Blåbärssoppa

ÅDI

Trådstartare
Tjejen som jag hyr in min häst hos jobbar som massör och åker ju därför runt i många olika stall, För några dagar sen var hon hos en kund som gav sina hästar blåbärssoppa varje dag och dom hästarna älskade det!
Vi provade igår och hennes häst var väl inte överdrivet förtjust men min åt glatt efter en viss tvekan, det låg ju i krubban alltså var det mat och all mat måste ju ätas ;)
Jag har aldrig hört talas om att man kan ge det men det kanske är vanligt, det är ju massa nyttigheter i blåbärssoppa och även i nyponsoppa.
Någon här som ger sina hästar något sånt? Eller kan det vara skadligt på något sätt?

//ÅDI

Sv: Blåbärssoppa

Jag gav min ponny Proviva när han fick ett mindre återfall av fång i somras. Det innehåller ju snälla bakterier, och många påstår atdet funkar på hästar också. Han fick en liter om dagen i nästan en vecka, och jag vet inte om det var tack vara den, men han blev inte sämre. Många ger proviva vid foderbyten, istället för dyra tillskott.

jag vet att några i stallet kör nån C-vitamin kur på sina hästar...nyponsoppa o aplsinklyftor...dom älskar det men ja har aldrig hört talas om det innan...men funkar det som en liten energikick så e det ju bra...

Vi fick ge våran ponny äppelsaft förut eftersom han vägrade att äta och drika:) På så sätt så fick vi iallafall i honom vätska:D

Jag ger min ena häst Proviva blåbär när hon ska vänjas in på betet. Hon blir lös i magen, men soppan hjälper tycker jag. Ger henne några dl per dag. Hon gillar det verkligen.

Jag gav min ponny som hade lite problem med magen (lös) blåbärsoppa! Han älskade det och det fungerade bra också. Gav det inte jämt utan han fick det i omgångar, när magproblemen var som värst.

Då verkar det ju inte vara helt ovanligt iallafall! :idea:
Fast kanske inget man ska ge för mycket av pga sockret då, nu vet ju inte jag varför den tjejen jag hörde om gav sina hästar, om hon hade någon anledning just nu eller om hon gav året om.
Det var bara kul att se om min häst åt det och det var ju tydligen gott! ;)

frågan är väl vad blåbärssoppan gör för nytta..

låter i mina öron som:

"min häst älskar coca cola så han får alltid halva burken som jag har med mig till stallet varje dag!"

bara för att hästen äter det betyder det inte att det är bra.. och en del grejer kanske bara är "tomt tugg" som inte gör nytta men heller ingen skada.. frågan är då varför man ska köpa en liter osockrad blåbärsoppa á 12 kr om dagen (361 kr per mån :eek: ) istället för "dyra" tillskott :smirk:..

btw, vitaminerna i blåbärssoppa är anpassade för människan.. 50% av rekommenderat dagligt intag för människan är mycket mindre än vad det är för en häst, ge vitamintillskott för hästar om man ska ge det!

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 079
Senast: Roheryn
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
3 864
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
6 122
Hästvård Hejsan! Natten till igår fick min ena häst tas bort akut pga troligtvis akut tarmvred. Är i chock & kan inte sluta gråta. Det hela...
2
Svar
21
· Visningar
5 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka