Blanda sand i färg

lizzie

Trådstartare
Jag tänker blanda sand i färgen som jag ska måla mina boxstolpar med. Ni som blandat sand i färg, hur stor del sand i förhållande till färg har ni använt?

Funkar blästersand?

Tacksam för tips!

/Lizzie
 
Hej!
Har inga tips alls men undrar varför du vill blanda sand i färgen?

Ja, varför kanske kan vara bra att det framgår :D

Jag ska måla i stallet och vill inte att hästarna ska gnaga på trät. Vad jag förstått så kan man blanda i fin sand i färgen och måla med blandningen. Blir som sandpapper och inte så trevligt att sätta tänderna i (för hästarna).

Dock är jag osäker på fördelningen sand vs färg.

/Lizzie
 
Jag fick det tipset när jag byggde mina uteboxar. Nu har det aldrig blivit aktuellt eftersom de hitills varit väldigt restrektiva med gnagandet. Vad jag förstod då räckte det med ganska lite sand i färgen.
 
Jag fick det tipset när jag byggde mina uteboxar. Nu har det aldrig blivit aktuellt eftersom de hitills varit väldigt restrektiva med gnagandet. Vad jag förstod då räckte det med ganska lite sand i färgen.

Ganska lite sand? Typ 1 msk till 1 liter färg? Mer eller mindre?

/Lizzie
 
Jag vet tyvärr inte hur mycket sand. Men en bekant använde sand i färgen. Det var nog ganska mycket sand för ytan var som sandpapper.

Hästarna gnagde dessvärre lika mycket.

Men kan fråga om hen minns hur mkt sand hen hade i.
 
Jag skulle prova att strö sand ovanpå det målade och prova med olika mängder i tills önskat resultat.
Har faktiskt målat med sand i färg på krukor men det var så länge sen så jag kommer tyvärr inte ihåg hur jag blandade.
 
Bekanten hade "ungefär 1 dl sand per liter färg". Fast hens bävrar gnagde ändå. Dock målades det på stället de innan föredrog gnaga på vilket kanske kan påverka.

Tack! Jag tänker testa i alla fall. Håller på och renoverar in gamla ladugård till stall. Blir träinredning, även boxstolparna och jag tänker testa sandblandningen i alla fall just på stolparna. Om det inte funkar så får det bli metall som skydd.

Boxstolparna kommer målas svart och så tänker jag måla själva plankfyllnaden med roslagsmahongy. För tjära gillar inte mina kusar ;)

/Lizzie
 
Så lär de knappast slita ner tänderna av lite sand med tanke på hur mycket sand/grus hästar får i sig i munnen ute i hagen etc.

Alltså ibland...........

Jag tänkte ju samma sak som @As_Vegas och några till. Inte bra med sand i färgen om de inte slutar gnaga.
Sedan behöver man bara ett logiskt inlägg och så sitter man här hemma och suckar.......Aaahhh, självklart.....de borde ju i såfall vara nedslitna för länge sedan.

Tack för smarta inlägg när man själv inte tänker så långt man behöver.
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt stor ridbana i ren naturlig sand. Vi har inte tillfört något till den utan marken är av ren sand vilket är...
Svar
7
· Visningar
952
Senast: Cattis_E
·
Hemmet Fönsterbeslagen/låsen har gått sönder på ett av våra fönster. Alltså brustit i metallen där man krokar på den del som sitter på själva...
Svar
12
· Visningar
246
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
585
Senast: WildHorse
·
Samhälle Snart är vintern på intågande (😎) och som erfaren yrkeschaufför blir det tydligare och tydligare att Sveriges (åtminstone på många...
2
Svar
32
· Visningar
1 418
Senast: hastflicka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp