, speciellt efter några led. Psyket ska vi ju inte prata om...

Ett vanligt påstående är ju det här med att de är friskare, men det finns ingen forskning (vad jag vet) i nuläget baserat på blandraser, dock finns det massa forskning på renras. Rasbundna sjkukdomar är noga dokumenterat och man är medveten om en hel del, något man inte vet inom blandraser då genetiken inte stämmer riktigt.

Folk som köper blandras tror ofta är det är friskare, men varför skulle de vara det? Snarare tvärtom då de har ännu fler raser i sig och större risk för rasbundna sjukdomar.

Vi har alltid haft både friska renraser och även en frisk blandras, men det beror snarare på nogrann utrensning och granskning av föräldradjur.

//E

Tycker detta var ett bra svar på mina frågor! :bow:

Fast det finns en liten sak som jag tänkte lite på. Om man blandar flera raser varför skulle risken bli större för rassjukdommar? rassjukdommarna komer väl oftast fram om samma ras används. Detta borde ha att göra med dominanta och reccesiva anlag. Och därför så borde de bli så att renrasiga har lättare att drabbas av rassjukdomar än blandraser eftersom de reccesiva anlagen är vanligare inom en och samma ras, kan ha fel?!

Lite luddigt, men du kanske förstår?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka