Blandad lösdrift för föl?

S

SofiaP

Hur är er erfarenhet av blandade flockar och lösdrift med föl? Jag hade egentligen helst sett att min gått bara med föl/blivande åringar i samma ålder och möjligen något äldre sto och någon annan unghäst men nu blir det en större grupp med tio hästar och även valacker. Å ena sidan bra att mitt föl får umgås med andra hästar i olika åldrar - det känns naturligt - men jag har också en del dåliga erfarenheter av valacker och ston ihop. Att det blir stökigt, att de klättrar på stona och driver runt dem. Vet en unghäst som fick en bäckenskada för att en stor valack klättrade på henne och så har man ju infektionsrisken som alltid finns när valackar är på ston.
När blir ettåringarna brunstiga första gången?

Sv: Blandad lösdrift för föl?

Jag tycker att det låter bra at hon får gå i en stor flock och vara naturlig. Om valacken betäcker, så är det kanske honom man ska flyttta på???? För jag antar att det finns fler ston i hagen?
Och det är absolut inte alla valacker som betäcker.

Vad gäller brunst så vet jag faktiskt inte, men stuteriet som jag har fått min shettis från, dom har avelshingsten gående med sina 1,5 åriga ston, utan problem. Jag tror inte dom är brunstiga än, och han är inte intresserad. Man få nog passa dom framåt våren, för då kan jag tänka mig att ungstona får sin första brunst, som 2-åringar...

Jag har aldrig haft någa problem med att ha ston och valacker ihop, men jag har bara haft 3 hästar som mest.

10 hästar tycker jag är en lagom flock, bara dom har mark nog att finnas på så att det inte blir trångt för dem. Jag tycker dom ska ha minst 6 ha att gå på. ( det är vad mina 3 har...)

Min lilla hade sin första brunst i januari förra året och var ändå född så pass sen som slutet av juni sommaren innan, dvs hon brunstade innan hon var året! Hon har gått enbart på lösdrift med andra ston och föl, men nu funkar det inte längre för jag hittar ingen lösdrift i min närhet där jag kan ha henne med enbart ston, unghästar och föl utan jag kommer bli tvungen att stalla upp henne istället. Helst hade jag fortsatt med lösdrift, men nu går hon med enbart ett sto med hingstföl och det kommer inte funka längre. Jag vill att hon ska gå med fler unghästar och enda alternativet bli att flytta henne + att jag hinner inte med henne som jag vill.

Ja, vi har en ettåring i stallet och hon brunstade i våras när hon alltså var inte tolv månader fyllda, men jag visste inte om det var normalt eller inte. Min är född i maj så hon lär förmodligen då brunsta efter vintern.
Hmm... jag får nog helt enkelt hålla koll på det hela. Många (de flesta?) valacker klättrar ju inte men jag vet också sådana som oväntat börjat när ett tillräckligt påstridigt sto dykt upp flocken. Jag har också sett valackar som JAGAT runt ungston och det vill jag inte vara med om.

Jag tror det är helt normalt att de brunstar efter sin första vinter.

Min kommer att gå i en flock på 6 stycken, både ston och valacker. hade helst hittat lösdrift, men det är inte alltför lätt här uppe i norr. :crazy:

Nja, ska man blanda måste man ju beakta individerna. Hästarna bör vara så jämna som möjligt så att de har samma förutsättningar. Försiktiga och sent utvecklade föl passar absolut inte i hop med tuffa och buffliga individer. Sådant främjar inte en utveckling. Lika barn leka bäst heter det och stämmer i stora drag bra. Gruppen bör heller inte vara för stor.

Synd att du bor så långt bort, annars hade du kunnat hyra in han här. Här kommer hästarna bara in när vädret är riktigt riktigt dåligt, annars är dom ute jämt.

Jenny

Vill bara skriva att jag vet 3 ston som har fölat vid två års ålder på grund av ägarnas okunskap.

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 398
Senast: mars
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·
Avel Vi halkade in på ett sidospår i en annan tråd och det var nog väldigt bra för jag har lite funderingar kring detta. Jag förstår att det...
2
Svar
29
· Visningar
6 139
Senast: Carlsson000
·
Avel Jag har ett sto född 1988 som jag haft i femton år. Hon har aldrig visat speciellt mycket brunst, ett litet enstaka pip bara i övrigt...
Svar
3
· Visningar
1 918
Senast: Görel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama