blanda betfor/havre/ mm

Moppa123

Trådstartare
Jag ger min häst betfor/(hel)havre/hippo/vitaminer vid hennes mål. Dock undrar jag om man kan blanda beforen och låta den svälla tillsammans med resten av maten???
för tillfället har jag flera hinkar men tänkte kanske underlätta för fodringfolket lite..

är det dumt att låta all mat ligga och svälla tillsammans med betforen? jag gör iordning morronhinken, kvällen innan...

hur gör ni?
 
Jag blandar allt i en hink.
Jag ger betfor ,krafft mineraler, hel havre och hel korn allt får svälla tillsammans i kokande vatten.

Det finns även dom i mitt stall som låter tex krafft pellets ligga tillsammans med betforn.
 
jag blandar först betforen och kliet,när det dragit ett tag slänger jag i resten tex havre och korn och mineraler.....funkar kanon,Varför ha massa pytsar när det räcker med en? :)
 
precis vad jag oxå tänkte :) varför en massa onödiga hinkar när man kan ha bara 1 :)

ska nog blanda allt i samma hink / på samma gång så får vi se om det gillas :)
 
Blöt havre/korn osv tycker jag blir dålig fortare. Betforen är ju heltorkad och ska blötas upp, medan övriga fodret inte är lika hårt torkat och utfodras torrt normalt. Blöta/fuktiga saker börjar det snabbt växa till bakterier i.

Jag hade en 10 liters hink och sen en "bytta" som passade perfekt som lock, och så hade jag torra maten i ena delen och betforen i andra. Inget extrajobb för personalen, snarare tvärtom eftersom allt var lätt att hälla ut och inte fastnade i hinkarna.
 
Tror inte att det är någon större fara att blanda allt i en spann. Jag gör så själv. Låt betforet svälla lite grann så att det blir fast och häll sedan på det andra. Du behöver ju inte röra runt det förrän precis innan fodring, då blir ju bara det som ligger närmast betforet blött.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Jag och Pållens ska flytta från Umeå till Skåne, lastbilen är bokad och jag har lite smått panik över bristen på kontroll när jag inte...
Svar
10
· Visningar
2 036
Senast: MaRomer
·
Foder & Strö Hejsan allesammans! Som rubriken säger, jag har problem med karlledssprickor på min travarnordis som jag tävlar inom trav med. Det...
2
Svar
34
· Visningar
5 192
S
Hästvård Hej! Min häst har igår rymt från hagen och trasslat in sig rejält i trådarna, med bakbenen. Han ser ganska hemsk ut, men det är allt...
Svar
6
· Visningar
3 279
Senast: Angelique
·
Foder & Strö Ikväll i stallet kom det fram att några i stallet tror att det är farligt att låta korn ligga i blöt ihop med betfor.. att det då bildas...
Svar
11
· Visningar
1 429
Senast: Lindsen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avels fråga
  • Tänka på som nybliven kattägare?
  • Hundförarjacka

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Träna bommar
  • Blöta BoT-stallpaddar?!

Omröstningar

Tillbaka
Upp