BLACK DIAMOND xx

kandahar

Trådstartare
är det någon som vet något om hingsten eller ev avkommor?
funderar på att betäcka mitt sto men har beslutsångest....

Sv: BLACK DIAMOND xx

Jag vet inte så mycket om Black Diamond själv. Men jag kan lite om hans pappas sida.

Hans pappa National Zenith var ett grovt fullblod och flera av hans avkommor finns inom hoppgaloppen. Han är född på Irland men exporterades till England som unghäst. Därifrån exporterades han till Sverige någon gång i mitten av 80-talet. Jag har ägt en häst av National Zenith och den hästen var riktigt fin exteriört. Hade ett bra steg och hoppade bra, men den var tuff i psyket och krävde sin ryttare. Dock var den totalt orädd och vi blev nästan påkörda av en traktor en gång utan att han ens rörde på öronen!!

National Zeniths pappa är Secreteriet som har världsrekordet på antalet längder han vann Kentucky Derby. Nu vet jag inte om det är myt eller inte, men efter Secreteriet dog visade det sej att han hade ett förstorat hjärta som gjorde att han kunde syresätta kroppen bättre och att det var därför han vann så mycket på banan. Secreteriet är e. Bold Runner som det härjades en hel massa med på 50 och 60-talet då han reste över hela världen för att tävla. Det var inte så vanligt på den tiden. Han vann dock en hel massa på banan!

Rätt ska vara rätt.

National Zenith är född i USA.

Secretariat var efter Bold Ruler och ingen annan!

Bold Ruler var ledande fadershingst i USA under sju år på raken mellan åren 1963-1969 och kom igen 1973 med samma titel.

Hans startade 33 gånger och av dessa hade han 23 segrar. 1957 blev han Horse of the Year och i Vosburgh Handicap så krosssade han ett 50 år gammalt banrekord med närmsta konkurrent 10 längder bakom sig.

Den sista starten gjorde han 1958 och slutade sjua i Brooklyn handicap trots en fraktur.

Tillägger till ovanstående att Black Diamond inte är godkänd för halvblodsavel, ifall det är ett halvblodssto trådskaparen tänkt betäcka.

jag vet att han inte är godkänd för halvblodsavel. har ett sto importerat från irland och tror att ett fullblod skulle passa henne utmärkt !

Vad vill du få fram för avkomma?

Med bakgrund till vad jag sett av hans avelsresultat på galoppsidan skulle jag direkt vilja avråda dig att använda dig honom. Han är ingen stjärna i avel direkt 5 registrerade avkommor varav 1 startat.

Det finns ju fullblod som ÄR godkända för halvblodsavel. I år godkändes t.ex Roven** som har egna prestationer i internationell hoppning...

eftersom att jag har ett importerat sto som inte har godkänd stam så spelar det ingen roll om hingsten är godkänd i halvblodsaveln....

jag vill ha fram en trevlig individ med bra ridbarhet.

Fast det blir ju en mer lättsåld häst om den har en godkänd pappa. Jag tycker du ska kolla igenom en hingstkatalog och leta efter hingstar som står högt i blod alternativt kolla på de redan för halvblodsavel godkända hingstarna.

eftersom att jag har ett importerat sto som inte har godkänd stam så spelar det ingen roll om hingsten är godkänd i halvblodsaveln....

Jag tycker det är kortsiktigt att tänka att det spelar ingen roll om avkomman får lite bättre eller lika dåliga eller kanske sämre papper än mamman. Klart att det spelar roll. För det första så finns det ju en anledning till varför hingsten inte är godkänd, ska erkänna att jag inte vet något alls om den här hingsten. Dessutom är det ju öm möjligt ännu viktigare att du betäcker med en anständig hingts om ditt sto inte har godkända papper. Även om du inte har för avsikt att sälja avkomman så kan det inträffa saker i livet man inte styr över själv(har själv provat att sälja en häst som jag ALDRIG skulle sälja).

Så varför inte satsa på en godkänd hbl hingst som står högt i blod, eller se vilka xx-hingstar som kommit igenom nålsögat och blivit godkända.
U

Och dessutom, om det skulle råka bli ett stoföl, kanske du vill avla på henne i framtiden, då kommer du garanterat att vara lycklig att du valde hennes pappa med omsorg!
U

Chansen är nog större att du får din trevliga individ med bra ridbarhet om du använder en avelshingst som fått sina egenskaper och ridbarheten testade och värderade... ;)

Jag som själv är en stor fan av National Zenith och hans avkommor. Har själv det blodet i min avel, vill bara i all väl mening avråda dig från att använda Black Diamond om du vill ha en lugn och lätt hanterlig avkomma. Speciellt när du inte har någon aning om vad som ligger bakom i stoet.
Som andra har skrivit innan vill ha fullblod till ditt sto så välj något som är mer välbeprövat i avel. Roven är en fantastisk hingst som verkligen kommer att öka dina chanser att få den avkomma du vill ha. Vet inte om 88:an kommer att vara i avel i år men han lämnar också trevliga och stabila avkommor.

Black Diamond fick vid visning på grevagården -99.
Typ: 9
Huvud, hals, bål: 8
Extremiteter: 8
Skritt: 6
Trav: 6
Galopp: 7

Var då ej mycket dressyrriden, gått galopp innan.

Ingick även i exteriöranalys utförd av Mikael Holmström, Leg. vet.

Hans dressyrindex blev 8,12 att jämföras med elitdressyrhästarnas medelvärde 8,48 och medelvärdet för samtliga hästar i databasen var 7,19.

Hans hoppindex blev 7,76, medelvärdet för elithopphästarna i databasen var 7,8 och medelvärdet för samtliga hästar var 6,61.

Och trots det är han inte godkänd.

Mr Carrera lyckades bli godkänd ett halvår efter sin senaste start, så det går att skola om en galoppör relativt snabbt och få honom godkänd.

det är roligt att se alla olika synvinklar på aveln,
många intressanta svar som jag ska tänka igenom.

men vad är det som säger att jag ska betäcka med en häst godkänd av asvh för att få en bra ridhäst, det finns många andra raser med.
det verkar som många tycker att det bara är hbl som duger.

Själv går jag emot strömmen och säger att det inte alls bara är svenska halvblod som duger. Har själv tidigare fött upp angloarab. Däremot säger det ekonomiska sinnet att om man ska sälja en individ till "medelsvensson" dvs en ryttare som tränar och kanske tävlar i lätt klass så är det väldigt mycket enklare att sälja ett svenskt halvblod än någonting annat. Det är helt enkelt kalla fakta på en redan svår marknad.

Hans dressyrindex blev 8,12 att jämföras med elitdressyrhästarnas medelvärde 8,48 och medelvärdet för samtliga hästar i databasen var 7,19.

Hans hoppindex blev 7,76, medelvärdet för elithopphästarna i databasen var 7,8 och medelvärdet för samtliga hästar var 6,61.
Jag har vart med vid många tillfällen då Mikael Holmström prickmarkerade exteriör på hästar av olika bakgrund och ålder. Det var väldigt spännande och intressant att ta del av denna forskning men som med mycket annat här i livet så finns det avvikelser, både bra och dåliga sådana.
Som exempel kan nämnas en ettåring som bedömdes ha dåliga vinklar i leder och icke väl korrelerade mått mellan olika kroppsdelar enligt pricktestet skulle denna med andra ord inte bli framgångsrik. Denna häst hoppade sedan som fyraåring 9-9 och visade upp lysande gångarter och har gjort en mycket strålande tävlingskarriär.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag har ett sto e alfur som jag ska betäcka. Vilka hingstar är era favoriter med mycket gång och bra stam? Gärna svart. Lynne är...
Svar
6
· Visningar
692
Senast: Roheryn
·
Avel Lite osäker om denna tråden ska ligga under avel eller dressyr. Ni som avlar dressyrhästar, jag är nyfiken på eran åsikt om hur ni...
Svar
8
· Visningar
1 051
Senast: Piaff
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
511
Senast: Nikan
·
Avel Jag vill betäcka mitt fullblodssto. Hon är 6 år. Jag vill att avkomman ska användas som hobbyhäst ej tävla. Jag har försökt leta men...
Svar
14
· Visningar
1 622
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka