Blandras med BC-blir stolliga?

Snobben

Trådstartare
Vet att många är emot blandrasavel, kan hålla med om att det är rätt att vara emot i många fall, medans det också finns underbara blandraser! Men frågan är om en redan född vovve.

Har läst trådar om BC, att dom har en tendens att bli lite stirriga när de inte får valla osv.
Någon som har erfarenheter av blandraser med BC?
Om BC tempramentet brukar vara dominerande?
Har en kompis som ska ha en blandning BC-setter, så fågel & vallhundblandning. Utseendemässigt bara lik BC tror jag.

Har själv en blandning vall/fågelhund, dock inte BC, och han är väl som en vallhund med fågelhundens energi:angel:

Sv: Blandras med BC-blir stolliga?

Jag har en blandning mellan BC och Labrador.
Min är väldigt lättstressad och full av energi. Hon kan valla mig och husse när det är dags att gå ut och har vallat en kull med valpar, annars ser jag inte mycket vallning i henne. Min är rätt så knäpp, troligen mest p.g.a. för lite tankeverksamhet, och helt bolltokig med.

Mamman till min andra hund var BC- Schäfer och hon var rätt så lugn, hon hade dock varit misskött innan och misshandlad så jag vet inte hur mycket som var att hon inte vågade visa sig energisk m.m.

Nu kan det kanske vara lite tidigt att säga något om hur vår hund är pga att han bara är tre månader. Han har ett stänk BC i sig (tror typ en femtedel så det är inte så jättemycket), och det märks främst i psyket på honom. Han är mycket lättlärd, vaken, energisk etc. Jag själv tycker väldigt mycket om de egenskaperna!

Jag har en sch/BC o h har haft ett antal BC korsningar och alla har bara varit ovanlig kloka :bow:
Ingen stollig ( såsom många säger)

min syster har en BC-korsning (alaskan huskey/bordercollie) som blir 2år nu i vår. Lugnare och finare hund får man nog leta länge efter för att finna. Jätteklok och lär sig snabbt nya saker. Perfekt familjehund som inte bryr sig om att barnen nästan snubblar över henne ibland och älskar alla människor som klappar henne. Om man har tur kan BC-blandisar bli jättefina men det beror nog också vilken typ av hund den andra "föräldern" är...

BC är en speciellt typ av hund som inte ska blandas med vad som helst och helst inte alls. De är snabba i tanken med nerver på utsidan. Slår det över genom dålig avel kan hunden bli stirrig och tänk dig då att samtidigt ha fått skärpa från exempelvis Rottweiler eller Schäfer. Är hunden dessutom lite rädd av sig kan det bli katastrof. Då får du en nervös fegis som biter först och kollar sedan. Även om hunden inte blir en ilskenbitare kan du ofta se andra problem som nervighet, vallar folk och bilar och liknande. BC-korsningar har ganska mycket av BC:s instinker, men de kan sällan hantera dem. De vet inte riktgt vad de vill göra. Hundar som beter sig som marthas är inte vanliga.

Vi har haft en BC/pyrenee och han ville både vakta och valla djuren. Dessutom var han lite nervig och det krockade väl här och var i skallen. Honom kunde man bara ha i rätt miljö.

Men visst Martha har väl du ett rätt så skönt hundliv att erbjuda också? Med mycket utevistelse och därigenom chans till stimulans? Jag tror att det är stor skillnad att kunna erbjuda en sådan hund det du har ett erbjuda, mot vad t.ex. jag hade kunnat erbjuda. Även om viljan finns hos mig, så visst är det mycket dötid hemma som jag har för mina hundar.

Min Yakima är korsning sheltie/BC och hon är den bästa hunden i världen! Full av energi ute men slappnar snabbt av inomhus, OTROLIGT lyhörd och intelligent och vill inget hellre än att vara till lags. Man behöver bara tänka vad man vill att hon ska göra så gör hon det.
Hon är "polis" och hjälper mig att uppfostra andra busiga hundar, håller grannarnas katter borta från tomten och skvallrar så fort mina eller föräldrarnas katter gör något hyss. Hon har stenkoll! På ridturerna går hon fot intill hästen eller går alldeles bakom på smala stigar. När vi tar in hästarna går hon bakom och ser till att alla är med. Annars vallar hon inte överdrivet.
Vi kan vara ute i skogen i 4-5 timmar och hon knatar på i full fart oavsett terräng, men om jag ligger sjuk och vi bara går korta kissrundor så ligger hon lugnt och tyst bredvid mig i sängen. Ingen stress, inga protester.

Hon var ett nervvrak när jag fick henne och hon är fortfarande en väldigt vek hund men hon funkar ändå i alla miljöer och är med mig överallt. Åker tåg/buss/flyg/tunnelbana/spårvagn/moppe utan att tveka. Hon är en pärla!

Det e väl väldigt vanligt att dom e blandade med bc:smirk:

Jag tror att både arv och miljö spelar roll. Bc är en arbetande hund och behöver som alla andra hundar få utlopp för vad de är avlade för. Dock finns det många Bc som är stirriga inte bara blandningar. Jag tror att man får den hund man förtjänar;)

Tyvärr så har aveln på Bc blivit väldigt inriktad på vallegenskaper och mindre på psyket. En bra balans mellan dessa och du har den bästa "jobbarkompisen" som man kan få tag på.:love:

Vi har en korsning BC, kelipe, finsklapphund, å wachtel(?stavning).
När han får vara med i skogen och göra saker. Så är han cool.

Men han blir väldigt snabbt understimulerad och kanske då kan uppfattas som stollig.

Vi använder han i renskogen till att valla renar. Dock är han lite väl snabb.. Men han börjar lära sig att ta det lite easy:)

Mina föräldrar har en blandning där mamman är dalmatiner, pappan blandning BorderCollie-collie-någonting mer (ev australian shepard). Han är jättemysig, inte ett dugg stollig (trots att dalmatiner är en ras med MKT energi, och pappans raser oxå är arbetsfreak...). Så lätt att ha att göra med i alla lägen, och jättelättlärd. Lugn, sansad men självklart blir han glad när han får vara med och göra saker (brukar följa med ut på ridturer i skogen).
Som sagt, urmysig!!! (och jag är ganska emot blandraser egentligen...)

Edit: Vi har hela tiden haft den uppfattningen att han är så lätt att hantera har med just BC-inslaget att göra, deras vilja att vara till lags...

Denna hunden är inte så gammal och har haft två hem innan, så kanske lite osäker och nervös pga det.
Det är väl olika vilken ras som "slår igenom" mest, men kan väl bli lite skumt med blandning av olika inriktning på hundarna.
Min är ju en speedad vallhund, bra till agility:)
(fast inte lika alert som en BC kanske, men har ju annan vallras i sig)

min syster har en BC-korsning (alaskan huskey/bordercollie) som blir 2år nu i vår. Lugnare och finare hund får man nog leta länge efter för att finna. Jätteklok och lär sig snabbt nya saker. Perfekt familjehund som inte bryr sig om att barnen nästan snubblar över henne ibland och älskar alla människor som klappar henne. Om man har tur kan BC-blandisar bli jättefina men det beror nog också vilken typ av hund den andra "föräldern" är...

Åh.. Två raser jag gillar!:love:
Tycker Huskeys är så fina & BC är härliga för deras intelligens!

Svårt att säga om en BC korsning är värre än andra hundar. Det beror helt på ägaren. Olika hundar kräver ju olika mycket, och en BC /Bc-korsning är ingen soffpotatis. Får den bara sin aktivering så kan den bli en underbar kompis, annars blir den som många jag mött - små monster som vallar/jagar allt möjligt.

Neo är en Blandning på Boxer 50% och sen BC/Senner 50%.
Lite överaktiv och stollig men väldigt trevlig och förståndig...

//Joel

Neo är en Blandning på Boxer 50% och sen BC/Senner 50%.
Lite överaktiv och stollig men väldigt trevlig och förståndig...

//Joel

:love: Hur ser en sån liten rackare ut då???:love: Har själv en blandis med 50% boxer i.

Till TS:
Jag hade en bordercollieblandning förut,50 bc och 50 labbe,han var väldigt aktiv,men skulle inte kalla honom stollig! Klok och lättlärd hund,hämtade in hästarna åt mig i hagen vid insläpp i fall dom var långt nere i skogen. :bow:

Det enda som var riktigt jobbigt var att han ville valla bilar,när det kom en bil så kastade han sig ner plattfall,sen när dom åkte förbi så skulle han efter,inte bra,vart dock mycket bättre när vi tränade han på att hämta hästarna,och även mammas pudel som kunde få för sig att gå åt helt fel håll. :rofl:
Vallen satt verkligen i han,redan när jag hämtade han vid 8 veckors ålder så såg man små tendenser.

Tyvär så dog han vid 11 månaders ålder,så han han aldrig bli riktigt tränad,utan var som sagt bara nån gång hemma med hästarna då och då..

Jag har en BC korsning här hemma. Mamman BC och pappan troligen Shäfer (tjuvparning).
Hon är idag 8 månader, är ett litet yrväder (älskar att leka), lugn att ha med sig varsom.
Hon är en "mini" hund pga. olika omständigheter så hon är väldigt liten för att vara av de raser hon är.
Hon är lättlärd och de enda tendenser jag än så länge stött på är hennes fokusering på saker, tex. hennes leksaker vid lek men ingen vallning i sig.
Hon är en vaken hund och har på så vis koll på det mesta runtomkring henne men har inte svårt för att koppla av.
Hon älskar att vara med barn i alla åldrar.

IM000779.jpg

IM000782.jpg

Hej

Min familj hade en "riktig" vallhund i 10 år som var bordercollie och kelpie. alltså en "renrasig" vallhund och jag kan säga er det att hon fick nästan totall utlopp av sin vallning då hon nästan i hela sitt liv var upptagen med att hålla koll på mig och mina 4 syskon :rofl: och hon var (inte för att skryta) nog en av världens smartaste hundar. Jag har sett och träffat många andra bc blanraser och renrasiga bc m.m och några har kommit upp till hennes intelligens.. Hon kunde kanske mer än 100 olika or och meningar och hon hade kunnat bli världsmästare i agility,lydnad pick it :smirk: men efter att hon blev attackerd vid ung ålder av en annan hund så var hon väldigt bitchig och vaktig mott oss barn gentemot andra hundar. Men hon attackerade ALDRIG nån annan hund. Hon kunde valla duvor,katter m.m men Bara om jag sa "valla!" hon var väldigt snäll och omtänksam och bara stissig om du var det haha :p annars var hon lugn inne men ute :love: jag är som sagt 16 och hon kom till oss när jag var 6 och jag har alltid tyckt om djur så det var självklart att hon skulle med mig överallt och helst hela dagen ute :bump: så haha hon fick sin motion och jag med tihihi

Hon var frisk i Hela sitt liv ... enda tills hon fick cancer.. det var som om min och familjens värld gick under... vår älskade hund som vi haft i 10 ½ år skulle inte få vara kvar... bara jag och mamma klarade av att följa med vår älskade hund cassie till vetrinären och sakta se hennes livsgnista försvinna.. jag fick panik och började stört gråta och hypperventilera och så kunde det hålla på i flera dagar efter..

Cassie avled den 2 juli 2007..

men som tur är så hade jag och mamma redan vetat att tiden ran ut så för att stilla smärtan lite så köpte vi vår älskade hund isabella som är raserna bc/wachtel/labrador/flatcoadretriver (inte planerad parning) och hon är väldigt fin och hon har ett hjärta av guld och älskar allt och alla :love: men hon är (inte för att vara taskig eller så) inte alls lika smart som cassie var men vi ska behandla bella som den individen hon är och inte jämnföra henne med cassie.. försöker iallfall.. och jag älskar bella men cassie var defenitivt en "One in a lifetime" hund.. saknar henne jätte mycket :(

så .. hehe kan man klara av dom och vet vad man ger sig in i så är bc blandisarna väldigt fina fast vissa kan få bakslag som massa med nerver på utsidan m.m men det finns det nog i alla raser tror jag för jag har träffat en massa bc som är lugnet sj

oj blev lite långt hehe ni får ursäkta behövde visst skriva av mig :o

Vi har en blandis med BC i sig. mestadels bc iaf.. sen e det schäfer,schabrador o sibirian husky/jämthund (Vet ej vilket av dessa två hon är) HOn är lite över två år nu.. hade en riktigt dålig start i livet då hon bodde på en gård i en box med sina syskon o mamma o fick ej ngn mat. När hon kom till oss va hon undernärd o full med mask.. Men nu mår hon toppen.
Lägger in en bild när hon nästan kommit till oss..Hittade ingen riktigt bra bild när man ser magen så bra.. eller man ser magen men det e inte den bästa bilden..ej tjock av mat utan av mask :(
2816012.jpg

En underbar hund med mkt krut i sig men e orlig ofta o då skäller hon. älskar att jaga katter o vill gärna bli jagad av oss o av den andra hunde vi har.. Vill röra på sig ofta..

Hon lägger sig ner ofta ute. alltså så fort hon får chansen så ska hon ligga o vila om det bara e för en sekund.. Ngn mer som har en hund som gör så? Vi tycker det e bra då hon vilar o sen springer vidare. tro inte det e ngt dåligt:confused:

här e våran :)
16501821.jpg

en till o här e hon på språng :p
16331372.jpg

Lägg gärna in bilder på era blandisar :love:
Hoppas det e ok att aj gjorde det ??!!

Senast ändrad av en moderator:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka