Blacktråden

videnlis

Trådstartare
Här finns fuxtrådar och skimmeltrådar och skäcktrådar..
Hur många där ute finns det med en black häst? Är det bara islänningar och fjordingar?
Black är min absoluta favoritfärg :)
Här är min, Islandshäststo , 16 år , rödblack . Hon har fin ål, härliga tagel i många nyanser och zebraränder på benen . Ansiktet har hon inte så där mörkt som det kanske borde vara, halva ansiktet är dock mörkare, det går en tydlig linje mitt på.
Sätt in bilder på era blackar!! Gärna skulle jag se någon black som inte är helt vanlig i färgen som isabellblack ( vet inte om det finns, men någonstans har jag läst om en sådan färg.






Vet inte hur man för större bild hit, här får man klicka !!
 
Inga bilder eller så, men det finns andra raser än islandshäst och fjording som är black. Konik, till exempel, är en polsk ponnyras som alltid är musblack :love:
 
Faktiskt! Den har jag läst om. Men det måste ju finnas nån annan med en black häst än jag, eller ?
 
Jag har en musblack islandsvalack! På vintern är han ljust grå och på sommaren mörkare, med svarta/zebrarandiga ben, svart huvud och ål. Manen är svart men med ljusare hår ytterst. Jag tycker att det är den vackraste färgen som finns :love: (inte alls partisk:angel:). Kul att det finns en tråd för oss också! :banana: Just nu har jag inga fina bilder, men det kanske kan ordnas sen :)
 
Shetlandsponnyer, highlandponnyer, mustanger och morganhästar är de jag kommer på just nu som också är black.
 
Jag tror att min häst är black. I passet står det att han är "dun" (black?) och inte "buckskin" (gulbrun?). Han har en svag ål, melerade ben och "grep" över skuldrorna. Han har ett ljust man- och svanslager bland allt svart tagel. Sedan har han chokladdoppade/-kantade öron.

jd30.jpg
 
Nordsvenskar kan också vara blacka, liksom kallblodstravare. Har ingen själv, men ett av mina nordsvenska ston ska betäckas med black hingst. Ni får hålla tummarna att jag kan vara med här nästa år! ;)

@phie Jag tycker att han ser gulbrun ut. Vad är det för ras?
 
Ene-Blacken och hans avkommor är ju urläckra :d (Nordsvensk brukshäst).

Musblack och rödblack är två av mina absoluta favoritfärger, hoppas på många fina bilder här i tråden (själv har jag en brun, oblack).
 
Min häst är enligt passet vitblack. 50% Arab, 25% welsh mountain och 25% fjording. Han är vit helt enkelt, en väldigt svag ål kan dock anas. Han är född vit men jag skulle kunna gissa på att ålen var mer synlig då. Förstår annars inte var färgen vitblack kom från :)
 
Jag tror att min häst är black. I passet står det att han är "dun" (black?) och inte "buckskin" (gulbrun?). Han har en svag ål, melerade ben och "grep" över skuldrorna. Han har ett ljust man- och svanslager bland allt svart tagel. Sedan har han chokladdoppade/-kantade öron.

jd30.jpg

Jag tror dock att han är gulbrun. Han ser inte black ut och vad jag vet, finns inte anlaget på Welsh Cob.
 
Jag har en brunblack som är varken islänning eller fjording.

Tvåårigt Kigermustangsto som har väldigt många blacktecken. Utöver ålen har hon zebraränder på benen, grepp över manken, mask runt ögonen och en svag "magål"(? Ventral stripe). Hon har även mörkare nosrygg, mörkare öronspetsar med vita örontippar.
dsc_0266.jpg


dsc_0321.jpg

dsc_0346.jpg
 
Jag har en shetlandsponny som är mörkbrunblack.
Hon är nu 23 år och får väl anses vara pensionerad sen dottern växte ur henne. De yngre syskonen har andra favoriter, så denna blev lite "över" nu.
IMAG1015_zps27c186a8.jpg

Jag hoppades att hon skulle fölat nu i vår, men dräktigheten verkar ha försvunnit nånstans under vintern.

Några fler bilder
DSC02519.jpg


DSC01634.jpg


ridtur1.jpg
 
Jag har en brunblack som är varken islänning eller fjording.

Tvåårigt Kigermustangsto som har väldigt många blacktecken. Utöver ålen har hon zebraränder på benen, grepp över manken, mask runt ögonen och en svag "magål"(? Ventral stripe). Hon har även mörkare nosrygg, mörkare öronspetsar med vita örontippar.
dsc_0266.jpg


dsc_0321.jpg

dsc_0346.jpg
 
vilken fin färg !
jag har inte vetat om att blackar har något tecken även på magen, hur vanligt är det?
 
Jag har en shetlandsponny som är mörkbrunblack.
Hon är nu 23 år och får väl anses vara pensionerad sen dottern växte ur henne. De yngre syskonen har andra favoriter, så denna blev lite "över" nu.
IMAG1015_zps27c186a8.jpg

Jag hoppades att hon skulle fölat nu i vår, men dräktigheten verkar ha försvunnit nånstans under vintern.

Några fler bilder
DSC02519.jpg


DSC01634.jpg


ridtur1.jpg
 
har inte hört om en mörkbrunblack heller. Vad skilljer den från en "vanlig" mörkbrun? Har den ål?
:)
 

Liknande trådar

Avel Jag har varit nyfiken och fundersam i flera år nu över den här ponnyn. När jag först träffade honom var det vinter och jag tänkte -...
Svar
7
· Visningar
1 391
Senast: Lealaga
·
Islandshäst Jag lovade i en annan tråd att leta fram text och bild från mina böcker om de islandshästar som importerades till Sverige på 1910-talet...
Svar
4
· Visningar
2 888
Senast: OlleAtlas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCII
  • Gammal hummus?
  • Sommarföräldrar 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp