Bladlöss på rosor!

J

johannea

Blir snart tokig på 2 av mina rosor... den ena: clair rennisance och en vresros hansa är helt fulla i lus, de står ca 2 meter i från varann å inga andra rosor i trädgårn är angrepna... har provat vattenslangen och att spraya me såpa varenda dag nu men det hjälper ingenting, är det det "tunga artelleriet" som gäller med medel nu eller vad göra??? såg på Plus i måndags ådär sa de att såpa va ju de bästa :confused: nån som kan hjälpa mej?

Sv: Bladlöss på rosor!

man ska ha lite sprit i såpalösningen så blir det bättre! däremot finns det inget som hjälper jättebra. Man får va lite hårdhänt och spraya ofta

Vilken typ av sprit menar du då? Finns ju många sorter att välja bland :D:angel: Kan handsprit vara nåt?

jag tror det ska vara "ren sprit" typ vodka kanske :idea:

detta receptet hittade jag

blanda 1 dl såpa, 1-2 msk T-röd med en liter vatten

Senast ändrad:

Perfekt! Det måste jag testa på mina rosor också. Ska det vara grön eller gul såpa??

Tack, det ska jag testa!

boccia: där satte du mer myror i huvet på mej... har jag använt fel såpa kanske :confused: det är grön såpa jag haft, ska de va gul?

Båda fungerar, det är ingen annan skilland på såpan mer än färgen.

Delvis kl

Hjälper såpa+sprit på vita flugor också? Har haft lite problem med det och har använt lusmedel som man köper på lantmännen och det har i och för sig fungerat bra, men såpa är ju mer miljövänligt och mitt lusmedel är snart slut.

I avsaknad av såpa (min lokala handlare hade inte i sitt sortiment) så testade jag med YES och vatten igårkväll, och idag är ALLA löss borta!!! :banana::banana:

Hur ser det ut nu Boccia, har dom kommit tillbaka?
Och hur mycket yes hade du, jag måste ut och "kriga" i helgen ...

:crazy:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka