Blanda två sorters komplettfoder?!

Xoya

Trådstartare
Hejsan...undrar om det går att blanda två komplementkraftfoder av olika märken och ge?!
Just nu äter min häst Mustang orginal...men han är vansinnigt förtjust i Kraft grunden.
Varför inte bara ge Kraft grund i stället för Mustang orginal...
...Mustang orginal får min häst att hålla hullet och musklerna bra...medans Kraft grund är något hästen älskar.
Låter som en ganska dum fråga men jag hoppas få svar på min dumma fråga då jag inte vet ett smack ifall det skulle vara en bra ideé. :D:p
Tack på förhand...mvh Xoya.

Sv: Blanda två sorters komplettfoder?!

Hästar tycker om de flesta kraftfoder och man ger den sort som tillsammans med grovfodret utgör den bästa näringsammansättningen för hästen.
Äter han inte mustangen eller vad är problemet?

Du kan blanda hur du vill, så länge resultatet fyller det behov som du behöver täcka. Dvs utefter vad höanalysen visar och hur mkt hö hästen äter, är det en diff kvar mellan behov och vad hästen får i sig via höet, så kan du fylla det hur du vill, sålänge du fyller det och slutfoderstaten är balanserad.

Det finns inga problem alls...bara undrar om man kan blanda två olika sorters komplementkraftfoder(kraft grund och mustang orginal) av olika märken utan att det skulle skada hästen på något sätt.
Som sagt det är en dum fråga...men jag ville vara på säkra sidan ifall jag skulle göra något dumt med att ge hästen fel . :)
Hästen äter Mustang orginalen men älskar kraft grunden och äter hellre gärna den.
Mustangen håller hans muskler och hull bra för övrigt.
Oooh så knasig jag känner mig...:p
Anledningen till att han äter kraft grund nu är att min sambo köpte fel foder till hästen när han var inne och skulle köpa hönsfoder...hehe. Var sista dagen innan det var julstängt och då var det bara till att ge hästen det som sambon hade köpt...:angel:

Du kan blanda hur du vill, så länge resultatet fyller det behov som du behöver täcka. Dvs utefter vad höanalysen visar och hur mkt hö hästen äter, är det en diff kvar mellan behov och vad hästen får i sig via höet, så kan du fylla det hur du vill, sålänge du fyller det och slutfoderstaten är balanserad.

Tack för bra svar...mvh Xoya :bow:
Höanalys var en självklarhet när jag köpte höet i höstas... :D
Han fick när han slutade gå i gräshage typ fri tillgång till hö.
Menar att när hans höet är slut så fyller man på mera och det eftersom han är hosthäst och höet behöver tvättas innan han kan äta det. :)
Krånglig person jag är...:p
Och kompletterar med mustang efter hans träning . =)
Tänkte väl använda kraft grunden som lite smaktillsättning till mustangen. :D
mvh

Jaha. Nej jag menar inte det är dumma frågor jag förstod bara inte exakt vad du frågade efter. Som sagt bör du gå på innehåll snarare än smaklökar och se till vilket som ger det bästa komplementet till ditt hö. Om din häst funkar bra på mustang och han äter upp det utan konstigheter ser jag ingen anledning att byta. Därmed inte sagt att det är förbjudet att göra det ändå.

Ååååh...:p nu vet jag varför det blev så konstigt med trådens startinlägg. Blev ju inget riktigt sammanhang förstod jag nu...
Skrev ju:

Varför inte bara ge Kraft grund i stället för Mustang orginal...

Skulle ha stått:

Varför inte bara ge Kraft grund i stället för Mustang orginal undrar ni säkert?!...

Ber så mycket om ursäkt:angel:
Men tack för svar. :bump:
Mvh Xoya

Men det är väl bara att räkna på saken?

Inte_Ung, som blandar noga uträknat hur som helst.

Det var inte det jag undrade om...:D

Nej men för att du ska kunna få ett korrekt svar om det är en bra ide att ge en blandning av krafft grund och vad det nu är för mustangmusli du ger måste man räkna på saken.

Det enda vi här kan svara på är om det är någon fara att blanda själva ingredienserna i sig. Det är det inte. Däremot kan det bli helt fel rent foderstatsmässigt med en blandning. Dvs din häst kan få för mycket/för litet MJ, för mycket/för lite protein, göra kvoten mellan SRP/MJ för låg, ge för lite/för mycket Ca, ge för mycket/för lite P, ge för mycket/för lite Mg, ge för mycket/för lite Selen. Göra att Ca/P-kvoten blir för låg/för hög.

Och det måste man räkna för att se. Däremot så som sagt det finns ingen fara ingrediensmässigt att blanda, du kan blanda tretton fullfoder rent ingrediensmässigt om du vill.

Komplettfoder/fullfoder/helfoder är förresten ett knäppt påfund av hästfodertillverkarna. Om det är det enda kf man måste ge eller ej beror på höanalysen.

Nej men för att du ska kunna få ett korrekt svar om det är en bra ide att ge en blandning av krafft grund och vad det nu är för mustangmusli du ger måste man räkna på saken.

Det enda vi här kan svara på är om det är någon fara att blanda själva ingredienserna i sig. Det är det inte. Däremot kan det bli helt fel rent foderstatsmässigt med en blandning. Dvs din häst kan få för mycket/för litet MJ, för mycket/för lite protein, göra kvoten mellan SRP/MJ för låg, ge för lite/för mycket Ca, ge för mycket/för lite P, ge för mycket/för lite Mg, ge för mycket/för lite Selen. Göra att Ca/P-kvoten blir för låg/för hög.

Och det måste man räkna för att se. Däremot så som sagt det finns ingen fara ingrediensmässigt att blanda, du kan blanda tretton

fullfoder rent ingrediensmässigt om du vill.

Komplettfoder/fullfoder/helfoder är förresten ett knäppt påfund av hästfodertillverkarna. Om det är det enda kf man måste ge eller ej beror på höanalysen.

Det vet jag väl med.
Men undrade ifall det skulle kunna gå och blanda två foder...

Liknande trådar

Hästvård Jag hoppas att nån av er känner igen det här och kan ge oss nånting att gå på. Vi har en fyraårig varmblodstravarvalack. Han tränar...
Svar
15
· Visningar
2 639
Senast: lady_vip
·
Hästmänniskan Som rubriken lyder, så undrar jag hur ni där ute sorterar bland åsikter och tyckande - hur gör ni för att hålla på ert eget? Själv...
2
Svar
30
· Visningar
3 423
Senast: Jen84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Klippa hund
  • Guldfasanerna