Sv: Blandras med BC-blir stolliga?
Hej
Min familj hade en "riktig" vallhund i 10 år som var bordercollie och kelpie. alltså en "renrasig" vallhund och jag kan säga er det att hon fick nästan totall utlopp av sin vallning då hon nästan i hela sitt liv var upptagen med att hålla koll på mig och mina 4 syskon
och hon var (inte för att skryta) nog en av världens smartaste hundar. Jag har sett och träffat många andra bc blanraser och renrasiga bc m.m och några har kommit upp till hennes intelligens.. Hon kunde kanske mer än 100 olika or och meningar och hon hade kunnat bli världsmästare i agility,lydnad pick it :smirk: men efter att hon blev attackerd vid ung ålder av en annan hund så var hon väldigt bitchig och vaktig mott oss barn gentemot andra hundar. Men hon attackerade ALDRIG nån annan hund. Hon kunde valla duvor,katter m.m men Bara om jag sa "valla!" hon var väldigt snäll och omtänksam och bara stissig om du var det haha
annars var hon lugn inne men ute
jag är som sagt 16 och hon kom till oss när jag var 6 och jag har alltid tyckt om djur så det var självklart att hon skulle med mig överallt och helst hela dagen ute
så haha hon fick sin motion och jag med tihihi
Hon var frisk i Hela sitt liv ... enda tills hon fick cancer.. det var som om min och familjens värld gick under... vår älskade hund som vi haft i 10 ½ år skulle inte få vara kvar... bara jag och mamma klarade av att följa med vår älskade hund cassie till vetrinären och sakta se hennes livsgnista försvinna.. jag fick panik och började stört gråta och hypperventilera och så kunde det hålla på i flera dagar efter..
Cassie avled den 2 juli 2007..
men som tur är så hade jag och mamma redan vetat att tiden ran ut så för att stilla smärtan lite så köpte vi vår älskade hund isabella som är raserna bc/wachtel/labrador/flatcoadretriver (inte planerad parning) och hon är väldigt fin och hon har ett hjärta av guld och älskar allt och alla
men hon är (inte för att vara taskig eller så) inte alls lika smart som cassie var men vi ska behandla bella som den individen hon är och inte jämnföra henne med cassie.. försöker iallfall.. och jag älskar bella men cassie var defenitivt en "One in a lifetime" hund.. saknar henne jätte mycket
så .. hehe kan man klara av dom och vet vad man ger sig in i så är bc blandisarna väldigt fina fast vissa kan få bakslag som massa med nerver på utsidan m.m men det finns det nog i alla raser tror jag för jag har träffat en massa bc som är lugnet sj
oj blev lite långt hehe ni får ursäkta behövde visst skriva av mig