Blanda i halm?

D

diskho

Min ponny är lite "gnagig" av sig. Han vill gäran stå och gnaga på saker emellan maten och så, vilket såklart är förståeligt. Han går på lösdrift och får "bara" hö 3 ggr om dagen. Dock brukar han spara lite av höportionerna och äta lite då och då (smart :P). Han får också grenar och sånt att gnaga på.

Men iaf, hur är det med halm? Ger det något? För jag tänkte på att ge honom lite halm så att han har något mer att tugga på, för jag vill inte ge honom mer hö eller börja med kraftfoder då jag inte tränar så mycket. Han är nog trind ändå x) För det jag har hört så blir inte ponnier tjocka av halm, men jag är ju inte säker.

Halmet i vindskyddet har han ju ätit upp för länge sen, så det duger antagligen som snask åt honom xD

Sv: Blanda i halm?

Hur mkt hö ger du? Har du kollat tänderna? Halm är bra för hästar att tugga på om dom inte ska käka så mkt hö, dom kan bli lite bukiga av det dock!

Hej.

Vår pålle har tillgång till mycket halm som han gärna äter av ute i ett skjul i hagen. Eftersom vi bara ger något kg hö i hagen under dagen så är det halmen som ser till att pållarna slipper gå hungriga och sysslolösa.

Min häst är inte på något sätt bukig trots all halm men tänk på att halm innehåller inget protein så om du ger mycket halm får du kanske kompensera med extra protein för annars kan hästen bli tunn över rygg och rumpa. Detta kan medföra att hästen ser "bukig" ut.

Jag tycker halm är ett utmärkt sätt att ge hästen "tarmmotion" och mättnad om man av någon anledning inte kan ge mer hö. :)

Han får ca 5-6 kg hö om dagen. Ibland mer, ibland mindre beroende på väder och årstid och så. Han behöver inte så mycket mer för jag tränar honom inte så aktivt. Höet verkar väldigt bra då han är piggare och gladare (och finare i pälsen) nu än när han fick kraftfoder :)

Han är dock ganska "ponnytrind" om man säger så. Så jag hoppas att det är som Bellafjella säger, att dem inte blir bukiga :P

Men det ger alltså ingen extra energi eller något annat som gör en ponny tjock/pigg? :P

Halm innehåller ungefär det här: MJ (energi)= 5g per kg
Protein= 0 Ca= 3g per kg Fosfor= 1g per kg

Så jo visst innehåller det t ex lite energi men inga jättemängder.

Sen tycker jag man får skilja på att hästen verkligen är tjock mot att den bara för tillfället har mycket foder i tarmarna.

Om min häst har stått precis och vräkt i sig en massa halm så kan han visst se rund ut om magen för att tarmarna är fulla just då. Detta försvinner dock igen.

Jag skulle tippa på att min häst tuggar i sig ca 6-7 kg halm varje dag + höet han sedan får i boxen.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 158
S
Hästvård Hej! Jag har ett sto på drygt tre år som vi kan kalla Julia. Jag har haft henne sedan hon var ungefär nio månader. Sedan i princip...
2
Svar
25
· Visningar
7 449
Senast: Madick
·
Foder & Strö Jag skulle behöva lite smarta tips på ett problem som vanligen inte drabbar oss med lättfödda hästraser. Min isiskille har varit har...
Svar
11
· Visningar
876
Senast: Masse
·
Foder & Strö hej! jag skulle behöva lite expert råd från er proffs;) det är så att vi ska köpa hem hö, och det jag fått reda på nu är att bonden...
Svar
5
· Visningar
945
Senast: pinky
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka