Blanda egen müsli

Jate Volim

Trådstartare
Ja, finns det ngn som gör det. Jag funderar på det mer och mer då jag tycker att många müslisorter är oerhört dyra. Det borde ju bli billigare att blanda själv.

1. Vad skulle DU blanda i för fodermedel i din skräddarsydda müsli? Varför?

2. Vart får man tag på allt? Inte så lätt att få tag i alla råvaror.

3. Tidspraktisk lösning? Blanda varje dag och få med exakthet samma mängd av var sort eller blanda en gång/vecka/månad och få mer som vanlig müsli.

Jag tkr en nackdel med färdig müsli är att hästarna inte kan garanteras samma mängd av samma fodermedel varje dag. Dvs sammansättningen i fodret blir ju inte exakt densamma från dag till dag.
Jag har inga belägg för hur mkt detta faktiskt påverkar hästen, någom som har det? Teorier?

Alla tips och tankar välkomnas, har funderat på detta länge!

Mvh Jate Volim

Sv: Blanda egen müsli

Är det ingen annan som har funderat på detta? :confused: Kanske är det bara jag som är konstig..? Men jag tkr det vore kanon för då kan man ju få en sammansättning som är helt skräddarsydd efter varje häst :love: Men det kanske bara är en dröm..

Var går gränsen för att kalla sitt foder musli? Om jag ger min häst havre, korn och mineraler, är det då en musli? :p
Jag använder gärna fördiga muslisorter, och ser ingen anleding att göra någon egen form av blandning om nu de som finns på marknaden passar min häst och mitt grovfoder.

Tja, det går väl alldeles utmärkt att blanda själv?

Jag ser dock ingen anledning till att pytsa med flera olika fodermedel om man kan ge endast ett..

Säger som _Runaway_, hur många olika fodersorter till det är musli?

Ska ge själv ge min lusern, soja, betfor och havre. + Vitaminer, mineraler och salt.

Svar till alla:

Sort skratt bakom datorskärmen här :rofl:
Jag inser nu att min fråga var extremt luddig, vart går gränsen egentligen?
Det jag eg. menade var att min häst äter havrefri müsli för att hon är lite...speciell. Hon tycker om det och det fungerar bra men det är ju ganska dyrt. Därför funderar jag på om man kunde pytsa ihop ngt havrefritt själv och ifall det blir billigare. Dessutom vilka fodermedel som skulle passa. Ang att det ska bli just "müsli" är att det är enda sättet hittills att lura i henne mineralerna. Har ni tips på andra smakliga fodermedel så välkomnas det också. Kraffts pelleterade fodersorter fungerar ej, inte heller betfor.
Hon kan inte äta enbart hö tyvärr.

Som ni säger är det ju jobbigt att hålla på och "pytsa" det var därför jag ville kolla upp det lite närmare och se ifall det lönar sig.

Hmm, hoppas att ni förstår mitt svammel :angel:

Senast ändrad:

Men så omständigt, blir inte det dyrare. men så jättedyra är dom inte. Beror ju på vad för sort man ska ha givetvis. 150-200kr. Alla behöver juinte fulldos så en säck vara ju ändå ett tag.

de musli sorter som finns ute på marknaden nuförtiden är ju alla processade just för att deINTE ska separera sig så mycket, och det tycker jag inte heller de gör. "avvikelsen" från dag till dag i givan är så marginell enligt min bedömning att den omöjligt gör ngn som helst skillnad, en tarmflora reagerar inte för att det avviker med 0.05 procent en dag här och en dag där, på en normal giva musli (dvs inte kopiösa kilo mängder per dag osv).

tycker det låter oerhört krångligt och även faktiskt dyrt, att blanda själv. Vad använder du för musli? Jag har Hippo Harmoni och den kostar 179 kr för 20 kg - jag tycker inte det är särksilt dyrt för ett färdigfoder. Men visst - dyrare än att köpa havre eller korn direkt från en bonde, det är det ju självklart. men nånstans tycker jag besvär också är pengar..... : ) För att inte tala om hur du då ska få till en analys på det självblandade fodret.....

Nej, det förstår jag ju att det inte blir jättestor skillnad från dag till dag men ju mer exakt desto bättre. ;) Å andra sidan är jag av den åsikten att hästar många ggr tål mer än vad vi människor vill tro.

Nej, jag tänkte mer ifall man vill skräddarsy ngt efter sitt eget stråfoder om ni förstår mig. Det är absolut möjligt att det blir dyrare. Jag håller med om att det blir superjobbigt att pytsa med små doser av olika grejer, jag var mer intresserad av själva möjligheten samt vad ni skulle vilja blanda i i så fall.
Ungefärligt = vilka fodermedel vill ni gärna ska ingå i er müsli?

Mvh Jate Volim

Nej, det förstår jag ju att det inte blir jättestor skillnad från dag till dag men ju mer exakt desto bättre. ;) Å andra sidan är jag av den åsikten att hästar många ggr tål mer än vad vi människor vill tro.

Nej, jag tänkte mer ifall man vill skräddarsy ngt efter sitt eget stråfoder om ni förstår mig. Det är absolut möjligt att det blir dyrare. Jag håller med om att det blir superjobbigt att pytsa med små doser av olika grejer, jag var mer intresserad av själva möjligheten samt vad ni skulle vilja blanda i i så fall.
Ungefärligt = vilka fodermedel vill ni gärna ska ingå i er müsli?

Mvh Jate Volim

Skulle vilja tipsa dig om : Salsafoder

Låter som att deras stallmix är exakt vad du är ute efter. Den skräddarsys efter din häst och din grovfoderanalys!

Riktigt smidigt!

Jag har fått ihop en ok blandning av foder till vårat hö (skitkassa värden) bestående av korn, hackat strå, soja, betfor, vitaminer och mineraler. Sen för att jag vill ge lite extra godis så brukar jag blanda i morötter, knäckebröd eller äpplen.. Så detta är väl min müsli antar jag:p Nu blandar jag ju inte detta och "gör" müsli av det dock, utan jag slänger bara allt i krubborna:)

Jag förstår nog inte problemet riktigt. Jag har fyra hästar med fyra helt olika behov. Det är för mig mkt enklare att ge lite av varje än att leta efter ett eller flera foder som passar ihop med resten.

Jag köper havre, betfor, soja, lusern, mineraler, linfröolja, rapsolja, selen, bakjäst och kanske ngt mer och ger vissa bestämda mängder av detta till dem. Dock inte alla dessa fodermedel alltid och inte alla till alla hästar. Det är inget konstigt eller besvärligt alls.
Fångponnyn som inte gått på riktigt bete denna somar får dessutom vitaminer.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har äntligen en analys på vårt grovfoder, och sitter därför och försöker räkna på hur vi ska fodra. Vi har en lite låg kvot (5) och...
Svar
12
· Visningar
755
Senast: Oknytt
·
  • Låst
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the...
56 57 58
Svar
1 159
· Visningar
36 635
Senast: Paddington
·
Katthälsa Min katt är överviktig. Min plan var att utesluta torrfodret helt och enbart ge blötmat, men jag har märkt de senaste dagarna att katten...
Svar
10
· Visningar
2 027
Senast: MJLee
·
Tjatter "There once was a man who lived a life so strange, it had to be true. Only he could see what no one else can—the darkness inside... the...
40 41 42
Svar
824
· Visningar
37 380
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Senast tagna bilden XVI