BLACK DIAMOND xx

Sv: BLACK DIAMOND xx

Jag tycker inte bara att det är halvblod som duger och har Mr Carrera xx som en kandidat till mitt sto. Jag resonerar som så att en avkomma efter godkänd hingst har större andrahandsvärde ä en efter icke godkänd hingst, och även om man tänkt behålla avkomman själv kan det hända en saker i livet som gör att man måste sälja.

Jag har vart med vid många tillfällen då Mikael Holmström prickmarkerade exteriör på hästar av olika bakgrund och ålder. Det var väldigt spännande och intressant att ta del av denna forskning men som med mycket annat här i livet så finns det avvikelser, både bra och dåliga sådana.
Som exempel kan nämnas en ettåring som bedömdes ha dåliga vinklar i leder och icke väl korrelerade mått mellan olika kroppsdelar enligt pricktestet skulle denna med andra ord inte bli framgångsrik. Denna häst hoppade sedan som fyraåring 9-9 och visade upp lysande gångarter och har gjort en mycket strålande tävlingskarriär.

menar du med detta att en hingst med dåliga värden på avelsvärdering mycket väl kan lämna avkomma med mycket bra poäng ?

Jag menar att det inte finns några absoluta sanningar vad gäller avel och inte heller med Mikael Holmströms forskning. Det enda man kan göra är att bättra på oddsen och sedan arbeta med det man har fått fram.

Undantag finns självklart åt bägge håll. Bara för att Corlensky G blev godkänd och fick 258 ston förra året så har vi ännu inte sett om han har alla de kvaliteter som krävs för att få fram hållbara och framgångsrika avkommor like lite som vi vet om en hingst som inte blivit godkänd alternativt fått för få avkommor för en avkommevärdering egentligen skulle blivit en avelsmässig världsstjärna aom han getts tillfälle.

Avelsvärdering och bruksprov är dock till för att sålla agnarna från vetet (och jag är för en begränsning av antalet ston/hingst) och är enligt mig något man bör gå efter. Återigen spelar oxå den ekonomiska aspekten och värdet in. En häst med korrekta papper är mer lättsåld i Sverige precis som en import från Tyskland idag ofta väljs före en Irländare och en lett.

Hej. Jag har en fråga till roslagen. Jag har ett sto som är linje avlad på Secretariat hon har en mor som vunnit sv.kriterie och kommit 2:a i sv.oaks. Pappan behövs inte nämnas då han är av världklass. Detta sto va ett mycket högpresterande sto. Jag har funderingar att lägga Black Diamond på henne för att få mer av Secretariat i avkomman, det är ju kännt att han hade ett större hjärta, jag tror inte på prestation+prestation.Då jag har i generationer fött upp travare och vet att även de mindre presterande hästar kan få mycket bra avkommor som presterar.Jag vet att Black D har ett mycket bra temp och har en 9:a på typen,vad tror du om det?Eftersom du verkar kunna det här med fullblod så är jag i startgroparna att köpa en importhingst på ett år som har Storm cat i stammen vad vet du om den hingsten?

Om han har en startande avkomma av fem så blir det direkt 20% startande avkommor. Låter mycket mycket bättre och dessutom lika sant. :devil:

Helt seriöst, jag kan inte räkna ut om du är allvarlig eller ironisk med ditt resonemang:confused:

Jag vill bara ha ett råd menar inget illa och det uppfattas som så. Jag vill tro att det kan bli en bra kombination, men å andra sidan jag tar ju trisslotter i bland och inte vinner jag.*GARVAR*

Hej.
Vill bara säga till alla som inte har någon uppfattning om hingsten. Själv har jag ridit en av hans Avkomma i många år som var fullblod halvblod....super fin och trevlig häst.tävlar hoppning och dressyr. Tycker att han är en riktigt fin hingst. Själv har jag köpt ett föl av honom nu som ska vara till dressyr och hopp. Jag tror inte dom har försökt att få igenom honom i halvblodsaveln.
Det finns super fina hingstar som inte lämnar något alls, och (dåliga) hingstar som lämnar bra. Tycker man om hingsten och vill ha trevliga avkommor tycker jag att man ska ta den. Alla vill inte tävla 1,50 hinder utan det kanske duger med 120cm.Sen beror mycket på hur man rider eller tränar i galoppen för att få en starthäst...
Många kan haft skador därför inte startat.Dåliga tränare det är väldigt tufft i bådde galopp och travsporten så tycker inte att man ska dömaut hingsten helt.
Nu har jag sagt mitt

Själv går jag emot strömmen och säger att det inte alls bara är svenska halvblod som duger. Har själv tidigare fött upp angloarab. Däremot säger det ekonomiska sinnet att om man ska sälja en individ till "medelsvensson" dvs en ryttare som tränar och kanske tävlar i lätt klass så är det väldigt mycket enklare att sälja ett svenskt halvblod än någonting annat. Det är helt enkelt kalla fakta på en redan svår marknad.

Jag fick höra ett väldigt roligt citat från en hoppryttare en gång. :Det är bara dom dåliga hästarna som behöver ha en stamtavla att skryta med....

Sen kam man undra hur folk tänker idag när man skall köpa häst? Folk bryr sig mer om vilken stam hästen har än hur den är som individ. Många gånger leder detta till ett mindre bra köp.

Jag skall erkänna att jag var nära att göra det misstaget själv. Hade varit och provridit 15 hästar och så var jag på ett ställe som hade några st till salu. När jag hade ridit dom som var av intresse för mig så sa försäljaren att han hade en häst till som kanske skulle passa. Det var den fulaste och mest udda hästen jag hade sett. Runt 160 cm fux med vita hår på hela kroppen vita prickar hade den också och noll man och lite svans. Några striper hade den väl till man. Stort huvud och stora hovar. Ta inte illa upp. Såg ut som en gammal ridskolehäst som hade passerat sina bättre dagar... 6 år var den också. Han tittade på mig som om, va :devil: glor du på och jag tänkte måste jag rida på det där gamla öket. Det tog mig 20 min att komma upp på skrället för han vägrade att stå still. Men när jag väl kom upp och han hade sprungit skenande omkring i ridhuset några varv sa det bara klick. Jag var hemma. Jag är nu lycklig ägare till en väldigt ful häst som hoppar grymt och nu ställer upp på mig till 110%. Har redan börjat få bra resultat på tävlingar mm. Han är fortfarande en snorunge men vi samarbetar Behöver jag tillägga att han saknar stam.

Visst skall man lyssna på andra med erfarenhet men det är viktigaste är att man går på magkänslan. Får du fram en bra individ som är hållbar. Alla människor vill ju inte rida på elitnivå.

Jeg har et sto etter BD som er födt 08. Hun er meget vakker med et nydelig eksteriör. Meget bra vinklet og et vakkert hovud. Meget bra temprament. Meget lettlärd.
Fux med 2 vita ben och bles

Da jeg skulle bedekke mitt sto som er en varmblodstraver lette jeg lenge etter en hingst som skulle passe ekteriörmessig til mitt sto. Da vi reiste for å titta på BD så jeg med en gang at dette var bra.
Avkommet har fått det jeg ville ha, et frisk avkom med bra hover rett störrelse ( ca 165 cm) litt grov i byggning med mycket bra ben.
Skulle ha lagt inn bilder av henne men jeg har ingen PC.
Men om du söker på Ment to be Ruby så tror jeg det ligger bild på henne her inne.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka