Blanda och ge - ett sto med stam som har gett hopp och dressyr...

LucyShow

Trådstartare
...på minst Msv nivå skulle ni ge er på att betäcka med hingstar från båda disciplinerna hopp och dressyr, eller skadar det avkommornas saleability?
 
Utveckla tack! :)

Ska du sälja avkommor är det mer intressant vad det är för sto, menar jag. Är hon e en hingst som BARA gett hopphästar är det ingen bra idé att lägga på en utpräglad gångartshingst även om hon själv lämnat ok gångartshästar. Osäkerheten är för stor. Men är hon e en annan hingst, som kanske lämnat både och, eller har en mamma som har gjort det, då kan det ju vara intressant.

Enligt min mening omöjligt att bedöma bara på uppgiften att hon gett avkommor i båda disciplinerna.
 
Ska du sälja avkommor är det mer intressant vad det är för sto, menar jag. Är hon e en hingst som BARA gett hopphästar är det ingen bra idé att lägga på en utpräglad gångartshingst även om hon själv lämnat ok gångartshästar. Osäkerheten är för stor. Men är hon e en annan hingst, som kanske lämnat både och, eller har en mamma som har gjort det, då kan det ju vara intressant.

Enligt min mening omöjligt att bedöma bara på uppgiften att hon gett avkommor i båda disciplinerna.
Mamman till stoet har gett 6 hoppavkommor, 1 FT och en D. Alla går minst Msv. Pappan är dubbelförvärvare han också. Inte speciellt vanlig i SE, 3 dressyravkommor (en Sklass som såldes för maaassor m pengar för ett tag sen), 4 hopp (3 minst msv) o 1 FT (msv)i bluppen.
 
Mamman till stoet har gett 6 hoppavkommor, 1 FT och en D. Alla går minst Msv. Pappan är dubbelförvärvare han också. Inte speciellt vanlig i SE, 3 dressyravkommor (en Sklass som såldes för maaassor m pengar för ett tag sen), 4 hopp (3 minst msv) o 1 FT (msv)i bluppen.

Låter för mig som att hon är hoppstammad med bra gångarter...? Lite samma som mina hästar. Jag tänker såhär att det är säkrast att fortsätta avla hoppstammad, fast jag letar hopphingstar som även ger avkommor som rör sig bra.
På ett utav mina ston kommer jag dock lägga en "riktig" gångartshingst någon gong, då både hon och hennes mamma har utvisat mycket stor talang för dressyr.

Vad är ditt stos starkaste sida? Är hon visad/tävlad?
 

Liknande trådar

Avel Hej! jag behöver tips från er med mer erfarenhet. Jag har några ston på besök till min hingst, varav ett av dem aldrig varit betäckt...
Svar
9
· Visningar
1 394
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Gnägg Jag har haft min häst i två år nu. Han är världens snällaste och verkligen min bästa vän. Vi brukade hoppa förut och det gick väldigt...
Svar
4
· Visningar
1 941
Senast: Mia_R
·
Övr. Barn Mitt i en utredning med sonen. Skolan fungerar inte alls. Han är där och han ”sköter” sig, men det blir ingenting gjort. Läste just...
2 3
Svar
53
· Visningar
4 948
Senast: Araminta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Köpa stamtavla av uppfödare?
  • Kattbilder #9
  • Igelkott

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp