blad och bark?

A

Anja586

släppte ut min häst i en ny sand hage, och där låg det massa blad och hon åt dom som omd et var godis! nu står hon inte i den hagen längre och hon har tråkigt, kan man ge dom blad? kan jag samla ihop lite och ge till henne? eller blir det likadandt som det blir med en hög med gräs? men man kan väll ge dom utspritt då? inte i en hög?
vilka blad från vilka träd kan man ge och vilka kan man inte ge?

Kan man ge en häst en bit träd som den kan äta? vad ska det vara för träd då? vilka är farliga?

nån som vet?

Sv: blad och bark?

Jag hörde att bark från asp och al är bra för hästen. Innehåller bra näring för bla hovar. Så att lägga in en gren eller stam i hagen/boxen funkar bra. Dom kan dessutom hoppa över den i hagen om dom vill.

Jag har den erfarenheten att asp är godast vad gäller bark tätt följd av gran där barren går åt först. sälg har oxå god bark, björk har inte lika god. Tall är inte vidare populärt.

Mina äter varken blad, barr eller bark under den tid då det kan finnas minsta grässtrå att äta ist. Först när gräset är borta och det har frusit är träd och buskar intressanta.

våra hästar står ofta och tuggar på träd/pinnar mellan målen. förra året satte dom i sig en hel hög av pinnar på typ 2m!!!

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 695
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hej. Jag var för en tid sedan medryttare på en häst som var hur snäll som helst. Varför jag valde att söka till denna annonsör var för...
Svar
9
· Visningar
3 270
Senast: Djurvän
·
Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 923
Senast: Egonson_
·
Hästhantering Hej! Jag ska försöka beskriva mitt problem så kortfattat jag kan. Jag har ett 7-årigt halvblod med lite fullblod i sig, valack, !fux...
2
Svar
27
· Visningar
5 383
Senast: MattiZ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar