Blanda medicin i?

A

Alpin87

Min häst gåt på fenylbutazon och äter inte upp sin dagliga dos. Började med att testa blanda ut i bötlagd krafft groov (äter sedan innan) men hon lämnade 1/3. Köpte sedan betfor så hon fick ca 5dl blötlagd betfor + 1/4 kg groov men lämnade ca 1/3 av det också..

Hon har inte orkat äta upp sin lusern + groov hon fått tidigare nu när hon gått på bete. Antagligen för att hon inte gör så mkt annat än äter. Kan tillägga att hon är långt ifrån fet och att lusernen var för att hon skulle gå upp i vikt.

Jag undrar om det jag tänkte först om att kanske öka betforn är fel och kanske istället minska så att det bara blir lite att äta upp. Svårt att veta om hon inte äter för att hon inte orkar eller för att det smakar äckligt.

Har ni andra förslag och hur har ni gjort när ni ska ge kräsna hästar medicin i pulverform?

Sv: Blanda medicin i?

Jag rev äpplen och blandade med till min pålle, funkade jättebra. Fast det var tvunget att vara en speciell sort, Jona Gold, de är lite större och sötare och blir inte heller brunt på en gång.

Okej, hur mkt/många gav du? Min häst är inte överförtjust i godis och sådant öht men söta äpplen skulle nog funka kan jag tro :) Känns som ett projekt att riva massa äpplen bara ;)

Det står att om man blandar det med grovfoder så tas det upp sämre i kroppen. Jag gav det därför inte med lusern eller betfor. Men det spelar kanske inte så stor roll? Jag är lite osäker på det.

Till min häst rörde jag ur det i lite filmjölk och gav det i en "spruta" för avmaskningsmedel. Inte så populärt men effektivt.

jag hänger på tråden och letar tips om hur man får hästen att äta upp linfröoljan?
han åt glatt i början (i vinter) olja+betfor, nu lämnar han hälften. Det handlar om små mängder, någon dl blöt betfor och ½dl olja (som egentligen bör ökas en aning). Vill inte ge mer betfor pga lite foderrelaterade problem så om det finns annat smakligt att blanda med vore inte det helt fel!

Okej, hur mkt/många gav du? Min häst är inte överförtjust i godis och sådant öht men söta äpplen skulle nog funka kan jag tro :) Känns som ett projekt att riva massa äpplen bara ;)

Iom att de var stora så ett äpple per gång, i början hade jag lite riven morot också. :d + lite müsli. Det var ett jäkla projekt kan jag tala om. :p Men vad gör man inte för sina små älsklingar. ;)

Ja det är klart man gör vad som krävs!

Stämmer det att det tas upp sämre med grovfoder?

Har du provat att blanda med melass. Det är som sirap. Ta en stor spruta och klipp av toppen på den och häll i blandningen däri. Sen in i munnen, precis som en maskspruta. Funkar kanonbra.

Allra enklaste sättet att få i dem Fenylbutazon är att blanda det med vatten och ge med en spruta i munnen.
Det smakar illa och för en häst som fått avsmak spelar det ingen roll vad du blandar med.

Min gick inte att få i butta alls, men jag provade både sirap och äppelmos men hon ratade allt och jag kunde spruta in i munnen utan problem första gången, 3:e fick jag inte ens tag på henne i boxen...

Så illa är det nog inte med min häst i alla fall. Stor spruta finns att köpa på apoteket va?

Ge med en spruta i munnen dagligen eller x2 om den skall ha det. effektivast utan att dom börjar att matvägra.

Ja det är klart man gör vad som krävs!

Stämmer det att det tas upp sämre med grovfoder?

Nu är jag inte den som brukar påstå saker som inte stämmer.
Från FASS.se djurläkemedel

"Pulvret blandas med kraftfoder eller melass. Vid behov kan behandlingen fortsättas under flera veckor. Samtidigt utfodring med hö kan fördröja absorptionen."

Det står i den information man får med förpackningen. Fast där står det att fenylbutazon binder till fibrerna i grovfoder vilket gör att det tas upp svårare. Min fundering ovan var snarare om det blev samma effekt med betfor. Det kanske beror på vilka slags fibrer det är frågan om.

Senast ändrad:

Ska uppdatera om sprutköpet. På Apoteket här (är djurapotek) säljs inga sprutor öht! Dock finns det en jättestor spruta man tydligen ska skölja nästan med egentligen, hård och rejäl och antagligen perfekt till att ge hästar medicinn med :) Så jag köpte det, kostade 119 kr men lär ju vara bra att ha i stallet till sådana ändamål :) Tänkte bara tipsa om ni inte heller hittar stora sprutor ;)

Det var ett konstigt apotek som inte säljer sprutor!

Sprutan du fick tag på - har den en lång "pip" kanske du ska fundera på att klippa av den så du inte repar gommen av misstag.

vetekli blandat med varmt (kokt och lite svalnat) vatten är det godaste som finns.:d

Säger min häst iaf. Däri kan man blanda vad som helst hittills.

Min fick i sig det genom att jag tog lite grund (kanske 1 dl, max) och en rejäl klick bvitamin med jordgubbs smak och fenylbutazon och lite vatten till det, det slickades rent.

Med betfor utan bvitamin ratades det, med morötter ratades det, äpplen likaså.

min häst är extremt kräsen.. men hon åt det med nyponsoppa! supergott. hon slickade rent och gnäggade när jag kom med "maten" haha!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en Islandshäst som tränas hårt. Går 5-6 dagar i veckan 1,5-2 h, mycket klättring, intervallträning blandat med långa...
Svar
14
· Visningar
4 531
Senast: Irival
·
Kropp & Själ Lite långt men snälla håll ut :) Jag kan inte sluta äta alldeles för mycket, det är som att min kropp inte känner någon mättnadskänsla...
Svar
8
· Visningar
2 124
Senast: Katti
·
Foder & Strö Jag har ett litet dilemma till hösten... vet är det är flera månader dit men kan inte sluta grubbla vad som ska funka bäst.:crazy: Vill...
Svar
9
· Visningar
1 358
Senast: Lindsen
·
Foder & Strö Hej. Jag skulle behöva lite foder tips. Så som det ser ut idag så äter min häst granngårdens egna original pellets och han får ca 1kg...
Svar
5
· Visningar
1 240
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka