Blå/Röd/Grå tävlingskavaj

JennyK94

Trådstartare
Jag undrar hur ni ser på saken, jag har länge funderat på att skaffa en havsblå - ljusblå tävlingskavaj, inte en mörk, vill sticka ut lite. Typ sånna som tävlar för Island har, typ den färgen. Jag tycker det är supersnyggt, men jag vill höra vad ni tycker, tycker ni det passar när man tävlar lätta klasser, eller är det bara nått man ska hålla på internationell nivå?
Lite udda kanske
Men jag har länge försökt hitta nån kavaj som liknar lite på de som tävlar i landslaget för Island, utan något vidare resultat, tips?
Visst det finns t.ex. Spooky? om det heter så men det kostar lixom 2500+ kr, någon som vet var det finns lite billigare? Eller om någon har beg. till salu?
Storlek S
Den röda kavajen finns det lite mer av, och speciellt sånna som säljer beg. Men jag sku hellre vilja ha en blå.

Sv: Blå/Röd/Grå tävlingskavaj

De ær görfina, men jag vill personligen inte ha dem eftersom det ær de som ær med i Félag Tamningamanna som har dem, sa jag hade inte velat ha en pa islandstævlingar, jag tycker det kænns lite wannabe :p Men andra færger ær væl ascoolt, gra med kritstreck t.ex, eller nat sant. Inte för mycket pastell och sana galenskaper bara ;)

Haha och själv får man tävla med den men tycker inte det är så himla vackert ;) Hahaha! Känner mig mkt snyggare i svart, haha!

Men till trådskaparen, gissar att du kan köpa den från Ástund där den görs om du vill ha den precis likadan, nån liknande vet jag inte vart de finns dock :)
Och min mening är väll att man har de man vill :)

//Petronella

*kl*

Animo säljer både blåa och röda kavajer, de har en sån sinnessjuk bra passform, men de kostar ännu mer än Spooky.

Själv fyndade jag en mörkare röd Pikeurkavaj för något år sen, som jag älskar. Det enda som jag funderar på att åtgärda är att korta den lite, så den inte ligger över sadeln.
Rdpikeur.jpg

De ær görfina, men jag vill personligen inte ha dem eftersom det ær de som ær med i Félag Tamningamanna som har dem, sa jag hade inte velat ha en pa islandstævlingar, jag tycker det kænns lite wannabe :p Men andra færger ær væl ascoolt, gra med kritstreck t.ex, eller nat sant. Inte för mycket pastell och sana galenskaper bara ;)

+ 1 på den =)

(alltså, just FT-kavajens färg skulle jag nog undvika...)

De där klarblå jackorna med röda kragar som jag tror att du menar, är förbehållna tränarna som är med i det isländska hästtränarförbundet Félag Tamningamanna. Det är nog INTE populärt att försöka härma dem (om man nu öht får bära en sådan jacka utan att vara med i FT).

Att bära en blå kavaj med röd krage kan nog ingen förbjuda dig att använda. Däremot får du inte ha FT:s emblem på den hur du vill.

Jag hade dock inte tyckt att det var jätteskoj om folk började härma dem. Gärna fler färger än svart på tävlingsbanan, men låt FT ha sina kavajer i fred. Tycker jag.

Tack för svaren!
Hade ingen aning om nått med "FT"? Skulle nån vilja förklara det lite mer? vad det är för nåt?
Dock skulle jag bara vilja ha en blå kavaj med vit krage, eller en helblå, fast jag kan tänka mig att de är snyggt med röd krage, men blå eller vit krage :)
Ska kolla lite på Ástud nu, och de andra sidorna som ni rekommenderade! :)
Jag tycker om t.ex.
http://t0.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcQlteXeOLzsSI2VruPJVE-eQDuWo0MYrFQuGrTGrd18FAyZABn8GF5rtWtf
Den kavajen som Johan R skulason har, den ser riktigt snygg ut, och det är den blåa färgen jag skulle vilja ha.
Och joo de där med "FT - emblem" skulle nån vilja lägga upp en bild på de? :) sku va kul att veta hur de såg ut

FT = Félag Tamningamanna = "Förbundet för trænare".
FT ær alltsa för de trænare som har utbildning/gjort prov för att matcha FT´s krav pa medlemskap. Och da far man ha den kornblaa kavajen, som du visade pa bilden! Och den röda kragen far man væl pa högre niva?

Skulle jag vilja ta ngt mer speciellt och exotiskt sa hade jag helt enkelt tagit vilken færg som helst FÖRUTOM just den blaa som du visar ;)

http://tamningamenn.is/english.html

Asså, det är en sorts utbildning man ska gå alltså? Gäller det endast för de från Island?
Och om det inte gör det, vet nån vad det kostar att gå där? Och hur man ska gör för att försöka komma in? Vad man ska tänka på och så?
Tycker det där skulle ge 10000000 gånger mer än att gå en islandshästutbildning i Sverige/Finland, på nått vis.

Nagon annan far svara pa hur man blir medlem i FT utan att ga pa Hólar, men vad gæller utbildning sa kan du ju titta pa www.holar.is
Jag skulle tro att det ær vældigt givande att ga hippologen i Sverige ocksa, men det ær ju en riktig upplevelse att bo pa Island. Jag ælskar landet, och spraket, och folket.
Du far væl ta en kurs i islændska, rida sa mycket du kan hemma, och sen söka! :)

Jag går på en ekonomilinje nu, och hade tänkt söka till uppsala universitet efter handels, men nu fick jag såååå mycket större lust att lära mig isländska, och söka till Holar, Island har jag hört så mycket gott om så det skulle vara helt underbart, jag hade tänkt fara dit på sportlovet 2013 med min kompis Liz, då vi har planerat att fara till Palli, Liz var och praktiserade hos honom i 3 månader. Så kanske under den veckan att man sku passa på att fara förbi och kolla och se hur skolan är och så.
Oj de blev ett litet byte av ämne här i denna lilla snackis hahaa^^
Vore en riktig upplevelse! :D

Blandade svar.

Nu för tiden kan du inte komma med i FT utan att ha gått Hólar.
Mitt tips om man vill gå Hólar är att göra klart gymnasiet (utan de kommer du inte in) och sen åka och jobba ett år på Island, du måste vara ganska haj på isländska då all undervisning sker på isländska och allt ligger på högskolenivå, enda skillnaden är att det är mkt mer närvaromåsten på Hólar än på många teoretiska högskoleutbildningar (gissar att andra utbildningar till tex. läkare osv också har mkt praktiskt och då mer närvarokoll.
Att gå i skola från 8-18 är vardag och efter det har du alla arbeten kvar. Vilket innebär ofta föreläsningar före eller efter lunch som till 50% är med 95% närvarokoll. Och resten av dagen är de praktiskt och även där 95%närvarokoll. Vilket innebär att det är skola jämt, men det är väldigt roligt också, men man måste verkligen vilja för att kunna genomföra det för tufft, det är det!

Själva utbildningen kostar inget men du får bekosta allt själv, du behöver komma med en bra häst första året som du måste ha på stall på Hólar och de kostar runt 35000iskr i månanden, lgh kostar runt 40.000 (som minst) i månande om du delar med flera. Sen tillkommer att du måste ha all utrustning med dig till hästen och allt runt i kring där. Lgh du kan hyra är utrustade med det nödvändigaste. Att ha bil är ovärderligt då skolan ligger ca. 35km från närmsta affär och de går inga bussar. Dessutom betalar man skolavgift på runt 100.000iskr per år eller nått och diplomavgifter osv tillkommer. Och så alla böcker ;) År två behöver du inte komma med ngn häst, skolan ser om det och då behöver du heller inte betala stallavgifter. År tre kommer du med två egna hästar som du betalar för själv, en toppfemgångshäst och en lovande avelsvisninghäst (som avslutads med att du visar på avelsvisning).

Så tja skolan är inte gratis men kostar sin "vanliga skoldel" ändå.

Och trådskaparen, din vän Liz känner mig, vi hade praktik samtidigt hos Palli :)

Lycka till!

//Petronella

Liknande trådar

Dressyr Jag är sugen på en lite kortare tävlingskavaj. Men kan man ha det på dressyrtävling? Grejen är att jag tycker min vanliga kavaj stör...
Svar
5
· Visningar
1 350
Senast: moorlands totilas
·
Foder & Strö alltså jag hoppas detta inte ses som "foderstat åt enskild häst" för det jag mest vill ha reda på är ju vad ni tycker om KRAFT MUSLI DET...
5 6 7
Svar
135
· Visningar
11 708
Senast: mahlmt
·
M
Utrustning Kavajen Vad tycks? Är det fult med ljusblå tävlingskavaj eller snyggt? Har en fux, och vill ha en snygg färg att tävla i...
2
Svar
32
· Visningar
5 840
Senast: Hopplapolle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar